2993
Sök

BMW 325ix touring -89 startar inte i bland

178 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#1
Har ett litet problem och de är att om du har kört bilen ett tag, slår av den och går in på tex en affär eller nå i 10min så startar bilen inte i bland. detta kan hända kanske nån gång i veckan. När den är kall och har stått över natten så startar den fint, de gör den också om den är varm.
Den går runt och så men den vill inte starta.

Nån som har nå ideer ?


178 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#2
lyfter


Xenoholic
2 559 Inlägg
14 december 2009
#3
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

178 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#4
har larm i bilen, kan det vara det som krånglar och sätter in nån startspärr ?  det är som svårt att felsöka för när man väl är i garaget och ska börja så startar den och allt värkar funka.  Kollade felkoder med datorn på skolan och hade inga. Nån som har nå bra ideer vad det kan vara för fel ?


178 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#5
skulle nyss iväg och bilen hade stått i 30-40 min sen den kördes sisst och nu startar den inte (som den brukar ibland). Tog ett tändstift jag hade löst och stoppa i en tändhatt för att se om den hade gnista och det hade den inte, så då är det i alla fall nå med tändnigen.


178 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#6
Har nu testat koppla bort larm dosan och koppla förbi startspärren. och den startar ändå inte. så tror inte att det är larmet. Börjar fundera om det kan vara tändinpulsgivaren som sitter på 6ans tändkabel som är trasig, nån som vet ?  eller vevaxellägesgivaren ?


178 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#7
det kommer spänning (12,5v) till tändspolen men ingen gnista på stiften.  Vafan kan det vara ? har lite brottom nu, hinner jag inte laga bilen på fredag så är jag bil lös i 5 veckor.


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
17 december 2009
#8
Teata denna fråga på Forumet i Autopower istället , där har du BMW-specialister som säkert kan ge dig tips.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

178 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#9
Pratade med en snubbe som är bra på bmw och han trodde de var bränslepumpen för när den går sönder så tappar bilen gnistan också (?).
Han sa att jag skulle prova ta lös det vita relät som sittre bredvid två oranga i en plast grej vid luftburken och stoppa till bak det igen och sedan prova starta. Så jag provade de och bilen startade. stängde av bilen och tog en rast på 15min, när jag skulle starta den igen så var den död. provade tabort relät ett tag och stoppa tillbak de och sedan starta, bilen startade då fint.

Vet inte riktigt om relät är till motronicen eller till bränslepumpen eller nå annat?
Vad säger detta er, vad kan det vara som är trasigt? kan det vara det där relät eller den grejen relät ska "styra" ?


178 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#10
De där relät är tydligen ett DME relä som går till styrboxen. Nån som vet vad felet kan vara ? kan det vara relät som är dåligt när bilen håller på sådär ?


41 Inlägg
18 december 2009
#11
Det vita relät styr spänning till både pump och gnista,brukar vara en lödning som blir dålig.Köp ett nytt för runt hundringen (måste vara ett lika).När jag åkte e30 hade jag ett låg i bilen utifall.



Sök