3871
Sök

Framsystemet försvinner men kommer tillbaka när man gasar.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
Alltså ljudet inte högtalarna.

Jag blev just klar med installationen utav mitt biljud i mondeon bestående utav
2x 6'9or i fram
2x 5'25or i bak drivet på stereon samt
en Optidrive 12a drivet på ett dls ca 12.
När jag nu skulle testa det så fick jag ljud överallt i 5 sekunder sen dog framsystemet och man hörde bara basen.
När jag sen gasade upp till 5k rpm och släppte så hörde man ljudet till och från i en hackig gång men det kom inte tillbaka.
Har felsökt lite bakom stereon men allt värkar vara okej.

Kan nån hjälpa en som håller på att få ett utbrott!

//Mvh

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

573 Inlägg
17 december 2009
kolla så alla kablar är i både vid hu och stegen, mät strömmen vid stegen, konstigt att det vara försvinner, kolla över joden oxå om du inte gjort det.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
Miramithe skrev:
kolla så alla kablar är i både vid hu och stegen, mät strömmen vid stegen, konstigt att det vara försvinner, kolla över joden oxå om du inte gjort det.

alla kablar är i vid hud, har bara 1 steg så inte där felet ligger.

stRaend
17 december 2009
kolla så att kablarna till högtalarna sitter fast och inte är skavda

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
stRaend skrev:
kolla så att kablarna till högtalarna sitter fast och inte är skavda

Redan kollat, alla kablar är okej.

stahre
17 december 2009
kanske låter osanolikt.. men vissa hu kan man ju ställa in så dom ska spela högre ju fortare man kör/mer buller fast ytterst tveksamt om det är det... borde ju inte försvinna helt eller klippa i ljudet då. En tanke bara tongue

730 Inlägg
17 december 2009
Betyder att du kör för sakta:lol:

297 Inlägg
17 december 2009
batterier å generatorer å sånt e i bra skick? låter ju ung samma som en kompis som får spänningsfall när startmotorn drar igång å då försvinner allt ljud, det hörs fortfarande, men lågt...

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
stahre skrev:
kanske låter osanolikt.. men vissa hu kan man ju ställa in så dom ska spela högre ju fortare man kör/mer buller fast ytterst tveksamt om det är det... borde ju inte försvinna helt eller klippa i ljudet då. En tanke bara tongue

Vad jag vet så har inte den här stereon det hmm

Jonathan_lindgren skrev:
batterier å generatorer å sånt e i bra skick? låter ju ung samma som en kompis som får spänningsfall när startmotorn drar igång å då försvinner allt ljud, det hörs fortfarande, men lågt...

batterierna är gamla men nyladdade, generatorn laddar 14,6-14,8.
har mätt strömmen som ligger på 12,5 med motorn av.

Förstår inte vad som kan vara felet med det hela så med det hela så mer tips är välkommet

372 Inlägg
17 december 2009
12.5 är inte bra med ett nyladdat batteri, du har inget batteri liggandes eller något du kan låna att testa med?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
12.5 är inte bra med ett nyladdat batteri, du har inget batteri liggandes eller något du kan låna att testa med?

Med 12.5v ska man ändå höra musik, skall tilläggas att jag kör dubbla batterier.
Går fin fint på startmotorn och basen låter bra, men saknar lite musik osv.

372 Inlägg
17 december 2009
Det har du rätt i, tänkte inte efter när jag skrev tongue Men testa byta huvudenheten då, stoppa i en annan å pröva bara. då får du ju veta ifall det är huvudenheten eller bilen det är fel på.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
Det har du rätt i, tänkte inte efter när jag skrev tongue Men testa byta huvudenheten då, stoppa i en annan å pröva bara. då får du ju veta ifall det är huvudenheten eller bilen det är fel på.

Har ingen möjlighet till det för tillfället, men köpte den beggad och vet själv att den funkade klockrent i den bilen den satt i innan. ska kolla om jag kan göra någon specialare för att få i en annan stereo.

/Edit\ Det är inte stereon det är fel på då jag nyss prövade.
Skulle det vara högtalarna det är fel på så är nåt ordentligt fel då inte 4 st högtalare går sönder exakt samtidigt. Högtalar kablarna är mondeo original, kan det vara så dumt att dom sitter med säkring eller så?
ska ut och kolla vidare men mer tips är välkommna
Senast redigerat av Streethawk (18 december 2009)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
Tog bort dörrsidan fram V och tog multimetern inställd på summer och kablarna där var hela, så prövade dra en kabel direkt från stereon till högtalaren funkade då också så kopplade samman allting och prövade, 3 utav 4 högtalare lät varav den 4e var v bak, kan det vara nåt kabel brott/kortslutning där som gör att ljudet inte funkar som det ska ?

stahre
18 december 2009
ja kan ju kanske vara något "sår" på kabel någonstans på vägen, så det ligger mot karossen och kortsluter. Kanske skulle kolla så att det verkligen är helt hela kablar hela vägen, lite drygt kanske men kan ju va felet.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
stahre skrev:
ja kan ju kanske vara något "sår" på kabel någonstans på vägen, så det ligger mot karossen och kortsluter. Kanske skulle kolla så att det verkligen är helt hela kablar hela vägen, lite drygt kanske men kan ju va felet.

Tog ett 1,5v batteri och dutta med kablarna och det var stendött där. Så kopplade in allting igen utom den högtalaren och allting funkade perfekt. Tack så mycket allihopa för hjälpen.

Sök