14 december 2009
Trådstartare
Tänkte höra mig för om någon här känner till vad det kan vara för problem med min Renault Clio 1.6 16V (2002).
Efter att ha startat bilen och växlat upp till tvåan så kan det hända att motorn stannar till en kort stund för att sedan "kicka igång" igen (Stopp-lampan lyser för att sedan sluta lysa; motorn stannar även under denna perioden). Om bilen rullar i hyfsad fart så lyckas motorn gå igång igen men vid för låga farter så går den helt i stopp. Ofta händer detta när bilen har stått en dag eller två utan körning. Det hjälper även till att köra lite längre på ettans växel innan man växlar upp till tvåan.
Ska även nämnas att jag har bytt batteri. Hade bilen på lagning hos Bilia för några månader sedan och de lyckades sabotera (otroligt men sant) jordpolen på batteriet.
Som många säkert känner till så får man byta tändspole på dessa bilarna rätt så ofta. Jag har fått för mig att bilen inte beteer sig såhär precis efter jag har bytt en tändspole, alltså efter att en tändspole har gått, kan dock inte bekräfta om så är fallt eller om det är jag som inbillar mig. En följdfråga angående detta är även om det är "onyttigt" att ha tändspolar av olika märken i bilen (har nu både från Mekonomen och Bilia), ska dessa helst vara av samma märke?
Finns det någon säkring som kan påverka detta, att den möjligtvis låser sig?
Tacksam för svar!
Senast redigerat av phiwer (14 december 2009)