3125
Sök

Frågor ang. basköp!

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Jag har en Golf VR6-92 som jag håller på att bygga billjud i. Från början tänkte jag köra med 2 st 10" basar, men har ändrat mig och kommer köra med 1 st. 10" eller 12". Jag bygger för finlir, men vill självklart att det även ska spela djupt och högt. Samtidigt ska den vara rapp.

Jag lyssnar mycket på rock och hårdrock. Från klassisk metal till hårdare grejer. Men jag lyssnar även på RnB, funk, soul, pop och Tecno/Dance mm. Med andra ord behöver basen vara allround.

Framsystemet är ett Hertz HSK 165. Den nya modellen. Detta kommer att drivas av ett DLS CA-23.

Basen kommer att drivas av ett DLS CA-12.

Från början hade jag tänkt mig att köra på Hertz ES 250 eller 250D.
Nu står valet mellan följande basar.
*Hertz ES 250 eller 250D
*Hertz ES 300 eller 300D
*Helix P10 Precision 10"
*Helix P12 Precision 12"
*RE Audio SRX 12D2
*Hertz HX 300 eller HX 300D

Ni får gärna skriva i vilken ordning basarna kommer. Alltså från bäst till sämst.

Är det någon som har erfarenhet av dessa basar samt det steg som ska driva basen får ni gärna säga vad ni tycker. Frågorna är alltså 10" eller 12", samt vilken av dessa basar tror ni bäst stämmer in på mina krav.

Jag vill bara ha svar av er som vet vad ni pratar om. Inte er som tror att ni vet. Med andra ord av er som hållit på med bilstereo ett tag och har erfarenhet.

Tack på förhand.
MVH/Danne
Senast redigerat av DSProtection (13 december 2009)

6 851 Inlägg
13 december 2009
Jag har enbrt erfarenhet av Hertz basar. Ingen av just dem du tittat på, men HX 250 och HX380.
HX 250 hade jag i sluten låda, funkade mycke bra till all musik. Drevs av ett DLS A6 och min uppfattning va att det behövdes minst det steget till den basen i sluten låda. Djup bas med samtidigt rapp och ganska så tight.

Har idag en HX380 som drivs av mitt SS XXX6500 steg. Inget direkt SQ steg, men måste säga det att basen låter väldigt trevligt med det steget.Ingen HiFi baskännsla, men helt ok.
Har en portad låda idag, men anser att basen har en jäkla bra attack och är väldigt rapp. Om det beror på der överskott av effekt basen får vet jag ej wink
Den är inte lika linjär som HX250 i sluten låda va, men denna spela mycke djupare och funkar bra till tex. AC/DC, Metallica, Hammerfall och även HipHop/RnB..

Jag skulle bli väldigt förvånad om HX300 basen skulle var sämre än dem jag haft, men hur de funkar till det steget, det vet jag ej.

166 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jag har enbrt erfarenhet av Hertz basar. Ingen av just dem du tittat på, men HX 250 och HX380.
HX 250 hade jag i sluten låda, funkade mycke bra till all musik. Drevs av ett DLS A6 och min uppfattning va att det behövdes minst det steget till den basen i sluten låda. Djup bas med samtidigt rapp och ganska så tight.

Har idag en HX380 som drivs av mitt SS XXX6500 steg. Inget direkt SQ steg, men måste säga det att basen låter väldigt trevligt med det steget.Ingen HiFi baskännsla, men helt ok.
Har en portad låda idag, men anser att basen har en jäkla bra attack och är väldigt rapp. Om det beror på der överskott av effekt basen får vet jag ej wink
Den är inte lika linjär som HX250 i sluten låda va, men denna spela mycke djupare och funkar bra till tex. AC/DC, Metallica, Hammerfall och även HipHop/RnB..

Jag skulle bli väldigt förvånad om HX300 basen skulle var sämre än dem jag haft, men hur de funkar till det steget, det vet jag ej.

Okej!
Ja, jag vet ju att Hertz basar låter bra. Misstänkte också att HX basarna kanske är lite för mycket för CA-12 steget. Får väl bli ES bas om det blir Hertz överhuvudtaget.

Tack för svaret.

Fler som har erfarenheter av dessa basar?

MVH/Danne

452 Inlägg
13 december 2009
Jag har byggt både med HX och Es basen.
Vad jag kan läsa mellan raderna vad du är ute efter och slutstegs kapacitet så tycker jag du skall köra på en ES bas. De presterar grymt tight bas och samtidigt väldigt musikalisk. En sluten låda skulle passa bäst för ditt ändamål.

mvh Mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

166 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Team_Bilradiohuset skrev:
Jag har byggt både med HX och Es basen.
Vad jag kan läsa mellan raderna vad du är ute efter och slutstegs kapacitet så tycker jag du skall köra på en ES bas. De presterar grymt tight bas och samtidigt väldigt musikalisk. En sluten låda skulle passa bäst för ditt ändamål.

mvh Mackan

Okej!
Tack för svaret. Har hört att ES basarna ska låta jäkligt bra. Är det hyffsat tryck och djupbas i dom? Och var tror du. Ska jag köra med en 10" eller 12" med tanke på att jag bara ska ha en bas nu? Och ska jag köra med dubbla talspolar så att jag kan köra steget i 2 ohm? Får ut 400w på det steget då enligt spec. Låter dom som 1000-1500 kr. basar eller låter dom som dyrare basar? Har fått känslan av att dom är väldigt prisvärda.

Tack för tipsen.
MVH/Danne

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 december 2009
Hjälpte en kompis i somras med lite bygge i hans BMW, där sitter nu 2st HX300D som får dela på 1200Wrms och dom spelar ruskigt bra! Sitter i sluten låda men levererar både djup och tryck så det räcker till i den bilen.
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 december 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 december 2009
Av dem du listat skulle jag valt Hertz ES300D eller Helix P12, Helixen låter riktigt bra i sluten låda och jag tycker inte Hertzen låter dåligt heller och dem behöver inte så mkt effekt för att spela på bra.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

166 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Av dem du listat skulle jag valt Hertz ES300D eller Helix P12, Helixen låter riktigt bra i sluten låda och jag tycker inte Hertzen låter dåligt heller och dem behöver inte så mkt effekt för att spela på bra.

Okej!
Vilken låter bäst då i dina öron? Vet att det är individuellt, men. Tror du det blir någr problem att driva Helixen med CA-12 steget? Helixen har väl enkel talspole? Räcker krämen ändå tror du?

Tack för svaret.

MVH/Danne

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 december 2009
DSProtection skrev:
Frippe_L skrev:

Okej!
Vilken låter bäst då i dina öron? Vet att det är individuellt, men. Tror du det blir någr problem att driva Helixen med CA-12 steget? Helixen har väl enkel talspole? Räcker krämen ändå tror du?

Tack för svaret.

MVH/Danne

Mokke i teamet kör en sån bas i sin V40 i sluten låda i reservbaljan. har runt 150-200w till den (två kanaler bryggat på ett Helix A6 6*75w) o det räcker gott till att fylla bilen med välljud o en hel del bas. Men då det är en SQ-bil så prioriteras inte plåtflex utan mest välljud.
Tror nog det kommer räcka med CA12 även om det ju aldrig skadar med mer effekt, kommer bli bra kontroll på basen iaf om du kör i 4ohm, under 2ohm tycker ja inte man ska köra ett CA12 om det ska låta bra iaf även om det funkar i 1ohm.

Team-leader för Team1

166 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
DSProtection skrev:
Frippe_L skrev:

Okej!

Tack för svaret.

MVH/Danne

Mokke i teamet kör en sån bas i sin V40 i sluten låda i reservbaljan. har runt 150-200w till den (två kanaler bryggat på ett Helix A6 6*75w) o det räcker gott till att fylla bilen med välljud o en hel del bas. Men då det är en SQ-bil så prioriteras inte plåtflex utan mest välljud.
Tror nog det kommer räcka med CA12 även om det ju aldrig skadar med mer effekt, kommer bli bra kontroll på basen iaf om du kör i 4ohm, under 2ohm tycker ja inte man ska köra ett CA12 om det ska låta bra iaf även om det funkar i 1ohm.

Så då finns det ingen anledning att köra på Hertz 300D om det blir Hertz basen jag kör på då? Då räcker det med en talspole d.v.s. Hertz ES 300? Låter steget bra i 2 ohm, eller är det stor skillnad på att köra 4 och 2 ohm? Jag bygger också för SQ, men vill ju ändå att det ska basa lite. Men det ska basa bra.

MVH/Danne

Gladen Audio
2 388 Inlägg
14 december 2009
DSProtection skrev:
Frippe_L skrev:
DSProtection skrev:

Okej!

Tack för svaret.

MVH/Danne

Så då finns det ingen anledning att köra på Hertz 300D om det blir Hertz basen jag kör på då? Då räcker det med en talspole d.v.s. Hertz ES 300? Låter steget bra i 2 ohm, eller är det stor skillnad på att köra 4 och 2 ohm? Jag bygger också för SQ, men vill ju ändå att det ska basa lite. Men det ska basa bra.

MVH/Danne

Jag tycker dem låter helt ok i 2ohm med så kör du på en hertz ES kan du gott ta D varianten. jag hade ca 300w till min ES200 o det tyckte jag va rätt lagom, så lite mer till en tolva skadar nog inte big_smile

Team-leader för Team1

166 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
DSProtection skrev:
Frippe_L skrev:

MVH/Danne

Jag tycker dem låter helt ok i 2ohm med så kör du på en hertz ES kan du gott ta D varianten. jag hade ca 300w till min ES200 o det tyckte jag va rätt lagom, så lite mer till en tolva skadar nog inte big_smile

Då får det nog bli en Hertz 300D då. Tack för all hjälp.

MVH/Danne

1 581 Inlägg
23 december 2009
Lånar tråden så ja slipper göra en egen.
Jag ska bygga ny låda hos backes ljud nu i vår och funderade på om jag skulle försöka sälja iväg min Rockford punch stage 2 låda med 2x10" basar i för att satsa på en 12" Hertz 300D bas 12 istället till mitt GAS C1 steg. Är det som ett uppköp eller kommer jag inte märka någon skillnad?
Senast redigerat av Fellow (23 december 2009)

Cupra_
23 december 2009
Fellow skrev:
Lånar tråden så ja slipper göra en egen.
Jag ska bygga ny låda hos backes ljud nu i vår och funderade på om jag skulle försöka sälja iväg min Rockford punch stage 2 låda med 2x10" basar i för att satsa på en 12" Hertz 300D bas 12 istället till mitt GAS C1 steg. Är det som ett uppköp eller kommer jag inte märka någon skillnad?

Svårt, Rockfords med 2X10" låter ju bra och är rapp..  Hertz är ju bra grejer, en 12" bör ju låta "djupare" än den du har.. Skulle säga varken eller om upp eller nedköp.. Snarare att det är skillnad på ljudet och mer en smaksak. Backes är duktiga så hör med dem, allt mitt ljud kommer därifrån..

1 581 Inlägg
24 december 2009
Diabolo skrev:
Svårt, Rockfords med 2X10" låter ju bra och är rapp..  Hertz är ju bra grejer, en 12" bör ju låta "djupare" än den du har.. Skulle säga varken eller om upp eller nedköp.. Snarare att det är skillnad på ljudet och mer en smaksak. Backes är duktiga så hör med dem, allt mitt ljud kommer därifrån..

Okej, jag ska ju bygga om hela bagageluckan för att få ut mer bagageutrymme och porta upp i hatthyllan eller köra genom skidluckan. Tänkte i sådanna fall köra på single Hertz HX 300D bas. Den tål ju lite mer effekt i sig än vad rockford gör såvitt jag förstått så jag bör ju som du säger kunna få ut mer djupbas men vill ju fortfarande ha det rappa och fylliga ljudet.
Mattias kommer ju i vilket fall som helst bygga lådan perfekt avstämd för min bil och behov så vilket fall som helst blir det optimalt men vill ha en så bra bas som möjligt och Hertz finns ju riktigt billigt just nu!

Får min rockfordlåda såld för 2000 kr om jag vill byta så det går jämt ut. Så gärna fler råd angående detta!?

Steget jag kommer köra med är som sagt ett GAS C1.
Senast redigerat av Fellow (24 december 2009)

Sök