2799
Sök

lite frågor angående saab 9000: Vinge + Luftfilter

Lastbilschaufför
125 Inlägg
12 december 2009
#21
vad är detta för rör som är kopplat till luftburken?? det röret som är inringat med röd färg?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/106589/817771_ijs3s2.jpg


1 002 Inlägg
12 december 2009
#22
Kolla vart det går..

...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 december 2009
#23
Ska du ha en sådan vinge finns det även på speedparts.


Lastbilschaufför
125 Inlägg
12 december 2009
#24
Jonathan_lindgren skrev:
det är själva fästnings diametern, skulle ja tro smile tycker 3 tum i max diameter låter som ett litet luftfilter till en bil^^

ja det är kopplingen. har kollat


Lastbilschaufför
125 Inlägg
12 december 2009
#25
dahboy skrev:
Kolla vart det går..

okej. jag gör det. trodde bara ni visste det. menmen, jag kollar


Lastbilschaufför
125 Inlägg
12 december 2009
#26
dahboy skrev:
Kolla vart det går..

det var inte lätt att se vart den slangen tog vägen. ser ut som om den går till kylaren. kan det vara så?? för att kunna kolla ordentligt vart den går måste man nog antingen hissa upp bilen eller köpa upp den på en uppkörningsramp och sedan lägga sig under bilen
Senast redigerat av Mitsubishipower (12 december 2009)


297 Inlägg
13 december 2009
#27
troligen går den slangen bara ut till fronten för att hämta kallluft, altså inte kopplad till något

Lastbilschaufför
125 Inlägg
14 december 2009
#28
Jonathan_lindgren skrev:
troligen går den slangen bara ut till fronten för att hämta kallluft, altså inte kopplad till något

så kanske det kan vara. för tror knappast att den skulle gå till kylarsystemet, det verkar inte rimligt. men farfar ringde till bs bilservice och frågade dom för vi brukar ha bilen på service där och tyckte farfar nämde nogot om att dom sa att det hade med lukten att göra den slangen. det verkar inte rimligt. men han på bs bilservice skulle kolla exakt var den slangen gick. men det verkar rimligt att den kan gå till fronten för att hämta kalluft.


171 Inlägg
15 december 2009
#29
Mitsubishipower skrev:
Jonathan_lindgren skrev:
troligen går den slangen bara ut till fronten för att hämta kallluft, altså inte kopplad till något

så kanske det kan vara. för tror knappast att den skulle gå till kylarsystemet, det verkar inte rimligt. men farfar ringde till bs bilservice och frågade dom för vi brukar ha bilen på service där och tyckte farfar nämde nogot om att dom sa att det hade med lukten att göra den slangen. det verkar inte rimligt. men han på bs bilservice skulle kolla exakt var den slangen gick. men det verkar rimligt att den kan gå till fronten för att hämta kalluft.

den slangen är som sagt kallluftintag


Lastbilschaufför
125 Inlägg
17 december 2009
#30
Hanning skrev:
Mitsubishipower skrev:
Jonathan_lindgren skrev:
troligen går den slangen bara ut till fronten för att hämta kallluft, altså inte kopplad till något

så kanske det kan vara. för tror knappast att den skulle gå till kylarsystemet, det verkar inte rimligt. men farfar ringde till bs bilservice och frågade dom för vi brukar ha bilen på service där och tyckte farfar nämde nogot om att dom sa att det hade med lukten att göra den slangen. det verkar inte rimligt. men han på bs bilservice skulle kolla exakt var den slangen gick. men det verkar rimligt att den kan gå till fronten för att hämta kalluft.

den slangen är som sagt kallluftintag

jaså det e det. så den slangen behövs inte?


1 002 Inlägg
17 december 2009
#31
Mitsubishipower skrev:
Hanning skrev:
Mitsubishipower skrev:

så kanske det kan vara. för tror knappast att den skulle gå till kylarsystemet, det verkar inte rimligt. men farfar ringde till bs bilservice och frågade dom för vi brukar ha bilen på service där och tyckte farfar nämde nogot om att dom sa att det hade med lukten att göra den slangen. det verkar inte rimligt. men han på bs bilservice skulle kolla exakt var den slangen gick. men det verkar rimligt att den kan gå till fronten för att hämta kalluft.

den slangen är som sagt kallluftintag

jaså det e det. så den slangen behövs inte?

Ta bort hela orginalburken inklusive den där snabeln.. Ta en bit 3" avgassystem och skarva på där orginalburken satt ut emot skärmen. Längst ut på röret, ute i skärmen sätter du sedan filtret.. Så svårt är det inte..

...

Lastbilschaufför
125 Inlägg
21 december 2009
#32
dahboy skrev:
Mitsubishipower skrev:
Hanning skrev:

den slangen är som sagt kallluftintag

jaså det e det. så den slangen behövs inte?

Ta bort hela orginalburken inklusive den där snabeln.. Ta en bit 3" avgassystem och skarva på där orginalburken satt ut emot skärmen. Längst ut på röret, ute i skärmen sätter du sedan filtret.. Så svårt är det inte..

ja man får göra så. har varit och köpt luftfiltret. ska få det i julklapp:P men den snabeln kanske inte är så lätt att ta bort för det e inte jättelätt att komma åt det


167 Inlägg
21 december 2009
#33
Luftfilter till just din bil är ganska enkelt att montera.. Dock så måste du av med hasplasten undertill så det är enklast om du hissar upp bilen så mycket du kan..
Där är ett par skruvar som man måste lossa för att få av det gamla filtret som kan sitta ganska så rejält beroende på om skruvarna är rostiga eller så.. Bästa är att köpa ett kit på speedparts tillexempel då du får med rör och allt och då är det säkert att det passar just din bil..

Men du hade ingen turbo modell va? Jag hade en 2.3 T på 220 hästar och jag kan inte säga att jag märkte ngn skillnad alls.. Det är mest ljudet som blir häftigare..
Vad jag har hört så är det inte alls farligt för bilen och det kan inte göra ngn skada.. Ja körde med det i 2 ¨r utan problem men besiktningsgubbarna gillade det inte...

Lycka till.


Lastbilschaufför
125 Inlägg
26 december 2009
#34
dahboy skrev:
Mitsubishipower skrev:
Hanning skrev:

den slangen är som sagt kallluftintag

jaså det e det. så den slangen behövs inte?

Ta bort hela orginalburken inklusive den där snabeln.. Ta en bit 3" avgassystem och skarva på där orginalburken satt ut emot skärmen. Längst ut på röret, ute i skärmen sätter du sedan filtret.. Så svårt är det inte..

3 tums avgassystem och skarva på där orginalburken satt ut mot skärmen och skarva på. hur tänker du då? har monterat filtret nu men jag kunde inte riktigt fästa det riktgt så det sitter fast. det vilar för tillfället på den som gick från skärmen och in i orginalburken. är det där du menar att jag ska sätta en bit 3 tums avgassystem?


Lastbilschaufför
125 Inlägg
27 december 2009
#35
saababenni skrev:
Luftfilter till just din bil är ganska enkelt att montera.. Dock så måste du av med hasplasten undertill så det är enklast om du hissar upp bilen så mycket du kan..
Där är ett par skruvar som man måste lossa för att få av det gamla filtret som kan sitta ganska så rejält beroende på om skruvarna är rostiga eller så.. Bästa är att köpa ett kit på speedparts tillexempel då du får med rör och allt och då är det säkert att det passar just din bil..

Men du hade ingen turbo modell va? Jag hade en 2.3 T på 220 hästar och jag kan inte säga att jag märkte ngn skillnad alls.. Det är mest ljudet som blir häftigare..
Vad jag har hört så är det inte alls farligt för bilen och det kan inte göra ngn skada.. Ja körde med det i 2 ¨r utan problem men besiktningsgubbarna gillade det inte...

Lycka till.

nej jag har inte någon turbomodell. jag behövde inte hissa upp bilen. den gick bra att få ut ändån. fick dock lossa slangen från kylaren till motorn för att få ut orginalburken


Lastbilschaufför
125 Inlägg
27 december 2009
#36
dahboy skrev:
Mitsubishipower skrev:
Hanning skrev:
den slangen är som sagt kallluftintag

jaså det e det. så den slangen behövs inte?

Ta bort hela orginalburken inklusive den där snabeln.. Ta en bit 3" avgassystem och skarva på där orginalburken satt ut emot skärmen. Längst ut på röret, ute i skärmen sätter du sedan filtret.. Så svårt är det inte..

du menar så som jag har gjort på bilden?

http://img138.imageshack.us/img138/7596/20091227023.th.jpg



Sök