3817
Sök

xeon vid besiktning?

1 653 Inlägg
6 augusti 2008
#21
Sokrates skrev:
J-P-R skrev:
Sokrates skrev:
Värt att tänka på är att en ny hel/halvljuslampa xenon kostar 900-1200:-. Köpte en igår.
Lyckligtvis så var det till firmabilen, så det drabbar inte mig.

/Tommy.

Äh trams, en reservlampa kostar 200-500 kr på sin höjd, beroende på sockel.

Jasså, jag sitter med kvittot framför mig?

/Tommy.

synd för dig då isåfall!
Reservlampor fins för under 200 spän, om man letar lite mer än bara går till reservdelsdisken på Volkswagen (till exempel) och köper original.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

45 Inlägg
3 januari 2010
#22
tommy har nog rätt,har han originalmonterat xenon så är inte en lampa billig! men köper man kina xenon lampor (reserv) så är ju självklart dom billig!


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
3 januari 2010
#23
jimmyy_86 skrev:
tommy har nog rätt,har han originalmonterat xenon så är inte en lampa billig! men köper man kina xenon lampor (reserv) så är ju självklart dom billig!

Till att börja med så grattis till det en av det nya årets första och mest meningslösa trådlyft.

För det andra skulle jag aldrig betala mer för "orginal" bara för att få ett känt märke på dom. Och skulle kina lampan mot förmodan hålla någon månad kortare så får jag 5 st sådana mot en orginal.

12 Inlägg
3 januari 2010
#24
ja det kan ju inte bli enklare än att byta till halogen innan besiktningen, bara att låta ballasterna sitta kvar och byta lampan innan man åker dit!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 januari 2010
#25
Detta är en lånad text om vad som gäller vid besiktningen med efter monterade xenonljus
Fastklistrad tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157573

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogens lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkänna bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i Kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
MVH.
Senast redigerat av alain (4 januari 2010)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök