3786
Sök

Säkrings placering på chevrolet malibu 1979 ?

Sir skrotnisse
191 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan sitter o söker efter ett schema som visar vilken säkring som går vad till min bil har fått lite knas med laddningen och behöver veta placering på relä och säkringar vore tacksamm för snabba svar smile mvh dennis

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
7 januari 2010
#2
big_smile  Till Hansen Racing å köp en hand bok över bilen ???

//S
Senast redigerat av lonewolf-holm (7 januari 2010)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 januari 2010
#3
Utan att ha koll på malibun (bara erfarenhet av min blazer o nån van) så kan jag nog säga att ett stort antal kretsar är inte avsäkrade alls (finns särskilda kablar på några ställen som ska brinna av vid kortis) och relän existerar förmodligen inte i hela bilen mer än till blinkers... (jänkarna har länge varit lite sisådär vad gäller elsystem)

Vad gäller laddningen, det brukar istället för laddningslampa sitta ett motstånd på kabeln som ger tändningsström till generatorn. Vad har du för laddningsproblem och vad har du för kablar till generatorn?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Bingolotto elller !
79 Inlägg
7 januari 2010
#4
Laddade upp ett schema till en malibu -79 nu.. Hoppas det hjälper nåt.. Finns lite olika beroende på motoralternativ, men grundschemat inne i bilen borde vara samma.


[img]http://www.geting.se/image.php/213269-malibu 1979.gif[/img]


Sir skrotnisse
191 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#5
tackar alla tongue men kom fram till att om jag lyfter plus polen o bilen dör tongue då borde det vara generatorn som e paj eller hur tongue

Bingolotto elller !
79 Inlägg
7 januari 2010
#6
Har du lyft av batteripolen med bilen igång så är nog generatorn kass nu i alla fall..
Generatorn tror ju batteriet är helt slut och strömmen rusar genom generatorn och grillar allt i sin väg... typ..tongue
Skaffa multimeter och MÄT istället vad du har för batteri/laddningsspänning... Plus och minus är inte så svårt... hehe



Ny generator kostar 895:- här om du behöver.... Men se till att ha fulladdat bra batteri, dessa generatorer går sönder ganska lätt om batteriet är dåligt....

http://www.startmotor.se/Campaign?campaignId=168165377
Senast redigerat av hellrejjser (7 januari 2010)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 januari 2010
#7
hellrejjser skrev:
Har du lyft av batteripolen med bilen igång så är nog generatorn kass nu i alla fall..
Generatorn tror ju batteriet är helt slut och strömmen rusar genom generatorn och grillar allt i sin väg... typ..tongue

Typ inte... laddningsrelät i generatorn ser till att generatorn hela tiden försöker ladda upp till spänningen där det "slår ifrån". Kopplar man bort batteriet så vet ju inte generatorn det. Den håller ju högre spänning än vad batteriet ger. Det är dock i praktiken inte lämpligt att lossa batteripolen med motorn igång. (tror dröniettab kan/kommer förklara)

Det lämpliga sättet att kolla om generatorn laddar är att mäta spänningen med ett mätverktyg, spänningen ska ligga högre (oftast runt 14v) med motorn igång o lite varv än med motorn avslagen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sir skrotnisse
191 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#8
nja va knappast nån fara att bränna nått tongue
bilen dog direkt när polen lossna tongue
så det va ju lugnt big_smile men däremot har vi varit iväg nu o skaffat en multimeter ska mäta vid stopp o vid idle så får vi se vad generatorn säger :S

Bingolotto elller !
79 Inlägg
7 januari 2010
#9
henke_99 skrev:
Typ inte... laddningsrelät i generatorn ser till att generatorn hela tiden försöker ladda upp till spänningen där det "slår ifrån". Kopplar man bort batteriet så vet ju inte generatorn det. Den håller ju högre spänning än vad batteriet ger.

Typ jo... Eller jag vet inte.. lol Blev lite fundersam nu och hoppas  nån kommer med ett grundligt förklarat svar med vad som händer om man kopplar bort batteriet, på allt från gamla 60 tals generatorer och även med dagens nya .... smile

Jag fick lära mig typ det som Bosse säger i artikeln här... (Bosse Dumdoktorn som säger att det är 20 volt likström.... yikes 20 volt har inget med ström att göra juuu..roll   )

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story … 99,00.html


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
7 januari 2010
#10
hellrejjser skrev:
Typ jo... Eller jag vet inte.. lol Blev lite fundersam nu och hoppas  nån kommer med ett grundligt förklarat svar med vad som händer om man kopplar bort batteriet, på allt från gamla 60 tals generatorer och även med dagens nya .... smile

Jag fick lära mig typ det som Bosse säger i artikeln här... (Bosse Dumdoktorn som säger att det är 20 volt likström.... yikes 20 volt har inget med ström att göra juuu..roll   )

Se mitt inlägg längst ner i den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 48&p=2

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Bingolotto elller !
79 Inlägg
7 januari 2010
#11
hotrodder skrev:
Se mitt inlägg längst ner i den här tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 48&p=2

Ja, det är ju så man fått lära sig..
Generatorn behöver ju ett batteri för att starta, för att fältlindningen måste magnetiseras.. Den spänningen får den via laddlampan, alltså D+ eller alla andra beteckningar som finns..
När lampan har slocknat betyder det alltså att generatorn producerar en spänning och kan försörja sin egen magnetiseringsspänning som regleras av laddregulatorn upp och ner hela tiden tjoo hej bla bla bla nånting....
Batteriet behövs för att jämna ut spänningen bla bla bla nånting, och tar man då bort batteriet så ?????
Vad händer ?
Jag vet i alla fall att chevas 80 tals generatorer går sönder ganska direkt om batterispänningen är för låg då strömmen kommer rusa och grilla diodbryggan, eller om man kopplar bort batteriet..
Vissa säger funkar inte, vissa säger att det funkar...
Men det beror väl på konstruktionen av generatorn med... Kanske ska göra en Fakta om generator tråd... ?? Många skulle nog ha nytta av det, även förvirrade jag, eller förvirrade mig... Vad säger man...  tongue


Sir skrotnisse
191 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#12
oja fan detta verkar svårt som fean :S

1 785 Inlägg
7 januari 2010
#13
Dellan1980 skrev:
tackar alla tongue men kom fram till att om jag lyfter plus polen o bilen dör tongue då borde det vara generatorn som e paj eller hur tongue

Lyfta av + polen med bilen igång skadar generatorn så vad är det för mening med det? Om du misstänker att du har fel på laddningen så mäter du väl först om du har 14.2-14.6 volt över batteriet?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök