2468
Sök

Bilen drar snett som tusan. Verkar inte vara framvagnsinstänningen, vad kan det vara då?

150 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Imorse när jag skulle till jobbet så drog bilen snett som bara tusan. Hjulvinklarna set helt OK ut. Om jag kör bilen sakta fram och tillbaka några meter så vrider sig ratten drygt ett halvt varv åt vänster innan den hittar jämvikt. Vad kan det vara? Nån obalans i servot eller?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

2 845 Inlägg
11 januari 2010
Broms som ligger på kanske? Vänster fram isåfall..... Lyft upp bilen och snurra på hjulet och känn så det inte går tungt.

150 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Funderade på det, men eftersom hjulet vrider vänster både när jag kör frammåt och bakåt verkar det konstigt.

Slav
1 454 Inlägg
11 januari 2010
inte har bilen säckat ihop då? så det är en fjäder som gått av tänkte jag?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 januari 2010
Hade samma som du på en bil...Visade sig vara ett felslitet däck, insidan var helt uppäten, corden va framme. Drog vänster både när man körde framåt eller backade...Bytte däcket o bilen gick spikrakt sedan

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

150 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Får kolla däcken och framvagnsinställningen.

Jäkla bil, den var sne i framvagnen i sommras också. Lät ställa in toe-in på verkstad och bytte däck, sen dess har den gått rakt. Nu, helt plötsligt drar den värre än nånsin. Bara sådär plötsligt.

5 710 Inlägg
11 januari 2010
granite skrev:
Nu, helt plötsligt drar den värre än nånsin. Bara sådär plötsligt.

Skulle kunna vara punka/smygpunka....kolla trycket!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

150 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Trycket är 2,2 i alla hjul. Får se vad som händer om bilen tinar i garaget, kan ju vara is i nån olja.

3 295 Inlägg
11 januari 2010
granite skrev:
Imorse när jag skulle till jobbet så drog bilen snett som bara tusan. Hjulvinklarna set helt OK ut. Om jag kör bilen sakta fram och tillbaka några meter så vrider sig ratten drygt ett halvt varv åt vänster innan den hittar jämvikt. Vad kan det vara? Nån obalans i servot eller?

Du skriver att Hjulvinklarna ser helt OK ut, är det uppmätt eller bara kollat "visuellt" ?

150 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Bara kollat visuellt. När hjulen var snea förut så syntes det ganska rejält. Men, om inte upptining hjälper ska jag lämna in den. Tror ni man ska förlita sig på lokala verkstan, eller ska man åka till en som har skidplate eller laserdoningar?

2 665 Inlägg
11 januari 2010
dawwe skrev:
Hade samma som du på en bil...Visade sig vara ett felslitet däck, insidan var helt uppäten, corden va framme. Drog vänster både när man körde framåt eller backade...Bytte däcket o bilen gick spikrakt sedan

Precis så var det för mig med! Skönt att det inte var värre tänkte jag o bytte däck.

Hoppas det går bra för dig! Kolla visuellt kan du inte lita på. Ser du skillnad på 0,5-1grads skillnad??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

150 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Problemet löst, men jag vet inte vad det var för fel. Testade att ställa bilen i varmgarage, nu funkar allt som vanligt. Gissar på att det är vatten i antingen bromsvätskan eller servooljan. Ska byta bromsvätska, den ser allt annat än ny ut, hoppas att det går att få loss nipplarna bara, dom såg inte kul ut alls.

/Björn

Sök