2647
Sök

Klassiskt fel på 740

23 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!
undrar hur man kan laga tank mätaren! alla jag pratat med säger bara att de är ett klassiskt/vanligt fel som oftast burkar före komma på 740, öppnade instrument/mätarhuset och kollade då var ett krest kort knäckt och då fick jag koppla om så mätaren och varvräknaren skulle funka men tank mätaren funkade fortfarande inte? då undrar jag om man kan få tag i ett sånt där krestkort som sitter i mitten just baki hastihets mätaren! obs glömed säga att inget funkade i början men men....

hmm

664 Inlägg
13 januari 2010
#2
Tankarmaturen brukar ju ger upp på den dom helt enkelt smile...

volvoraggare
4 776 Inlägg
13 januari 2010
#3
jag skulle nog leta på en skrot och kolla där först .......det kan annars vara tankarmaturen tror jag det heter som spökar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Nismo
758 Inlägg
13 januari 2010
#4
De är väl inte själva mätarhuset som brukar strula, är oftast armaturen i tanken ;P

171 Inlägg
13 januari 2010
#5
Jag hade bytt tankarmaturen istället:)

Mvh Tobias Hanning


593 Inlägg
13 januari 2010
#6
Det är abolsut inget som säger att det 100% är tankarmaturen.. har ägt ett flertal volvo 700/900 bilar och på alla dom har de varit själva tankmätaren i instrumentet som varit trasigt.

Dock är det ett klassisk fel på 700 bilarna upptill -89 att tankarmaturen rostar upp och börjar läcka soppa men det är ju en annan visa.

Så skulle nog vilja påstå att de är 50/50 om det är tankmätaren eller armaturen..

Smidigast är att ohmmäta armaturen, bara dela kablaget vid kontakten vid tankröret, sedan finns det i haynesboken vilka ohmvärden det ska vara vid olika mängd bränsle.

mvh

23 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#7
okey var och köpte en ny tankmätare upp till bevis:)

Avstängd
34 Inlägg
13 januari 2010
#8
de är beror mäst på jorden där bak på intrumenten big_smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
13 januari 2010
#9
hmm visar tankmätaren att den " lever " asså floppar upp och ner ?

För min polare som är elektriker sa så här ang mina 740:is med " trasiga armaturer " att den jordar på mer än ett ställe. Vilket betyder att den får fel signal..

Så genom att leta upp den jordade kabeln han ta år och dagar att hitta.. även om du köper dig en sprillans ny armatur från Volvo för 2000 så kommer de fortfarande inte att fungera big_smile
Senast redigerat av XeptiQ (13 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök