3440
Sök

Motorbyte B230E till B230F

13 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Hallå!

Nu är det såhär att E motorn som sitter i min 740 är rätt så slut.
Men har en riktigt fräsch F motor hemma dock från en 240.

Hur mycket jobb är det att byta mellan dom?

Mvh Marcus

699 Inlägg
9 januari 2010
Lättast är om du lyfter över toppen från E-motorn å sätter den på F-motorn då det är olika sprut på dem samt att 740-in har fördelaren på toppen.. Sen sitter ju 405 toppen på E-motorn så då blir det ingen effektförlust där smile

Bilgalen elektriker :)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 januari 2010
JonasHalt skrev:
Lättast är om du lyfter över toppen från E-motorn å sätter den på F-motorn då det är olika sprut på dem samt att 740-in har fördelaren på toppen.. Sen sitter ju 405 toppen på E-motorn så då blir det ingen effektförlust där smile

Menar du att han ska använda E-toppen på den nya F-motorn?

I så fall får man plugga spridarhålen för på E sitter spridarna i toppen medan dom sitter på insuget hos F.

1 422 Inlägg
10 januari 2010
Tycker faktiskt att det är smartare att byta hela paketet då med sprut och allt. Möjligen ta toppen och kamen från E motorn (om de är i bra skick, annars skippar man dessa) så får du lite bättre bränsleförbrukning än med E motorn och högre effekt än med F motorn. Lite mer jobb är det ju men också ett bättre slutresultat.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 januari 2010
JonasHalt skrev:

nej det sitter inte en 405 topp på e motorn  den satt på 240 runt -79\-80
skulle tro att det sitter en 398 topp på men är inte säker

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 januari 2010
förresten, används E-toppen till F så måste EGR:hålen pluggas också wink

13 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
En kompis hade en B230F som är till 740 som jag skulle få ta, en fräsch motor.

Planad och portad topp, så blir att byta till den och förhoppningsvis få den att gå billigare än den gör med E motorn nu, i snitt 2 l/m..

Det är väl bara att plocka med all el (Boxar och dylikt) och köra? smile

Tack för era svar!

Mvh Marcus

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
15 januari 2010
Det är inte så enkelt som det låter att byta ut k-jet mot Lh-sprut, jag hade inte brytt mig om det iaf.
Mycket krångel med kabelmatta-tändbox-styrbox m.m. för såå lite..

Enklaste och billigaste lösningen är att du byter ut E-blocket mot ditt F-block du har liggandes och behåller E-motorns topp och K-jetsprutet.
Men räkna inte med nån effektökning, snarare tvärtom då F-kolvarna medför lägre komp. än E-kolvarna.

B230E - 10,3:1
B230F - 9,8:1

Jag har gjort likadant vid ett tillfälle fast tvärtom, stoppat i ett E-block istället för ett FB-block då det var det enda jag hade liggande just då.

Nån nämnde tidigare att du har 405-topp på b230e, vilket lät som att det skulle ansvara för effektskillnaden mellan B230E (131hk) och B230F (116hk)..
Det är fel, toppen är en vanlig 530 fast med spridarhål och egr-uttag, effektskillnaderna ligger snarare i att B230E har: Marginellt högre kompression, bättre kam (V heter den f.ö), och så saknar den katalysator.

Mvh// tompa
Senast redigerat av turbotompa (15 januari 2010)

Sök