2077
Sök

Bra bilar med skitdäck...

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#1
Undrar bara hur det kommer sig att folk köper en fin bil med många hästkrafter, men köper till billiga skitdäck? 90% av upplevelsen försvinner om man köp på något regumerat asiaskit än om man kör ett högprestandadäck! Okay att det är betydligt billigare, men har man råd med en dyr bil så borde man ha råd med däcken!
Läste inte för så länge sedan på blocket en som skulle sälja sin Focus ST (225 hk + turbo) med nya åretruntdäck = nya vinterdäck. Varför köpa en sådan bil om man inte kan utnyttja dess prestanda till fullo?
roll

Om jag minns rätt så var det just ett däcktest där en vanlig Mondeo 2.0 med de bästa däcken körde snabbare på bana än en sportbil, glömt vilken, kan ha varit BMW M3... med något skitdäck!
Senast redigerat av FordRSC (16 januari 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

1 199 Inlägg
16 januari 2010
#2
En av anledningarna tror jag kan vara att många gör rivstarter sk. Burnouts, och då är det inte lika roligt om däcken kostar 10 gånger så mycket som ett par regumerad däck.

Vidare tror jag att de flesta milen avklaras i normaltempo, och då fungerar regumerade däck tillfredställande för de flesta som köper däcken. Man vet ju då även om att man har tex regumerade däck och väljer då kanske inte att ligga i 150 knyck i ösregn!
Senast redigerat av master_lars (16 januari 2010)


961 Inlägg
16 januari 2010
#3
varför köper man skitdäck föröver huvudtaget ? de är en jävla skillnad på däck oavsett vad man har för bil .. man ska vara rädd om sina medtrafikanter och sig själv

Pure DieselPower

582 Inlägg
16 januari 2010
#4
Det är verkligen många som inte vet att en bil är aldrig bättre än däcken som sitter på, det spelar ingen roll hur dyr o om det finns antisladd, o det är Loeb som kör. så kommer en bil med skitdäck att prestera sååå mycket sämre än en bil med premium däck!
Det finns inget som heter Året runt däck!mad Fan att det ska vara så svårt o fatta... Det finns Dubb-däck o dubbfria thats it! sen så när våren kommer skruvar man dit Sommardäck! som är gjorda för temp över 5 plus celsius. Vid ett däcktest som Nokian Tyres gjorde i somras med Andréas Eriksson (rallycross) bl.a. så gjordes ett bromstest med två likadana bilar på asfalt, den med dubbfria ="åretruntdäck" hade 40 meter längre bromsträcka vid 90. Fatta 40 meter! det är skillnad på liv o död.
Senast redigerat av norpan (16 januari 2010)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

511 Inlägg
16 januari 2010
#5
Beror väll helt på körstilen?

på subarun jag hade hade jag självfallet märkesdäck då jag ville ha väghållning och fäste och allt vad det innebär,
i 740n jag ägde grymt bra däck för det är ju glidarbil,

men alla andra bmw bilar jag haft har jag haft skick däck och det har funkat perfekt, jag sliter ner däcken fort och lägger gärna inte ut extra pengar bara för att,

och bara för att folk har köpt en ny/dyr bil betyder det ju inte oftast att man har pengar till allt annat som det innebär tongue folk SPARAR ju i evigheter eller tar lån, ofta tar dom väll inte extra lån på 10-20 papp för däck tongue

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

Meister
6 763 Inlägg
16 januari 2010
#6
Jag har bara köpt nya däck en gång och det är till camaron. Till den köpte jag väll ett medelbra däck. Men jag skulle ha köpt det billigaste som gick om man tänker efter för de lär inte hålla många mil. Möjligtvis att jag skulle köpt bra däck fram och skit bak. Men mina bilar går nästan alltid med fullt hjulspinn så det känns inte som att de finns någon anledning till fina däck


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#7
norpan skrev:
Det är verkligen många som inte vet att en bil är aldrig bättre än däcken som sitter på, det spelar ingen roll hur dyr o om det finns antisladd, o det är Loeb som kör. så kommer en bil med skitdäck att prestera sååå mycket sämre än en bil med premium däck!
Det finns inget som heter Året runt däck!mad Fan att det ska vara så svårt o fatta... Det finns Dubb-däck o dubbfria thats it! sen så när våren kommer skruvar man dit Sommardäck! som är gjorda för temp över 5 plus celsius. Vid ett däcktest som Nokian Tyres gjorde i somras med Andréas Eriksson (rallycross) bl.a. så gjordes ett bromstest med två likadana bilar på asfalt, den med dubbfria ="åretruntdäck" hade 40 meter längre bromsträcka vid 90. Fatta 40 meter! det är skillnad på liv o död.

Kanoninlägg, borde klistras big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 januari 2010
#8
Håller med till 100%, en bil är aldrig bättre än däcken. Gravt underskattat för bilens uppträdande, hur många gånger har man inte hört tex orden "det är ingen fara den är fyrhjulsdriven"?, brukar svara att; Vadå? Blir däcken bättre bara för att den driver på alla fyra?

Saken är den att en 30år gammal bil utan ABS, ESP och allt vad det heter, men med kanon bra däck, är betydligt bättre än en modern 4WD med ett dussin tresiffriga kombinationer och halvdana däck...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

582 Inlägg
16 januari 2010
#9
Jo sen så när man säger till nån att : "Du det är bara 3mm kvar på dina sommardäck/5mm på dina vinterdäck" så får man ofta svaret: "Ja men det är ju 1,6/3mm enligt lag, så då går det o åka ett tag till" Javisst men vid kraftig nederbörd eller modd på vintern så kan det släppa så lätt när det går under ett visst mönsterdjup, såg en Saab på halkbanan i Stockholm när jag gjorde halkkörning för tunga fordon(c,d kort) den var totalkvaddad, frågade vad som hänt, "Kolla däcken" sa instruktören, bra däck fram o blankslitna bak... Den hade fått släpp på våt sommarväg i en högfarts kurva. Fy fasen... Att åka med blankslitna däck är att leka med livet i onödan.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 januari 2010
#10
camaro67 skrev:
Jag har bara köpt nya däck en gång och det är till camaron. Till den köpte jag väll ett medelbra däck. Men jag skulle ha köpt det billigaste som gick om man tänker efter för de lär inte hålla många mil. Möjligtvis att jag skulle köpt bra däck fram och skit bak. Men mina bilar går nästan alltid med fullt hjulspinn så det känns inte som att de finns någon anledning till fina däck

Ja din bil har ju inte rört sig på 2-3 år och bromssträckan ökar inte vid 0 km/h med sämre däck.


1 174 Inlägg
16 januari 2010
#11
tror den enkla förklaringen är att det är jääävligt svårt att sälja ett par premium däck till någon. du har två gummin ser typ lika ut till utseende (för den vanliga personen) men skiljer sjukt mycke i pris. vad väljer man då? yikes

Sedan kan vi börja diskutera dom som köper sina "premium" däck på typ dackonline å sånt skit. det är ju inte heller bra även fast det står "HAKKA R" Dessa är ju inte tillverkade med samma gummi som ett "HAKKA R" är gjort för den nordiska marknaden som också i sin tur är dyrare.

men vad väljer man?

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
16 januari 2010
#12
Akka skrev:
Sedan kan vi börja diskutera dom som köper sina "premium" däck på typ dackonline å sånt skit. det är ju inte heller bra även fast det står "HAKKA R" Dessa är ju inte tillverkade med samma gummi som ett "HAKKA R" är gjort för den nordiska marknaden som också i sin tur är dyrare.

men vad väljer man?

EDIT: Jag hade tydligen fel. Nokian skickar andra däck till Tyskland smile
Senast redigerat av J-P-R (16 januari 2010)

1 231 Inlägg
16 januari 2010
#13
så du tror dom gör ett HAKKA R som däckonline ska sälja , sen gör dom ett HAKKA R som dom ska sälja i vanliga butiker ?

intressant.
lite referenser på detta ?

DFFL
9 020 Inlägg
16 januari 2010
#14
235/35-19 Hankook Ventus S1 Evo sitter på mina fälgar. smile
Skillnaden är markant även när man har en gubb-bil. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 853 Inlägg
16 januari 2010
#15
Y=300km/h +
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/671145_chq6j0.jpg

Bättre att vara på säkra sidan... wink

/mvh soyd

huh?
10 427 Inlägg
16 januari 2010
#16
Akka har delvis rätt, men däcken som är för den nordiska marknaden heter exempelvis
"Nokian Hakka V", och de som är för icke-norden heter "Nokian V". De verkar aldrig heta
exakt samma sak.

Står lite om det här:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12188

Citering:
Nokian är för övrigt den enda däcktillverkare som lanserat ett däck som också har en specifikation särskilt avpassad för Norden. Vi körde bägge versionerna för att se om det verkligen fanns någon avgörande skillnad. Det gjorde det. Och Nordendäcket – Hakka V – är bättre på det mesta. Torr asfalt och hårda tag, då är Nokian V aningen bättre.

Men den som försöker köpa Nokians sommardäck billigt, kanske på en utländsk hemsida via internet, får bara tag i ”V”. Och då får man visserligen ett billigare men inte ett lika bra däck som ”Hakka V”!



Sök