3839
Sök

Lite funderingar kring volvos 16v motor

9 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#1
undrar om man kan ta rubbet från en 16v motor och sätta i ett vanligt 230block för att bli av med balansaxlarna eller kan man plugga hålen som blir i 16v blocket om man tar bort axlarna?
vill inte ha några svar som säger klipp bara remen för de vet ja hur man gör själv, vill ha bort dom helt

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 januari 2010
#2
ja du kan ta bort balansaxlarna och sen plugga hålen..
Men vet du vad dessa axlar igentligen är till för?

För min gamla 16v så klippte jag bara remmen = 40% större chans att kamremen brister snabbare.
(Och de roliga, min kamrem slets av efter 3 månader.. den var helt ny sen förra året.)
enligt dem jag har pratat med och har köra många 16v.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

driftsättare
169 Inlägg
20 januari 2010
#3
XeptiQ skrev:
ja du kan ta bort balansaxlarna och sen plugga hålen..
Men vet du vad dessa axlar igentligen är till för?

För min gamla 16v så klippte jag bara remmen = 40% större chans att kamremen brister snabbare.
(Och de roliga, min kamrem slets av efter 3 månader.. den var helt ny sen förra året.)
enligt dem jag har pratat med och har köra många 16v.

men balancerade du din bottendel innan du klippte remmen för volvos bottnar har faktist rätt stora toleranser så det kan kanske ha något med det o göra att din kamrem gick åt fanders


P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 januari 2010
#4
är också ganska intresserad av vad som krävs för att hänga på 16v toppen på ett vanligt b230 block smile

Sitter fördelaren bak på toppen förresten, bara att plugga hålet om man ska köra i en 240?


10 287 Inlägg
20 januari 2010
#5
Att kamremmarna går fastän dom är nya beror i princip alltid på att man endera inte byter tryck eller dåliga löprullar eller att man spänner remmen felaktigt.
Risken för kamremshaveri ökar inte för att man tar bort balansaxlarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Smålänning
7 883 Inlägg
20 januari 2010
#6
Sharky skrev:
Att kamremmarna går fastän dom är nya beror i princip alltid på att man endera inte byter tryck eller dåliga löprullar eller att man spänner remmen felaktigt.
Risken för kamremshaveri ökar inte för att man tar bort balansaxlarna.

/Göran

Precis... För annars hade dom stackars dieslarna utan balansaxlar legat risigt till tongue

Att remmen går av kan bero på att man använt verktyg för att kränga på den (får bara använda tummarna och handkraft) eller att man knäckt remmen..

eller haft den borta för att göra nått och sen satt dit samma rem... En kamrem kan bara spännas en gång så den får rätt spänning.

Eller helt enkelt för hårt eller löst spänd.. Är dock svårt att göra fel på gamla volvo wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

92 Inlägg
20 januari 2010
#7
För o få på 16V toppen på ett 230 block så ska du ha en Opel rem. Från en diesel 143 kuggar. Och ett löphjul från en Golf MKII. Tänk även på att kolvarna måste svarvas ner 3mm eller fräsas ur ventilspår i. Så lättast e ju bara att plocka bort axlarna o plugga hålen som blir kvar efter man tagit bort dom. Man tjänar tydligen hela 10hk på o göra det enligt Sten Parner^^ Haha.

//Gahmen\\

smurfidunder
327 Inlägg
20 januari 2010
#8
Varför kan du inte bara fixa de svaga punkterna på b234an? Oljepumpsdrevet och balansaxelremmen... Det är ju inga fel på resten vad jag hört. Balansaxlarna gör ingen skada när dom står still så varför ska dom bort?
Senast redigerat av dundersmurfen (20 januari 2010)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

9 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#9
dundersmurfen skrev:
Varför kan du inte bara fixa de svaga punkterna på b234an? Oljepumpsdrevet och balansaxelremmen... Det är ju inga fel på resten vad jag hört. Balansaxlarna gör ingen skada när dom står still så varför ska dom bort?

vill ha bort dom för att motorn ska i en 740 där allt som väger ska bort

till dom som säger plugga hålen efter dom
med vad?

10 287 Inlägg
21 januari 2010
#10
Jag gängade med NPT tappar och pluggade. Man kan säkert svetsa igen dom också.

/Göran

bildelar skrev:
till dom som säger plugga hålen efter dom
med vad?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök