Min 945 -97 hade rullat ca 43000mil när jag köpte den (gammal teliabil
Några dagar efter jag köpte den så blev det vikingchip och 1bars laddtryck.
Gjorde även ett komptest nån månad efter köp. Då låg alla cylindrar runt 8kg.
vid 44000mil så tryckte motorn ur sig vatten och kokade, så behövde ny topplockspackning, men vid provtryckning av toppen så visade det sig vara en spricka inne i toppen, så letade reda på en beg topp istället som riktplanades och renoverades. När ändå toppen var av så kunde jag lika gärna renovera blocket oxå tänkte jag, så köpte lager, kolvringar och packningar osv och bytte allt.
Efter renoveringen så ökade komptestet till 13kg på alla cylindrar, en ökning med 5kg på varje cylinder.
Har nu rullat lite över 45000mil och går som en klocka.
Det kostar inte så mycket att renovera själv, då vet man att motorn är fräsch!
Sen upplevde jag även att motorn blev piggare och fick mer kraft efter renoveringen, var nog alla originalhästar som kom tillbaks efter renoveringen
Men även om jag inte hade helrenoverat motorn så tror jag att den fortfarande hade gått bra.
Se bara till så att service är skött på motorn så brukar de gå länge...
Sen när det gäller långmilare så har de ofta mycket stenskott lite överallt och vindruta, strålkastare & framblinkers är som de vore blästrade, men sånt går alltid att åtgärda
Bakaxeln började föra oväsen runt 44500mil, så den bytte jag ut mot en i bättre skick.