2928
Sök

Trimma långmilare, Volvo 945 ltt/ft från 96-98 års

1 309 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej.

Undrar hur det är att trimma en långmilare, Syftar då på en Volvo 945 ltt/ft 96-98 års. Är det något man bör undvika?

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

-utan 940
1 728 Inlägg
9 januari 2010
#2
Vad räknar du som långmilare? "Vanliga" bilar som passerat 20'000mil är långmilare medans en Volvo måste upp i minst 35'000. Min har gått över 24k men är ändå fri från lagerknack och går bättre än när den var ny. smile
Håll dig runt 300hk så behöver du inte förstärka nåt annat än kopplingen.

Trafikledare
563 Inlägg
10 januari 2010
#3
Jag åker lite småtrimmat i min 945:a... Den har nästan gått 40 kmil..
Några större problem har jag inte fått..

Det som hänt nu är att trean har trillat bort, men det är ju rätt vanligt om man missar lite för ofta tyvärr. Orginal eller trimmat spelar ingen roll..
Ska dela lådan imorgon och svetsa ihop det...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

629 Inlägg
10 januari 2010
#4
m90n ska ju hålla ganska bra vad jag förstått, annars så är de väll växellådor som börjat ge sig på 3an (m46/m47) som jag har varit med om, vad det gäller långmilare alltså + trim.

Mröh

1 309 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#5
Andreas 940 skrev:
Vad räknar du som långmilare? "Vanliga" bilar som passerat 20'000mil är långmilare medans en Volvo måste upp i minst 35'000. Min har gått över 24k men är ändå fri från lagerknack och går bättre än när den var ny. smile
Håll dig runt 300hk så behöver du inte förstärka nåt annat än kopplingen.

långmilare tänkter jag 30-40000+

Så med andra ord har de ingen större betydelse om jag köper en som gått 20k mil eller en som gått 40k mil?
Senast redigerat av Chippen88 (10 januari 2010)

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

1 468 Inlägg
10 januari 2010
#6
Chippen88 skrev:
Andreas 940 skrev:
Vad räknar du som långmilare? "Vanliga" bilar som passerat 20'000mil är långmilare medans en Volvo måste upp i minst 35'000. Min har gått över 24k men är ändå fri från lagerknack och går bättre än när den var ny. smile
Håll dig runt 300hk så behöver du inte förstärka nåt annat än kopplingen.

långmilare tänkter jag 30-40000+

Så med andra ord har de ingen större betydelse om jag köper en som gått 20k mil eller en som gått 40k mil?

det e juh viss skillnad mellan 20k mil o 40k mil. om man märker lite få små problem vid 20k mil. hur blir det då vid 40k mil?men. visst. bara pröva. ja skulle inte köpt en som gått så långt förutom om det var endast en eller två ägare på den. men kolla på www.vv.se så den inte har 25 ägare eller nåt. för då e d för d mesta fel på bilen. varken dom säger vad det är eller inte.


1 309 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#7
Leo86 skrev:
Chippen88 skrev:
Andreas 940 skrev:
Vad räknar du som långmilare? "Vanliga" bilar som passerat 20'000mil är långmilare medans en Volvo måste upp i minst 35'000. Min har gått över 24k men är ändå fri från lagerknack och går bättre än när den var ny. smile
Håll dig runt 300hk så behöver du inte förstärka nåt annat än kopplingen.

långmilare tänkter jag 30-40000+

Så med andra ord har de ingen större betydelse om jag köper en som gått 20k mil eller en som gått 40k mil?

det e juh viss skillnad mellan 20k mil o 40k mil. om man märker lite få små problem vid 20k mil. hur blir det då vid 40k mil?men. visst. bara pröva. ja skulle inte köpt en som gått så långt förutom om det var endast en eller två ägare på den. men kolla på www.vv.se så den inte har 25 ägare eller nåt. för då e d för d mesta fel på bilen. varken dom säger vad det är eller inte.

självkalrt är de ju skillnad. men om man får tag på en välskött (regelbundet servad och slitdelar utbyta) som gått 30-45k mil så "bör" de väll inte vara ngt större problem. 945 ltt/ft är slitstarka bilar

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

272 Inlägg
10 januari 2010
#8
Chippen88 skrev:
Leo86 skrev:
Chippen88 skrev:
långmilare tänkter jag 30-40000+

Så med andra ord har de ingen större betydelse om jag köper en som gått 20k mil eller en som gått 40k mil?

det e juh viss skillnad mellan 20k mil o 40k mil. om man märker lite få små problem vid 20k mil. hur blir det då vid 40k mil?men. visst. bara pröva. ja skulle inte köpt en som gått så långt förutom om det var endast en eller två ägare på den. men kolla på www.vv.se så den inte har 25 ägare eller nåt. för då e d för d mesta fel på bilen. varken dom säger vad det är eller inte.

självkalrt är de ju skillnad. men om man får tag på en välskött (regelbundet servad och slitdelar utbyta) som gått 30-45k mil så "bör" de väll inte vara ngt större problem. 945 ltt/ft är slitstarka bilar

beror ju vad du ska göra med den och vilket skick den är i. under 35 är väl att rekommendera tycker jag. jag tycker det är värt att köpa en välskött som gått, säg runt 25 och betala lite mer, än att köpa en billig som gått 30-45.
Senast redigerat av MT-Adam (10 januari 2010)

23 Inlägg
21 januari 2010
#9
Min 940 ltt som är på min användare hade gått 49 000 mil när jag köpte den. Trimma den lite och piska den rejält och hårt. De ända som gav efter just innan jag sålde den var bakaxeln men den bytte jag, annars höll den och gick otroligt bra, inga missljud etc. Tippar att den gått ca 55 000mil när jag sålde den.


1 915 Inlägg
22 januari 2010
#10
Min 945 -97 hade rullat ca 43000mil när jag köpte den (gammal teliabil
Några dagar efter jag köpte den så blev det vikingchip och 1bars laddtryck.

Gjorde även ett komptest nån månad efter köp. Då låg alla cylindrar runt 8kg.

vid 44000mil så tryckte motorn ur sig vatten och kokade, så behövde ny topplockspackning, men vid provtryckning av toppen så visade det sig vara en spricka inne i toppen, så letade reda på en beg topp istället som riktplanades och renoverades. När ändå toppen var av så kunde jag lika gärna renovera blocket oxå tänkte jag, så köpte lager, kolvringar och packningar osv och bytte allt.
Efter renoveringen så ökade komptestet till 13kg på alla cylindrar, en ökning med 5kg på varje cylinder.

Har nu rullat lite över 45000mil och går som en klocka.

Det kostar inte så mycket att renovera själv, då vet man att motorn är fräsch!
Sen upplevde jag även att motorn blev piggare och fick mer kraft efter renoveringen, var nog alla originalhästar som kom tillbaks efter renoveringen smile

Men även om jag inte hade helrenoverat motorn så tror jag att den fortfarande hade gått bra.

Se bara till så att service är skött på motorn så brukar de gå länge...

Sen när det gäller långmilare så har de ofta mycket stenskott lite överallt och vindruta, strålkastare & framblinkers är som de vore blästrade, men sånt går alltid att åtgärda smile

Bakaxeln började föra oväsen runt 44500mil, så den bytte jag ut mot en i bättre skick.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 506 Inlägg
22 januari 2010
#11
Allt beror på tidigare ägare enligt mig, dig själv också visserligen Kör man som en potta skit så tar ju bilen efter till slut.

Min 940LTT är en 95'a och har gått 26.000km. Den har aldrig varit ungdoms ägd vilket förmodligen är det som har hållit denna i så bra skick som den är. Vuxna är mer rädda om sina bilar och har råd att lägga ut pengar på en service som kanske inte alla 18'åringar har. Jag har kört den sedan Maj nu med 0.85-0.9b ladd utan problem.

Det optimala hade väll vart att ha en motor lös att pilla på, Åtminstone för en som mig som använder bilen som bruksbil.

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.


Sök