3963
Sök

Motorbyte från B21A till B230F i Volvo 242 -75. Att tänka på när man kopplar in LH 2.4?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjena.

Jag ska byta motor i min gamla 240 från B21A till B230F.
Har köpt en 245 från 1992 att ta allt ifrån.

Jag vet att jag har sett bra trådar om detta men hittar ingen nu när jag letar.

Vad behöver jag tänka på när jag kopplar in LH 2.4, bränslepumpar, relän med mera?

Jag ska behålla M46 lådan som sitter i nu (på 245:an är det M47).

Behöver jag byta kardanen (till 50,8 mm) eller kan jag behålla nuvarande (44,5mm)?
Alltså passar den på medbringaren?

Passar bränsletanken från kombi på sedanmodellen?

Alla tips och förslag ni har är välkomna, även om jag inte frågat om just det du vet smile

MVH. Alex

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#2
Okej får leta upp en annan tank.

Jovisst det hade ju inte varit så svårt att byta lådan och kardanen när allt ändå är bortplockat.
Men då måste jag ju byta till nya instrumentbrädan också och det vill jag helst inte.
Nu sitter ju givaren till hastighetsmätaren i lådan..

Bakaxeln jag har nu kan jag inte använda för att regbesikta med då jag måste ha 1031.

MVH. Alex

198 Inlägg
20 januari 2010
#3
ja har tank från en 245a å den passa rätt på min 242a 75a.. har själv plockat loss den från 245a..
ja har själv satt i lh 2.4 i min 242 75a.. fråga om de är nåt..

volvo turbo

198 Inlägg
20 januari 2010
#4
om du bara ska sätta i b230f motor så behöver man inte byta axel..

volvo turbo

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#5
Lale skrev:
ja har själv satt i lh 2.4 i min 242 75a.. fråga om de är nåt..

Det ska jag ha i tankarna om något skiter sig smile

Lale skrev:
om du bara ska sätta i b230f motor så behöver man inte byta axel..

Hur mycket effekt kan jag regbesikta med utan att byta bakaxel?
Tänkte turbokonvertera 230 motorn.

MVH. Alex


Sök