Tätning av baslåda, vad ska man fylla den med?

Skurte
26 januari 2010 · 13 Inlägg

Hej.

Hoppas rubriken är rätt, så tråden inte låses.

Jag har börjat bygga en låda till mina 2 basar, och nu undrar jag:

Vad händer om man inte tätar lådan riktigt?

Och, vad ska man fylla lådan med? Behövs det? , och vad blir det för skillnad med en fylld låda och inte ?


MVH

jocke_gronberg
26 januari 2010 · 4 586 Inlägg

ett konstruktionslim i alla skarvar invändigt i lådan och du är på god väg. Sedan ifall lådan ska vara dämpad eller inte får någon annan svara på.

stRaend
26 januari 2010 ·

om du sågat helt rakt så behövs det egentligen inte någon tätning, men de flesta tätar för att vara på säkra sidan även jag gör det. Det avgör du själv om du ska dämpa lådan invändigt eller inte. Du kan spela högre db om du inte dämpar, och om du dämpar så får du mer finlir. Detta är vad jag läst har ingen egen uppfattning av det då jag dämpat alla mina lådor.

stahre
26 januari 2010 ·

Dämpull "lurar" så att lådan ska bli större. Det är en smaksak och vissa hör ingen skillnad alls på ljudet med eller utan.
Täta skadar aldrig och är det rakt sågat räcker trälim, annars är något som bygger lite att föredra PL-400 är riktigt bra som tätning/lim. Dra en sträng i varje skarv och dra ut det med fingret så det blir slätt så ska du se att det blir tätt½

Skurte
26 januari 2010 · 13 Inlägg

Oj, snabba svar big_smile

Okej, allt är sågat rakt, så det blir att täta iaf, för att vara på den säkra sidan.

Lådan jag har fått mått till är på cirkus 44L , och det är 2 st GAS basar 10" som ska in i den.

Och Isf, så borde jag inte fylla den med dämpull, för den är redan lite för stor, 21L per bas ska de vara har jag hört, iaf i en sluten låda.

Hur kan jag minska lådans mått utan att såga/kapa ner den?


MVH

stRaend
26 januari 2010 ·

om du har sluten ska du fylla den med dämpull till ca 80%, sedan så tar du ur / fyller i lite beroende på hur du vill att det ska låta. Om jag inte har helt fel tongue

Skurte
26 januari 2010 · 13 Inlägg

stRaend skrev:
om du har sluten ska du fylla den med dämpull till ca 80%, sedan så tar du ur / fyller i lite beroende på hur du vill att det ska låta. Om jag inte har helt fel tongue

Ahh okej, blir att testa det isf tongue

Vet du vars man kan få tag i det ?


MVH

Guldis
26 januari 2010 · 200 Inlägg

Din låda är nog inte förstor ändå eller du har räknat med att basarna tar upp lite plats också i lådan smile.

Biltema vet jag har ull sen om den är bra eller inte låter jag vara osagt.

BMW E30 325 Cab "E30 Cab" (1990)
Frissan
26 januari 2010 · 4 693 Inlägg

Mina GAS 10" som jag hade, dom hade runt 30 liter/st och det spela som fan. Sen drog jag ner volymen till 21 liter/st och då tycker iaf jag att det lät sämre.

Hade INGEN dämpull i lådan

Booyakasha!
Skurte
26 januari 2010 · 13 Inlägg

stRaend: tackar smile

Guldis: Ajust det, glömde helt bort att dom tog lite utrymme dom me :p


Softis: Okej, kanske får testa bygga en lite större låda då, och se om jag hör någon skillnad smile


Har en fråga till.

Jag har just nu (*ALPHA52X*) som framsystem, och jag undrar kmmer jag höra nån stor skillnad om ja kopplar dom till ett slutsteg, eller kan jag köra dom direkt ifrån cd-spelaren, spelaren ger ut 4x50W.


* =Tvåvägs 5,25 tum. Förstärkt polypropylenmembran. Butylgummiupphängning. 25mm talspole i aluminium. 1-tums silk diskant. Känslighet 88dB. Frekvensomfång 65-20000Hz. Effekttålighet 100W max 50W RMS. 8oz-magnet. Delningsfilter 6dB/branthet (3,3uF). Monteringsdjup 52mm. Monteringshål 120mm. Levereras komplett med galler.


MVH

Senast redigerat av Skurte (26 januari 2010)

stahre
26 januari 2010 ·

skillnad blir det med slutsteg på vilka högtalare det än är, men jätte stor skillnad om du inte har en bra montering blir det inte. en bra instalation med ett steg så blir det en stor skillnad.
Du kan prova sätta lite ull i lådan för att lura basarna att den är lite större än den är, tycker inte du ska behöva göra en ny låda.

Skurte
26 januari 2010 · 13 Inlägg

stahre skrev:
skillnad blir det med slutsteg på vilka högtalare det än är, men jätte stor skillnad om du inte har en bra montering blir det inte. en bra instalation med ett steg så blir det en stor skillnad.
Du kan prova sätta lite ull i lådan för att lura basarna att den är lite större än den är, tycker inte du ska behöva göra en ny låda.

Okej, då får jag kolla upp lite hur jag ska göra de sen då smile
Då blir det att testa med lite ull smile

Tackar för hjälpen allihopa big_smile

MVH

d1ce
26 januari 2010 · 33 Inlägg

stRaend skrev:
om du har sluten ska du fylla den med dämpull till ca 80%, sedan så tar du ur / fyller i lite beroende på hur du vill att det ska låta. Om jag inte har helt fel tongue

Hur fäster ni dämpullen för att vara säker på att den inte trillar ned bakom elementet eller kommer i kontakt med densamma?

För jag antar att det ska fyllas i hela lådan även över och runt basen?

stahre
26 januari 2010 ·

alla väggar i lådan, men inte runt magneten eller så... fäst med spraylim eller häftaparat på lådans innerväggar

stRaend
26 januari 2010 ·

d1ce menar nog resterande. för om du lägger mot lådan väggar så får du ju inte ca 80%. Men det är bara att lägga in vad jag förstår. du kan ju sätta någon sytråd uppifrån och ner och från sida till sida. Måste ju inte sitta stenhårt bara du "syr" in den i ullen på väggarna smile

d1ce
26 januari 2010 · 33 Inlägg

stRaend skrev:
d1ce menar nog resterande. för om du lägger mot lådan väggar så får du ju inte ca 80%. Men det är bara att lägga in vad jag förstår. du kan ju sätta någon sytråd uppifrån och ner och från sida till sida. Måste ju inte sitta stenhårt bara du "syr" in den i ullen på väggarna smile

Jo, ganska exakt så funderar jag. Hur ska jag kunna fylla ~80 och få det att stanna på sin plats?

Någon som har fler alternativ än sytråd?

stRaend
26 januari 2010 ·

tyckte det var ganska så bra faktiskt wink haha. men sätt upp ett nät i lådan?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Dämpullen är väldigt fluffig och lätt så den ligger kvar där man lägger den, man får ju börja med att bygga nerifrån och uppåt mot taket å lådan så är det inga problem. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang