4137
Sök

Saab 9000: Vibrationer i ratten efter fullgasrepor

Lökare
128 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#1
Har ett litet bekymmer, och det är att efter man har gjort en fullgasacceleration och sedan släpper av och lägger sig i lagom hastighet så börjar det vibrera och slå i ratten. Ibland så mycket att hela bilen skakar och hoppar och ibland vibrerar det bara lite lätt.
Det avtar när man gasar igen och oftast när man motorbromsar, dock inte varje gång man motorbromsar.

Kör man däremot som en "kärring" så uppkommer inte dessa vibrationer alls.

Däcken är det inte då jag har provat två uppsättningar med samma resultat och det är inget som kommer vid en speciell hastighet.

Jag är lite inne på att inre drivknuten kan vara kass. Någon som har fler tips på var man kan felsöka?
Hur kollar jag om inre knuten är kass? Och hur svår är den att byta på en Saab?


Saab 9000 CS 2.0t -96

1 043 Inlägg
31 januari 2010
#2
Kolla om du har några glapp i framvagnen.

5 710 Inlägg
4 februari 2010
#3
Da_Bear skrev:
Hur kollar jag om inre knuten är kass? Och hur svår är den att byta på en Saab?

En indikation på om den är dålig är att ta tag i drivaxeln och känna på glappet  radiellt ("upp/ned").
Glappar det mycket är tripod eller klockan dålig.
Da_Bear skrev:
Och hur svår är den att byta på en Saab?

Nej.
Demontera drivaxel genom att lossa stora muttern på yttre knuten,  spindelleden (3 skruv), fjäderbenet (2skruv) och styrled.
Sedan går det vinkla ut spindeln så axeln går att få ur.
Tripoden sitter sedan med en segersäkring på axeln.
Inre klockan sitter i ett aluminiumhus som sitter monterat på lådan. Lossa denna så får man loss hela klumpen. Klockan sitter sedan med en segersäkring på insidan.
Observera att ovanstående gäller för vänster sida.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Lökare
128 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#4
Jag tackar för de utförliga instruktionerna smile


Sök