Nog sägs det en hel del som stämmer om oljor och skillnaden mellan mineralolja, delsyntet och helsyntet i den här tråden. Men nog borde en tydlig varningsklocka börja ringa hos fler än mig när helsynteten beskrivs som den gör.
En syntetolja är "designad", ja, men det är orimligt att den bara skulle bestå "av en molekylstorlek". Så långa kjedjor som nämns i den Långa texten ovan skulle nämligen leda till att oljan inte va flytande i rumstemperatur. För att nämna ett exempel. Försök starta en motor med en sån olja i ;P
Så visst är syntetolja designad, men även syntetoljan har flera ingående molekylstorlekar för att få rätt viskocitet och bärighet i hela det temperatur- och belastningsfönster som oljan skall fungera bra i (kallstart, låg last, hög last, lågt- och högt varvtal).
Att en olja är syntetisk (designad) innebär nödvändigtvis inte att den är bra designad. En väl raffinierad/processad minaralolja kan med andra ord vara lika bra eller bättre än många syntetoljor, helt beroende på vilka molekyler man väljer att "plocka ut" ur mineraloljefraktionen.
En delsyntet kan i många lägen vara ett nästan lika bra val som en helsyntet då den kan vara sammansatt så att den efterlikanar en bra syntetolja. De "korta" oljekedjorna som förekommer naturligt i mineralolja (och som dessutom är billiga) kan extraheras och säkerställa bra smörjande egenskaper vid låga temperaturer, medan de längre och syntetiska (dyrare) kedjorna säkerställer att filmen får tillräcklig bärighet och viskocitet oberoende av temperatur och last.
Tillsatser kan finnas såväl i helsyntet- som i delsyntet och mineraloljor. Olika tillsatser har olika funktioner, och alla tillsatser är givetvis inte av ondo även om det säkert kan vara så att vissa tillsatser är billigare än oljan och på så sätt göra det till en god idé att tillsätta för tillverkare-försäljare. Särskilt om man kan sälja in produkten som något bättre givetvis.
Vad gäller smörjning och oljefilmer rent generellt så är oljefilmerna mycket-mycket tunna i vardagliga mått mätt. Normala slitagepartiklar från en motor är i många fall mycket tjockare än exempelvis oljefilmen i ett lager. Det är därför viktig att byta olja inte bara för att oljan "nötts ut", utan för att få ut de skadliga partiklar som simmar omkring. Främst i början på en motors livslängd är det viktigt att byta ofta för tvätta ur de stora mängder av partiklar som nöts bort under en motors första körtimmar. Dessa partiklar skadar annars glidytor, och lager. Skadorna ger sig till känna med tiden då de tillslut gör att komponenter går sönder i förtid.
Enligt en professor i tribologi (läran om smörjmedel) som jag hade nöjet att lyssna på vid ett antal tillfällen runt 2002 (han jobbade för övrigt som forskningsledare och expert i smörjmedel för NASA) skulle man vid inkörningen av en helt ny motor byta olja första gången bara efter man har kört med motorn ett par hundra meter, andra bytet skulle man genomföra efter en körsträcka på i storleksorning 5-10kilometer, tredje bytet efter ett par mil. Efter denna lilla men något omständiga process kunde man sedan gå över till tillverkarnas bytesintervall med gott resultat. Enligt honom skulle det också vara känt hos taxibolag att mycket frekventa byten av motorolja under bilens första mil förlängde motorlivslängden betydligt.
Jag trillade in på den här tråden för att jag var nyfiken på de olika oljeklassningarna och om lite information kring exakt hur några typiska oljor (syntet och delsyntet var sammansatta. Men det verkar vara ganska snålt med sån information. Några som har några tips eller har sett något sånt på nätet någonstans?