2485
Sök

Allt du behöver veta om oljor

Power Addict
24 Inlägg
12 december 2007
#21
Något jag är intresserad av att vet är olje temperaturer i turbo motorer.... Vad har ni för arbets temp??

Kan du svänga kör du för sakta!!!

272 Inlägg
13 december 2007
#22
Skrönan om att en motor som tidigare gått på mineral skär för att man häller i syntet ligger kvar från 70 talet då dom så kallade HD (högrenande) oljorna kom. När man hälde dom i gamla bilar löstes kokset upp och satte igen kanalerna så motorn skar, i dag är alla ojor av HD typ, både mineral och syntet.

Åker helst på is =)

70 Inlägg
13 december 2007
#23
Evilmopar skrev:
Något jag är intresserad av att vet är olje temperaturer i turbo motorer.... Vad har ni för arbets temp??

90-100C . pressar man kan det gå lite över 100 sträcket. smile


169 Inlägg
14 december 2007
#24
Evilmopar skrev:
Något jag är intresserad av att vet är olje temperaturer i turbo motorer.... Vad har ni för arbets temp??

Normal körning ca 60-70 grader och hårdare körning eller i högre farter runt 95-100 grader. Kan tilllägga att bilen har oljekylare.

Mvh Mattias

177 Inlägg
14 december 2007
#25
Nån som vet om shells mineral olja är turbo klassad?


177 Inlägg
15 december 2007
#26
ingen son vet?


workoholic
146 Inlägg
17 december 2007
#27
Samma olja frånn alla firmor? kolla här http://www.autopower.se/mekartips/_oljespecar.xls fd. bmw power har jämfört olika oljor.
ser alltså inte ut som Biltema och Statoil använder samma olja.
Senast redigerat av deanrobert (17 december 2007)

IT-Tekniker
144 Inlägg
Avstängd
1 031 Inlägg
www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 maj 2009
#30
Trevligt läsning, även om det tag en liten stund att läsa, det var rätt bra att veta.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 586 Inlägg
17 november 2009
#31
Keps_nille skrev:
Jag är väldigt intresserad av fall det stämmer med Biltemas olja att det är samma/lika som tex Okq8:s  Säkert många andra som undrar här också. Det skulle man ju spara tusenlappar på

du kan lätt köra din volvo på biltema olja så häll i och spara pengar


1 207 Inlägg
17 november 2009
#32
Det var allt en gammal tråd som blivit väckt, det tackar jag för. Det var bra skrivet. Nu har man lärt dig lite.

Skall man summera det hela så skulle jag säga såhär: "den billigaste helsynteten är bättre än den dyraste mineralen. Delsyntet är lurendrejeri".

edit: Det Raggarn84 sade angående att det går lika bra att köra på mineralolja bara man byter filter stämmer inte, om man hade läst det första inlägget så hade man förstått varför. Helsyntet är bättre av den anledning att den har längre molekylkedjor som i sin tur ger bättre oljefilm. Det ingen roll om du har 4st oljefilter och byter dem varje gång innan du kör till kiosken, molekylkedjorna blir inte längre för det.
Senast redigerat av maco (17 november 2009)

1 Inlägg
22 januari 2010
#33
Nog sägs det en hel del som stämmer om oljor och skillnaden mellan mineralolja, delsyntet och helsyntet i den här tråden. Men nog borde en tydlig varningsklocka börja ringa hos fler än mig när helsynteten beskrivs som den gör.

En syntetolja är "designad", ja, men det är orimligt att den bara skulle bestå "av en molekylstorlek". Så långa kjedjor som nämns i den Långa texten ovan skulle nämligen leda till att oljan inte va flytande i rumstemperatur. För att nämna ett exempel. Försök starta en motor med en sån olja i ;P

Så visst är syntetolja designad, men även syntetoljan har flera ingående molekylstorlekar för att få rätt viskocitet och bärighet i hela det temperatur- och belastningsfönster som oljan skall fungera bra i (kallstart, låg last, hög last, lågt- och högt varvtal).

Att en olja är syntetisk (designad) innebär nödvändigtvis inte att den är bra designad. En väl raffinierad/processad minaralolja kan med andra ord vara lika bra eller bättre än många syntetoljor, helt beroende på vilka molekyler man väljer att "plocka ut" ur mineraloljefraktionen.

En delsyntet kan i många lägen vara ett nästan lika bra val som en helsyntet då den kan vara sammansatt så att den efterlikanar en bra syntetolja. De "korta" oljekedjorna som förekommer naturligt i mineralolja (och som dessutom är billiga) kan extraheras och säkerställa bra smörjande egenskaper vid låga temperaturer, medan de längre och syntetiska (dyrare) kedjorna säkerställer att filmen får tillräcklig bärighet och viskocitet oberoende av temperatur och last.

Tillsatser kan finnas såväl i helsyntet- som i delsyntet och mineraloljor. Olika tillsatser har olika funktioner, och alla tillsatser är givetvis inte av ondo även om det säkert kan vara så att vissa tillsatser är billigare än oljan och på så sätt göra det till en god idé att tillsätta för tillverkare-försäljare. Särskilt om man kan sälja in produkten som något bättre givetvis.

Vad gäller smörjning och oljefilmer rent generellt så är oljefilmerna mycket-mycket tunna i vardagliga mått mätt. Normala slitagepartiklar från en motor är i många fall mycket tjockare än exempelvis oljefilmen i ett lager. Det är därför viktig att byta olja inte bara för att oljan "nötts ut", utan för att få ut de skadliga partiklar som simmar omkring. Främst i början på en motors livslängd är det viktigt att byta ofta för tvätta ur de stora mängder av partiklar som nöts bort under en motors första körtimmar. Dessa partiklar skadar annars glidytor, och lager. Skadorna ger sig till känna med tiden då de tillslut gör att komponenter går sönder i förtid.

Enligt en professor i tribologi (läran om smörjmedel) som jag hade nöjet att lyssna på vid ett antal tillfällen runt 2002 (han jobbade för övrigt som forskningsledare och expert i smörjmedel för NASA) skulle man vid inkörningen av en helt ny motor byta olja första gången bara efter man har kört med motorn ett par hundra meter, andra bytet skulle man genomföra efter en körsträcka på i storleksorning 5-10kilometer, tredje bytet efter ett par mil. Efter denna lilla men något omständiga process kunde man sedan gå över till tillverkarnas bytesintervall med gott resultat. Enligt honom skulle det också vara känt hos taxibolag att mycket frekventa byten av motorolja under bilens första mil förlängde motorlivslängden betydligt.

Jag trillade in på den här tråden för att jag var nyfiken på de olika oljeklassningarna och om lite information kring exakt hur några typiska oljor (syntet och delsyntet var sammansatta. Men det verkar vara ganska snålt med sån information. Några som har några tips eller har sett något sånt på nätet någonstans?

761 Inlägg
8 februari 2010
#34
maco skrev:
Det var allt en gammal tråd som blivit väckt, det tackar jag för. Det var bra skrivet. Nu har man lärt dig lite.

Skall man summera det hela så skulle jag säga såhär: "den billigaste helsynteten är bättre än den dyraste mineralen. Delsyntet är lurendrejeri".

edit: Det Raggarn84 sade angående att det går lika bra att köra på mineralolja bara man byter filter stämmer inte, om man hade läst det första inlägget så hade man förstått varför. Helsyntet är bättre av den anledning att den har längre molekylkedjor som i sin tur ger bättre oljefilm. Det ingen roll om du har 4st oljefilter och byter dem varje gång innan du kör till kiosken, molekylkedjorna blir inte längre för det.

Menar du att det inte finns olika oljor?

Tillexempel racingoljor klistrar bättre och har bättre smörjande och kylande egenskaper, och i vissa fall inga rengörande egenskaper alls.
skulle en sån olja inte vara bättre till en hårt trimmad motor är biltemas billigaste syntet?

Teorier och labb resultat kan aldrig återspegla verkligheten helt rätt.
Är det någon som har praktiska erfarenheter så är det intressant, personligen så har jag kört nästan allt på mineral fatolja (entreprenadmaskiner) även ganska trimmade maskiner och höga varv, och jag har aldrig haft så mycket som ett halvslitet vevlager på någon motor.


362 Inlägg
8 februari 2010
#35
dannnej skrev:
maco skrev:
Det var allt en gammal tråd som blivit väckt, det tackar jag för. Det var bra skrivet. Nu har man lärt dig lite.

Skall man summera det hela så skulle jag säga såhär: "den billigaste helsynteten är bättre än den dyraste mineralen. Delsyntet är lurendrejeri".

edit: Det Raggarn84 sade angående att det går lika bra att köra på mineralolja bara man byter filter stämmer inte, om man hade läst det första inlägget så hade man förstått varför. Helsyntet är bättre av den anledning att den har längre molekylkedjor som i sin tur ger bättre oljefilm. Det ingen roll om du har 4st oljefilter och byter dem varje gång innan du kör till kiosken, molekylkedjorna blir inte längre för det.

Menar du att det inte finns olika oljor?

Tillexempel racingoljor klistrar bättre och har bättre smörjande och kylande egenskaper, och i vissa fall inga rengörande egenskaper alls.
skulle en sån olja inte vara bättre till en hårt trimmad motor är biltemas billigaste syntet?

Teorier och labb resultat kan aldrig återspegla verkligheten helt rätt.
Är det någon som har praktiska erfarenheter så är det intressant, personligen så har jag kört nästan allt på mineral fatolja (entreprenadmaskiner) även ganska trimmade maskiner och höga varv, och jag har aldrig haft så mycket som ett halvslitet vevlager på någon motor.

Förstår inte riktigt ditt inlägg?
Först skriver du att en racingolja är bättre, och sedan skriver du att du har kört trimmade bilar på höga varv med mineralolja och det har inte varit några problem?


761 Inlägg
8 februari 2010
#36
Bättre skrev jag inte. Det är beroende på vad det ska vara till.
Olja utan rengörande egenskaper är katastrof i en bil som ska rulla många mil.

Och ja, jag har kört mycket på vanlig "skitolja", tävlingsbilen kör jag på 76 20-50 olja
Som sagt, aldrig några problem. Skulle vara roligt med någon som har andra erfarenheter.


Sir
291 Inlägg
8 februari 2010
#37
Och jag som fick lära mig att oljan inte är blandbar.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com


Sök