2954
Sök

opel corsa 08, ev turbo urfunktion

5 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
Opel Corsa 08
1.3 CDTI ecoFLEX 119g CO2 75 hk, 5-växlad, Diesel.
2800 mil

Under en bilfärd upptäckte jag att ett ett svagt visslande kom från bilen när den kom upp i ca 2000< varv.
visslandet är konstant och börjar alltid låta vid ca 2000< varv, och så som jag kan minnan har den inte låtit så innan..
En annan symtom är att den har blivit långsammare och bilen dricker mer Diesel.
visslandet låter ungefär som när man har inte riktigt vevat upp rutan riktigt, om de kan vara till någon hjälp. (nej de är inte ruta)

Efter att min lite kunnige vän fick köra den så kom vi fram till att detta ljud kanske kom från turbon.

Kan detta stämma?
I så fall vad är felet?

Tack så jätte mycket för all hjälp som jag får!
Senast redigerat av stolle87 (5 februari 2010)

3 235 Inlägg
5 februari 2010
Det är troligt turbon du hör. Den kan låta lite mer när det är kallt ute.
Har du bytt luftfiltret nån gång?

5 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
engolf skrev:

nej de har jag ej. har bara gått 2800 mil..

3 235 Inlägg
5 februari 2010
Om filtret är igensatt drar bilen som regel mer bränsle, och kan bli segare.

845 Inlägg
5 februari 2010
stolle87 skrev:
engolf skrev:

nej de har jag ej. har bara gått 2800 mil..

Ja byter mitt varje 1000 mil, eller iaf tittar hur det ser ut. roll

74 Inlägg
5 februari 2010
Låter som att du kan ha ett avgasläckage någonstans mellan motorn och turbon.

Kolla så att inte avgasgrenröret spruckit eller saknar någon pinnbult.

2 Inlägg
9 februari 2010
Hej
Har en exakt likadan modell med exakt samma fel, har den precis inne på felsökning på en Opel verkstad för just detta fel, men dom hittar ingenting.
Alla mätvärden och datorsvar på turbon säger att inga fel finns inte heller kan dom se att bilen dricker extra "diesel" vilket jag med säkerhet vet att den gör sad
Istället för att hämta ut bilen idag så skall jag be dom kolla dessa 2 saker som framkommit i forumet men kom gärna med fler tips eftersom verkstaden säger att eftersom dom inte hittar nått fel så är det inte heller något fel på bilen, snyggt jobbat säger jag

5 710 Inlägg
9 februari 2010
1) Är turbon dålig kan den vissla och tappa verkningsgrad.
För att kolla detta kan man inte bara kolla av felkoder iom att turbon är en mekanisk pryl, det krävs manuell kontroll av glapp och kondision på kompressor och turbin.
Är det troligt att turbon ger sig på en bil som gått 2800 och är 2 år gammal.....nej men det är inte för den sakens skull omöjligt.

2a) Luftläckage. Läckage mellan motor och turbo kan ge knepiga ljud.
Oilsludge, tips är bra. Man kan även kika på grenrör/skarvar när motorn är kall, läcker det fuktar det ofta vid läckaget innan prylarna blivit riktigt varma. Känn oxo om det blåser någonstans med en fuktig hand.

2b) Luftläckage på trycksidan. Från turbo till topplocket finns det att antal ställen det kan läcka på.
Kika efter lösa slangklämmor, spruckna slangar.
Har du möjlighet att trycksätta systemet är det absolut bästa sättet.
Trycksätt vid turbons utlopp, leta med hörsel, känsel och med såpvatten på flaska.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

2 Inlägg
11 februari 2010
Nu har jag fått svar från verkstaden, turbon måste bytas sad det har när det varit så kallt så länge sugits in is i turbon som då blivit förstörd, tydligen väldigt många bilar av samma märke som råkat ut för detta denna vinter, det låter som en ren konstruktionsmiss
(kanske får man bara köra på sommaren med sin opel corsa)
Felet gick iallafall på nybilsgarantin, så skynda dej "Stolle 87" och lämna in din bil innan garantin tar slut

Sök