2981
Sök

Hur är VW passats motorer, vilken ska man satsa på?

VW Ägare
1 011 Inlägg
2 februari 2010
#21
MeloveGolf skrev:
Gick från torsen till haldex? man har aldrig låst sig till ett system eftersom man har många motoralternativ som är monterade åt olika håll..W8 kör torsen R36 haldex

Han frågade efter en passat med klös i jag räknade upp alla alternativ som fanns han sa inget om årsmodellen även om han länkade till en blocket annons...

W8 och R36 finns inte i samma kaross.

W8 är BG och R36 är 3C därav har W8 torsen och R36 har Haldex.

Henrik Eberlund

stahre
2 februari 2010
Trådstartare
#22
o jävlar det blev mkt här nu :p jag har väl en max budget på 50-55k så en nyare är 03 kanske blir svårt att hitta, om den inte gått som taxi eller så.
men ska hålla ögonen öppna efter bra alt. Det svåra är ju att kunna provköra alla varianter, då är det risk att dom är sålda när man väl bestämt sig smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 februari 2010
#23
Eberlund skrev:
W8 är BG och R36 är 3C därav har W8 torsen och R36 har Haldex.

Vad försöker du bevisa? Jag förstår inte varför du sitter och tjatar om typnummer på olika plattformar
när trådskaparen undrade om motoralternativ?

Inge mer offtopic nu...

Beroende på ekonomin så ger 1.8T ganska bra kräm för pengarna...


VW Ägare
1 011 Inlägg
2 februari 2010
#24
MeloveGolf skrev:
Eberlund skrev:
W8 är BG och R36 är 3C därav har W8 torsen och R36 har Haldex.

Vad försöker du bevisa? Jag förstår inte varför du sitter och tjatar om typnummer på olika plattformar
när trådskaparen undrade om motoralternativ?

Inge mer offtopic nu...

Beroende på ekonomin så ger 1.8T ganska bra kräm för pengarna...

Försöker bara reda ut begreppen om VW fyrhjulsdrift. wink

Så han inte sitter och letar efter en bil som inte finns. big_smile

Min rekomendation är:

Kör du mycket. Leta efter en TDI med syncro/4motion eftersom du vill ha en 4hjulsdriven bil.

Kör du inte så mycket så hade jag satsat på den modell som jag har V6 Syncron eftersom det var lite av Top off the line när dom kom så dom var sällan dåligt utrustade. Hade väldigt mycket som standard.

Bryr du inte dig om 4 hjuldriften så kan du komma ganska billigt undan om du satsar på en 1,8T eftersom dom oftast kostar ganska mycket mindre än V6:an.

VR5 är den jag rekomenderar minst eftersom den motorn är ganska tråkigt och karaktärslös.

Du bör kunna hitta en V6 Syncro för 50k eftersom jag lyckades med det för ett och ett halvt år sen.

Henrik Eberlund

stahre
2 februari 2010
Trådstartare
#25
denna ser helt klart bra ur, fast har gått relativt långt http://www.blocket.se/ystad/Prisvard_pa … 10&w=3   sen är det synd att det är i Ystad, litelångt att åka om det skulle vara nåt fel på den tongue får väl hålla ögon o öron öppna tills det dyker upp något i mina trakter

97 Inlägg
2 februari 2010
#26
jag har haft en passat variant i ca 2 månader nu och måste säga att jag gillar den motorn.
den jag har är en 2002:a dvs den med lite strul med tändspolar osv. . .

men jag känner såhär, vr5/v5 är i grund och botten en vr6a, V5 är lite annorlunda då den har 20ventiler ist för vr5 10ventiler.

vr5 ska vara en väldigt stabil motor enligt vad jag har hört.
kolla på vr6.nu de har en vr5 avd.

min dricker strax över 08 på landsväg när jag kör. starx under litern blandad körning, 1 mil dit, en mil dit osv osv. vanlig körning i ett mindre samhälle.

när sambon kör så drar den ca 09 på landsväg, jag vet inte varför:)

4motion ska dra ner på krämen en del och även göra att den drar mer.
men jag gillar den absolut. ångrar inte mitt köp en sekund.

motorljudet är fint och den är faktiskt pigg...


48 Inlägg
3 februari 2010
#27
Väljer du en 10-11 år gammal bil så får du inte 4motion utan du får en Syncro vilket innebär att du har Quattrosystemet som är i princip Skottsäkert. Dom senare 4motion har jag dålig koll på.

Tack för den infon! Låter ju kanon smile

En annan fråga och kanske lite köpråd?

Är det kamrem eller kedja på V6-motorn och när ska den bytas i så fall.

Bilen jag är intresserad av har gått ca 20 000 mil. Är det något särskilt man bör kolla upp som är ofta är fel?

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
4 februari 2010
#28
Om man ska lägga in en annan del i diskussionen så fick passat 3GB (den som kom 01) en uppdaterad framvagn. Med bättre och starkare länkarmar osv. Både audi a4 a6 och passat delade komponenter mellan 97 och 01 och alla är kända för att ha dåliga länkarmar.
Det kan va nått att ta i beräkningen oxå.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

VW Ägare
1 011 Inlägg
4 februari 2010
#29
p-nyhlen skrev:
Om man ska lägga in en annan del i diskussionen så fick passat 3GB (den som kom 01) en uppdaterad framvagn. Med bättre och starkare länkarmar osv. Både audi a4 a6 och passat delade komponenter mellan 97 och 01 och alla är kända för att ha dåliga länkarmar.
Det kan va nått att ta i beräkningen oxå.

Dock så ska de flesta av dessa årmodeller vara åtgärdade. Min fick den sista uppdateringen av framvagnen så set som förra året.

Ligger som åtgärd som VW verkstäderna ska göra när service görs. Ibland händer det dock att det missas så kolla upp att alla uppdateringar är gjorda på den annars så är det ingen kostnad man behöver bry sig om utan det stå VW för.


vincere skrev:
Väljer du en 10-11 år gammal bil så får du inte 4motion utan du får en Syncro vilket innebär att du har Quattrosystemet som är i princip Skottsäkert. Dom senare 4motion har jag dålig koll på.

Tack för den infon! Låter ju kanon smile

En annan fråga och kanske lite köpråd?

Är det kamrem eller kedja på V6-motorn och när ska den bytas i så fall.

Bilen jag är intresserad av har gått ca 20 000 mil. Är det något särskilt man bör kolla upp som är ofta är fel?

Den har kamrem och har för mig den ska bytas var 12 000 mil.

Henrik Eberlund

122 Inlägg
4 februari 2010
#30
1.8T finns inte med 4Motion i Sverige, enbart USA, så sånna hittar du inte här.
V5an kan jag inte rekomendera, farsan hade en sån och den djävlades nått brutal, trevlig bil men inte värt kostnaderna, har hört samma från andra V5-ägare, inte speciellt mycket starkare än 1.8T, enda anledningen att skaffa är egentligen bara för att få 4Motion.

W8 kan vara lite dyr i reparationer, men å andra sidan är det en helt fantastisk motor vridstark från botten och väldigt behaglig effektkurva, drar inte så mycket soppa heller för att vara en 4-liters motor, Den och V5an har kedja, alla andra Passater har rem.

Vågar du inte gå på en W8 så skulle jag nog säga att det är V6 eller en Diesel som är dom vettiga alternativen. V6an drar dock lika mycket soppa som W8an vid vanlig körning och dieslarna är ju... dieslar, så att. Inte något självklart val.

Bara att fråga om du vill veta något mer, i synnerhet om W8n

820 Inlägg
8 februari 2010
#31
Majorn skrev:
1.8T finns inte med 4Motion i Sverige, enbart USA, så sånna hittar du inte här.
V5an kan jag inte rekomendera, farsan hade en sån och den djävlades nått brutal, trevlig bil men inte värt kostnaderna, har hört samma från andra V5-ägare, inte speciellt mycket starkare än 1.8T, enda anledningen att skaffa är egentligen bara för att få 4Motion.

W8 kan vara lite dyr i reparationer, men å andra sidan är det en helt fantastisk motor vridstark från botten och väldigt behaglig effektkurva, drar inte så mycket soppa heller för att vara en 4-liters motor, Den och V5an har kedja, alla andra Passater har rem.

Vågar du inte gå på en W8 så skulle jag nog säga att det är V6 eller en Diesel som är dom vettiga alternativen. V6an drar dock lika mycket soppa som W8an vid vanlig körning och dieslarna är ju... dieslar, så att. Inte något självklart val.

Bara att fråga om du vill veta något mer, i synnerhet om W8n

Hur kommer det sig att den heter W8?

och varför denna skräck för diesel? folk verkar bli helt vettskrämda när man tar upp diesel som alternativ tongue

Om man säger

122 Inlägg
11 februari 2010
#32
W8 heter den eftersom den är konstruerad en Dubbel V-motor, ska vi göra det enkelt så är det två block med cylindrar i VR-konfiguration, snett ifrån varandra men med ett topplock, en annan benämning på W8an hade kunnat varit VVR8.

http://www.carlist.com/newcars/2003/ima … e_cast.gif

Den största fördelen med detta är att motorn blir väldigt liten, lite bredare men mycket kortare, Passaten var designad för att ha en V6a som största motor så en vanlig V8a hade inte gått ner.
Kraftuttaget är lite lågt för att vara en 4 liters motor, men vridet ligger på acceptabla 370nm och det finns ordentligt med kraft från botten och den leverarar kraften oerhört trevligt, man blir inte ivägryckt när man trycker på gasen utan snarare ivägskjuten med jämn kraft:)

Ang. Dieseln så kan jag bara svara för mig själv, jag tycker det är så oerhört tråkigt med dieselmotorernas korta varvtalsområde och hur dom levererar effekten att jag inte vill ha med att göra om jag inte måste, visst har dom sina fördelar på många områden men jag passar när det kommer till personbilar.


Sök