2090
Sök

Fjäderben amazon?

5 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#1
tjena! har funderat att sätta dit fjäderben på en amazon från en 740/940 undrar om nån har genomfört de?  undrar hur de går med styrväxel och länkarmar och såvidare.eller om de är bättre att behålla den gammla framvagnen skulle vara intressant att höra andra åsikter. tacksam för svar snarast! tack på förhand /rickard


1 291 Inlägg
11 februari 2010
#2
Att bygga mcpherson är att byta ner sig, lägg den tiden på att bygga om framvagnen du redan har eller annan lämplig framvagn med dubbla A-armar eftersom det är en bättre konstruktion.


191 Inlägg
12 februari 2010
#3
håller med mattias där.

sen är ju frågan varför trådskaparen vill ha fjäderben istället..? det finns ju faktiskt en fördel eftersom fjäderben tar lite plats och därför ger mer utrymme för annat.

men den enda enligt mej riktigt vettiga anledningen att ge sej in på att börja bygga om chassit i så stor utsträckning att man helt ändrar typen av hjulupphängning är om man tänkte ha bilen till att köra bana och pressa varvtider. eller om man möjligtvis ska bygga den för strip/gatrace. och vad som sedan är lämpligast att köra med kan nog diskuteras ganska mycket fram och tillbaka.

i annat fall finns det betydligt bättre saker att lägga sin tid på.

mvh
Senast redigerat av KammaDej (12 februari 2010)

5 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#4
jo har kollat lite till nu och tror jag behåller A-armarna bara nya bussningar rakt igenom och bättra på med nya fjärdrar och stötdämpare för som sagt blir ju ingen åkning på bana och så slipper en massa jobb
tack ändå smile


761 Inlägg
12 februari 2010
#5
Vad är det som är bättre med A armar?
Jag har förstått att det är så, i alla fall ur racingsynpunkt, men jag har inte förstått vilka egenskaper det är som gör dom bättre?


4 682 Inlägg
12 februari 2010
#6
dannnej skrev:
Vad är det som är bättre med A armar?
Jag har förstått att det är så, i alla fall ur racingsynpunkt, men jag har inte förstått vilka egenskaper det är som gör dom bättre?

Bildoktorn förklarar: http://www.aftonbladet.se/bil/retro/article4444314.ab

191 Inlägg
12 februari 2010
#7
dannnej skrev:
Vad är det som är bättre med A armar?
Jag har förstått att det är så, i alla fall ur racingsynpunkt, men jag har inte förstått vilka egenskaper det är som gör dom bättre?

bildoktorn förklarade ju inte så mycket av just det.. visst stämmer det som stod skrivet bra, men inget ingående i dess vägegenskaper mer än ett konstaterande att dubbla a-armar ger bättre väghållning.

dubbla a-armar ger förutsatt att det är rätt konstruerat vissa geometriska fördelar. en av dessa är en bra/lagom camberförändring, en annan är att rollcentret håller sej relativt stadigt genom hela fjädringsvägen. båda dessa saker leder till goda möjligheter att utnyttja däckens grepp så maximalt som möjligt och båda dessa saker blir väldigt lidande med fjäderben, särskilt det sistnämnda. dessutom lämpar det sej bra att konstruera en sådan hjulupphängning med breda justeringsmöjligheter.

även fast dubbla a-armar tar upp mycket plats i chassit går det att bygga så det väger lite och samtidigt blir väldigt vridstyvt, något vi alla vet är viktigt i ett racechassi. åker man dessutom med öppna hjul, exempelvis F1, indy osv har det även stora aerodynamiska fördelar om man kör med sk 'pushrods'.

men sen kan man ju diskutera fram och tillbaka vilket som blir lättast av dessa två. en fullt justerbar hjulupphängning i ett racechassi typ rörchassi eller monocoque, täckta hjulhus eller ej, byggt för extrema bromsar och annat som ställer höga krav på vridstyvhet är enligt mej dubbla a-armar att föredra, alla dar i veckan.
i en självbärande kaross med täckta hjulhus är det inte längre lika solklart.

själv håller jag på att bygga rörchassi för att åka rakt fram. där kommer jag bygga fjäderben fram i tron om att det är vad som kan byggas så lätt som möjligt. men i detta fall ligger prioriteringarna kring justeringsmöjligheter och annat en bra bit ifrån vad som prioriteras i banracing. vridstyvheten i ett dragracechassi är också på ett väldigt annorlunda sätt än på en banracingbil.

mvh!

5 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#8
har en till fråga. någon som vet vart gräns värdena för att byta motor i en amazon utan att behöva besiktiga som amatörbyggt fordon? då menar jag dom års modellerna med skivbromsar fram. /rickard



Sök