3307
Sök

Termostat-vad ska man tänka på?

103 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej.
Jag ska byta termostat på min Seat Cordoba 98. Vet nån om någonting specielt som ska jag tänka på innan och medan arbete?
Anatoli


5 710 Inlägg
11 februari 2010
#2
Kan inte ge dig specifika tips till din bilmodell men däremot lite allmänt.

• Bytt kylvätska på länge? Om inte passa på och byt ut all vätska till fräsh. Korrisionsskyddet i kylvätska avtar med tiden.

• Köp rätt typ av glykol oavsett om du bara väljer att fylla på det som rinner ut under bytet eller all vätska.

• Lufta, att få ut all luft är superviktigt. Hur man gör på just din bilmodell vet jag inte.

• Termostaten, många termostater skall sitta åt ett speciellt håll. Kolla hur den gamla sitter innan du demonterar.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

103 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
Kan inte ge dig specifika tips till din bilmodell men däremot lite allmänt.

•• Lufta, att få ut all luft är superviktigt. Hur man gör på just din bilmodell vet jag inte.

mvh Jonas

En jätte kunnig mekaniker har sagt till mig att man kan bara fylla på glykol och köra utan att stänga locket. Och sen stoppa i mera vätska i fall nivå skunker ner. Vad trur ni om det går utmärkt att göra so?

MVH/Anatoli


689 Inlägg
11 februari 2010
#4
Anatoli skrev:
jonTe skrev:
Kan inte ge dig specifika tips till din bilmodell men däremot lite allmänt.

•• Lufta, att få ut all luft är superviktigt. Hur man gör på just din bilmodell vet jag inte.

mvh Jonas

En jätte kunnig mekaniker har sagt till mig att man kan bara fylla på glykol och köra utan att stänga locket. Och sen stoppa i mera vätska i fall nivå skunker ner. Vad trur ni om det går utmärkt att göra so?

MVH/Anatoli

Det jobbiga är att hålla koll på när de försvinner glykol under körningen om de är stora luftfickor.
Lättast:
Starta bilen
Stäng av kupéfläkten och AC
Full värme i bilen
Låt gå tills elfläkten startar, fyll på glykol när de sjunker..


P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 februari 2010
#5
Att starta motorn och låta den snurra runt lite fungerar oftast finfint wink

De gäller ju att termostaten får öppna sig när man kör motorn för annars kommer inte luften ut, men man får inte köra för länge för då kan de börja koka p.g.a. för lite vätska om det är mycket luftbubblor i systemet... Kokade nyligen min b18 när jag tog en "avluftningsrunda" som blev lite för lång lol Men då hade ja bytt värmeelementet så de var mycke luft i systemet.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
11 februari 2010
#6
Men fan... ni ska ju inte KÖRA bilen när man luftar ur systemet och termostaten ska öppna. Fyll upp systemet med glykol, starta bilen utan lock och låt den stå STILL på tomgång tills kylarslangen närmast termostaten är varm. Den kommer bubbla och kräkas ur sej en del under urluftningen/uppvärmningen och när tempmätaren står på normal, kylarslangen är varm och ev. kylfläkt startar är det bara att fylla efter systemet. Sätta på locket och K Ö R A med bilen.
Senast redigerat av hotrodder (11 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

103 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#7
Tack för alla. Det gick bra. Fast var litte svårt att få termostaten på plats.


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 februari 2010
#8
jonTe skrev:
Kan inte ge dig specifika tips till din bilmodell men däremot lite allmänt.

• Bytt kylvätska på länge? Om inte passa på och byt ut all vätska till fräsh. Korrisionsskyddet i kylvätska avtar med tiden.

• Köp rätt typ av glykol oavsett om du bara väljer att fylla på det som rinner ut under bytet eller all vätska.

• Lufta, att få ut all luft är superviktigt. Hur man gör på just din bilmodell vet jag inte.

• Termostaten, många termostater skall sitta åt ett speciellt håll. Kolla hur den gamla sitter innan du demonterar.

mvh Jonas

alla termostater ska väl sitta åt ett håll? dvs med fjädern innot i toppen, annars så smälter ju inte vaxet i termostaten och då kommer den ju aldrig att öppna?

5 710 Inlägg
15 februari 2010
#9
tal0n skrev:
jonTe skrev:
Kan inte ge dig specifika tips till din bilmodell men däremot lite allmänt.

• Bytt kylvätska på länge? Om inte passa på och byt ut all vätska till fräsh. Korrisionsskyddet i kylvätska avtar med tiden.

• Köp rätt typ av glykol oavsett om du bara väljer att fylla på det som rinner ut under bytet eller all vätska.

• Lufta, att få ut all luft är superviktigt. Hur man gör på just din bilmodell vet jag inte.

• Termostaten, många termostater skall sitta åt ett speciellt håll. Kolla hur den gamla sitter innan du demonterar.

mvh Jonas

alla termostater ska väl sitta åt ett håll? dvs med fjädern innot i toppen, annars så smälter ju inte vaxet i termostaten och då kommer den ju aldrig att öppna?

Jo.....det får man ju såklart tänka på om det nu går att montera de åt bägge hållen.
Jag menade inte så utan att endel termostater har ett luftningshål som bör sitta rätt ( på SAAB är det kl 12). Vet man inte det innan man demonterar den gamla kan det bli problem senare.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök