3865
Sök

Volvo 850 t5 väldigt konstigt koplingsproblem ! (HJÄLP)

BMW för hela slanten!
38 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Har en 850 t5 av årsmodell 95. Har fixat lite allt möjligt på den allt från packboxen mellan växellådan till veven och topppackning osv..

Nu till det väldigt konstiga problemet, när vi hade nere växellådan så lossade vi slavcylindern till kopplingen och kolven åkte ur. Vi satte in den igen och smällde ihop lådan. När vi skulle starta och koppla så gick kopplingspedalen i botten och vi började lufta, sätta tryck på behållaren och pumpa pedalen upp och ner men den bara åker ner och man får dra upp pedalen igen.

Inget av detta funkade, det bara pyser ut luft men det är vätska i behållaren. Förstår inte hur det kan komma ut luft när det är en sluten krets med vätska i början (inget läckage) Vi har även bytt slavcylindern utan framgång.

Behöver nu hjälp!
Senast redigerat av A73X (18 februari 2010)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
18 februari 2010
#2
ja men när kolven åkte ur, antar att det var ofrivilligt, ramlar den ut så kommer det väl in luft där? sitter väl packboxar på kolven? tongue

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 februari 2010
#3
Prova byta eller testa en annan huvudcylinder.

Jag har bytt 2st på ett år, förvisso begagnade, men om du inte upptäcker något läckage vid slavcylindern så kan det vara internt läckage i huvudcylindern, som inte syns.

Du behöver inte ha demonterat huvudcylindern, kan ha räckt med att tömma systemet på bromsvätska, så börjar o-ringarna i huvudcylindern bråka...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
18 februari 2010
#4
vet inte hur de är på volvo men på saaben kunde man inte pumpa in vätska med pedalen. Man var tvungen att trycka in vätska i systemet för sedan kunna pumpa med pedalen och lufta

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 februari 2010
#5
marwin_of_sweden skrev:
vet inte hur de är på volvo men på saaben kunde man inte pumpa in vätska med pedalen. Man var tvungen att trycka in vätska i systemet för sedan kunna pumpa med pedalen och lufta

Inga problem att pumpa vätska med pedalen - man ska dock undvika ändlägesrörelser.

Sätt en genomskinlig slang på luftnippeln på slavcylindern, häng upp den rakt upp, och pumpa tills du ser vätska i slangen.

Fortsätt pumpa på kopplingspedalen med korta rörelser, och håll på en stund.
Finns det luft i systemet kommer det att synas i slangen, och systemet är självluftande med hjälp av slangen.

Vätskan i slangen fungerar dessutom som en backventil.
Senast redigerat av TurbOla (18 februari 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 259 Inlägg
18 februari 2010
#6
Ja dom är rättså krångliga dom där... Jag brukar alltid lufta med oljekanna! Går snabbt o smidigt också!smile

Fyll en oljekanna med bromsvätska(och gör givetvis ren den innan), ta en slang med oljekannan i ena ändan och luftnippeln till kopplingscylindern i andra änden och pumpa med nippeln öppen tills du får luftfritt! Tänk på att inte luta kannan så du pumpar in luft igen! Dra åt nippeln och ta bort slangen och oljekannan! Klart på 30 sek!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

BMW för hela slanten!
38 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#7
Allt fixat! kan bara tipsa er om att ni råkar ut för samma öde kontrollera att ni har vätska i alla kanaler i behållaren. För det som hände oss var att just den kanalen i behållaren var tom och det var svårt att se.

Tack för tipsen ändå!


Sök