3448
Sök

Teorifråga: Rootskompressor, proportionerligt Ombyggd lmm och större spridare med original styrsystem.

2 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#1
Jag har funderat på detta ett tag om det fungerar eller om det är något viktigt jag missar neutral

Exempelsetup:

Bmw 6a 2-2,5 liter, mitten på 90-talet. Sugmotor.
Rootskompressor, av typen Eaton, växlad för att ladda 1,5 ggr litervolymen. Överladd i teorin på 0.5 bar.
Luftmassemätare som är ombyggd med ett större rör, med en tvärsnittsarea motsvarande 1,5 ggr original.(uppvärmd tråd, inte någon klaffmätare)
Spridare, (extra eller större) Proportionerligt 1,5 ggr större.

Som jag tänker mig, bör styrsystemet mha lmm:en mäta upp 1,5 ggr mindre luft än vad som egentligen åker igenom, men samtidigt kompensera detta i andra änden med de större spridarna. Varken lmm eller spridare bör då bottnas.
Vissa felaktigheter borde under normal körning korrigeras av lambdan, medan fullgaspådrag borde någorlunda stämma överens de fasta värden som finns i originalsprutet.

Spridare, ifall man vill sätta dit extra, tänkte jag mig två st före plenum för jämn fördelning, "in tjuvade" på två styckna original spridare. Mängdmässigt beräknade för totalt 1,5 ggr mer soppa totalt.

Lufttempen vet jag inte hur stor roll den spelar, men med en IC i serie bör den inte stiga så mycket på det lilla ladd som kommer att bli, om den nu ens behövs alls..?

Tändningen kan eventuellt bli i vassaste laget för en överladdad motor roll

Är det något jag missat helt, eller borde det kunna funka? Anser nån inte att det gör det, förklara gärna varför smile
Kommentarer?

3 Inlägg
22 februari 2010
#2
Är inte tillräckligt insatt i kompressor men mer än 05 kan jag inte tänka mig att du ska kunna ladda utan komp sänk / förmodar att du kollat runt på någon som gjort något liknande / hoppas det blir bra

926 Inlägg
22 februari 2010
#3
Togga skrev:
Jag har funderat på detta ett tag om det fungerar eller om det är något viktigt jag missar neutral

Exempelsetup:
Spridare, (extra eller större) Proportionerligt 1,5 ggr större.

Vissa felaktigheter borde under normal körning korrigeras av lambdan, medan fullgaspådrag borde någorlunda stämma överens de fasta värden som finns i originalsprutet.

Spridare, ifall man vill sätta dit extra, tänkte jag mig två st före plenum för jämn fördelning, "in tjuvade" på två styckna original spridare. Mängdmässigt beräknade för totalt 1,5 ggr mer soppa totalt.

Kommentarer?

Större spridare, ja. Då kommer bränslet in på rätt ställe.
Spridare i Plenum, nej. Det fungerar inge bra på låga varv.
Lambda kan bara göra väldigt små justeringar. Storleksordningen 1%
LMM, vet jag inte, men det tror jag inte behövs någon större. Lämnar den frågan vidare.
Tråden kyls i LLM av hur mycket luft som flödar igenom. Efter som att det inte är några stora luftmängder som ska igenom bör inte flödesförlusterna vara allt för stora.

Mats

2 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#4
Ja, ang spridarfrågan är det mycket möjligt.

Tanken med lmm:en är storleksökningen inte till för att göra högre flöde, utan för att den ska mäta upp ett värde som "missar" en halv mängd.

Är lambdakorrigeringen verkligen så liten?
Har hållit på en del i trans-amen min, där den lyckas justera ganska konstiga värden, men storleksorningen kan jag inte säg säkert hur den förhåller sig.


Sök