3612
Sök

Ojenivån sjunker i bromsvästkebehållaren s40 t4 -98

845 Inlägg
19 januari 2010
Bromsvätska          Motorolja
Spolarvätska          Servoolja
Kylarvätska            Växellådsolja

Olja är Olja och Vätska är ingen olja. Bromsvätska är ingen olja, därav heter det inte bromsolja.

Kände att min besserwisser sida ville komma fram wink

166 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Bromsvätska          Motorolja
Spolarvätska          Servoolja
Kylarvätska            Växellådsolja

Olja är Olja och Vätska är ingen olja. Bromsvätska är ingen olja, därav heter det inte bromsolja.

Kände att min besserwisser sida ville komma fram wink

tack men det svaret behövde jag inte hjälper mig inte så mycket ..

Mds

429 Inlägg
19 januari 2010
HenkeTIC skrev:
jonas 740 skrev:
Det du har ringet in är handbromswire och det kan inte läcka bromsvätska...

Kolla slavcylindern till kopplingen och oken bak vid bromsslangarna så kan kopparbrickorna börja läcka.
Sen så brukar långsgående bromsrören rosta sönder så följ bromsrören o kolla noga.

Varför skulle det inte kunna läcka bromsvätska där??

Linderoth: Du har hittat felet, läcker på exakt samma ställe på min.

Mvh Henke

Är väl lite av hur man tolkar det. Jag tolkade det som han trodde det kommer från bromsvajern..
Men annars så vet jag hur ett bromsok ser ut och vart det kan läcka...

Biltemas ok ska du inte köpa som du har handbromsarm på din och det är just den som brukar strula på biltemas bromsok.

166 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
jonas 740 skrev:
HenkeTIC skrev:
jonas 740 skrev:
Det du har ringet in är handbromswire och det kan inte läcka bromsvätska...

Kolla slavcylindern till kopplingen och oken bak vid bromsslangarna så kan kopparbrickorna börja läcka.
Sen så brukar långsgående bromsrören rosta sönder så följ bromsrören o kolla noga.

Mvh Henke

Är väl lite av hur man tolkar det. Jag tolkade det som han trodde det kommer från bromsvajern..
Men annars så vet jag hur ett bromsok ser ut och vart det kan läcka...

Biltemas ok ska du inte köpa som du har handbromsarm på din och det är just den som brukar strula på biltemas bromsok.

jag ringde till biltema å fråga dom och dom sa att dom säljer en jävla massa såna och dom har inte fått tillbaka någon..så det borde ju inte vara någon skit ..men vart är det brukar läcka då??kan man inte köpa den delen löst på volvo den sitter ju i en bult den handbroms grejen
Senast redigerat av Linderoth (19 januari 2010)

Mds

749 Inlägg
20 januari 2010
Linderoth skrev:
Bjornn skrev:
HenkeTIC skrev:

Mvh Henke

Instämmer med Linderoth.
Bromsvätskan har runnit ut på wiren och den kommer från bromsoket inget konstigt me de.
Det är garanterat felet.
Kolla bara så de verkligen är bromsvätska och inte vatten eller slask från vägen.

jag åkte ner till en värkstadd och frågade och dom sa med 100 procent att det är bromsoket och det är ett vanligt fel på dessa bilar ..han hade bytt på massa såna bilar ..och det var olja man såg ganska står skilnad på det ..så det är väll bara till å byta oket..billigt å bra ..inte konstigt att min olja tog slut fort ..men vad tycker ni om biltemas bromsoken det är ju ganska så stor skillnad på pris på biltemas och mekonomen eller ad center så det hade ju varit gött om biltemas var bra ..måndags ex finns ju överallt gäller ju bara att ha tur å inte få just det

Biltemas bromsok är det absolut inget fel på.
Oken fungerar absolut lika bra som övriga nya bromsok.
Biltemas bromsok är också nytillverkade.

Mekonomens bromsok (utbytes, som vad jag vet är det enda de säljer) är gamla trasiga och rostiga bromsok som har renorverats fullständigt. De funkar säkert bra ändå.
Men ändå konstigt att man ska betala mer för en begagnad vara när man kan få nytillverkat för under halva priset.

Exempelvis kostar ett st bromsok fram till Volvo 740 bendix på mekonomen ca 1300kr om du återlämnar ditt utbytta ok får du tillbaks 300kr.
På biltema kostar bromsoket ca 500kr.
På biltema får man alltså 2st helt nya bromsok fram för priset av vad ett begagnat kostar hos mekonomen.
Ganska stor skillnad i plånboken om man ska byta mycket samtidigt.

Själv har jag köpt, monterat och kört 2 biltema bromsok fram på en Volvo 740 samt biltemas bromsskivor med fast gjutet nav (som fanns på vissa 740) och belägg.

Jag märkte absolut ingen skillnad på om de va biltemas, Volvos eller mekonomens delar man monterat, det viktigaste oavsett var man köpt delarna är bara att man själv gör ett noggrant och bra jobb med monteringen.

Har även monterat bromsskivor och belägg fram från biltema på en S40 till en kompis för ett bra tag sen, bromsarna fungerar hur bra som helst och han har inte heller havt några bekymmer med dem.

På min Volvo 850 bytte jag endast hö bromsok fram till nytt biltema, vä sida fortfarande orginal, man märkte ingen som helst skillnad (förrutom att bilen fungerade mycket bättre med båda bromsok hela). Bilen drar inte åt något håll och det fungerar utmärkt att bromsa.

Jag var själv skeptisk i början men jag måste erkänna att Biltemas bromsar fungerar absolut lika bra som alla andra märke.

Så Biltema kan jag rekomendera.

429 Inlägg
20 januari 2010
Skruva bort oket så det ligger löst och lyft försiktigt på dammskyddet så du inte förstör det och rinner det ut bromsvätska där så är läcker packningen inne i kolven.
Annars så kan det läcka från anslutningen mellan ok o slangen eller luftnipplen.

Du kan köpa ett rep.sats på meca eller mekonomen så kan man renovera själv. Men handbromsok så ska man vara noga med att handbromsarmen går lätt och tillbaka helt.
Sen så pumpar man ut kolven med handbromsarmen sen skruvar tillbaka kolven.
Kan gå in nogare på hur du ska göra om du ska renovera det själv.

Men säger biltema att just de oken är bra så testa och köp en där.
Jag har inga egna erfrarenheter har bara hört rykten om deras bromsok

166 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
tack för all hjälp..

det blir till att köpa ett nytt på biltema för 649kr för en renoveringsats kostar 299kr och så skall du göra allt skit jobb me så det är det inte värt att göra..

Mds

749 Inlägg
22 januari 2010
Vill bara skriva åter igen att biltemas bromsok är det absolut inget fel på.

Biltema håller bara den prisnivå som Mekonomen egentligen borde ligga på.
Från början va Mekonomen lika billiga som Biltema.
Men nu är Mekonomen svindyra.

Jag som brukar kolla upp priser på delar ofta kan intyga att till med biltillverkaren oftast är billigare än Mekonomen.
Skiljer det bara nån hundralapp köper iallafall jag hellre orginal delen hos biltillverkaren än hos Mekonomen.
Tror Mekonomen har blivit alldeles för stora.
Mekonomen har bara vanliga piratdelar precis som Biltema bara det att de ska tjäna mer pengar.

166 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Bjornn skrev:

Jag som brukar kolla upp priser på delar ofta kan intyga att till med biltillverkaren oftast är billigare än Mekonomen.
Skiljer det bara nån hundralapp köper iallafall jag hellre orginal delen hos biltillverkaren än hos Mekonomen.
Mekonomen har bara vanliga piratdelar precis som Biltema bara det att de ska tjäna mer pengar.

ja det stämmer bra det ..skall allt köpa det på biltema på måndag ...

Mds

blacken
22 januari 2010
Bjornn skrev:

Jag köpte ok, skiva och belägg fram till 940:in på Biltema, och dom funkar hyfsat bortsett beläggen. Men på riksdagen V 40 så fick jag byta bak oken tre gånger på höger sida och två gånger på vänster innan det vart bra ( oljeläckage samliga i handbromsarmens genomföring), på en vecka. Okej garantin gäller, bara att blada in och få ett nytt. Men ändå det ska ju göras också. samt att dom fungera inte lika bra som original eller Meconomens..

131 Inlägg
19 februari 2010
Vad är det för insektskruv som är innan för bulten till självaste fjädern till handbromsen? ingen storlek passar för mig :S

309 Inlägg
25 februari 2010
Lånar hellre tråden istället för att starta en ny då jag bara har en enkel fråga.

Hur många liter är det i bromsvätskesystemet? Ska byta ok imorgon på min så jag tänkte köpa ny vätska...

Att köra turbo är beroendeframkallande...

166 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
_Nas_ skrev:
Lånar hellre tråden istället för att starta en ny då jag bara har en enkel fråga.

Hur många liter är det i bromsvätskesystemet? Ska byta ok imorgon på min så jag tänkte köpa ny vätska...

det räcker med en flaska bara den heter 4 någonting

Mds

309 Inlägg
25 februari 2010
Linderoth skrev:
_Nas_ skrev:

det räcker med en flaska bara den heter 4 någonting

Okej tack, ska iväg och köpa delar och vätskan imorgon. Tack för lånet av tråden...

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Sök