3495
Sök

Stereo och bil dör?

16 197 Inlägg
28 februari 2010
#21
YoKeR skrev:
stRaend skrev:
vilken tur att du vet bäst då smile leta reda på felet själv då? med tanke på att det steget ger ut 3000wrms så behöver du mer än ett batteri om du inte har ett riktigt stort.
Hmm ja i förra bilen så hade jag 2 batterier och nu har jag ett med kodning ist och spelade på bättre nu så vet nog vad som krävs för att driva det.
då måste dom batterierna varit KASS.. de krävs typ 800st 1F kondingar för att lagra lika mycke ström som ett 70ah batteri.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

stRaend
28 februari 2010
#22
eller en på 1000F smile

21 761 Inlägg
28 februari 2010
#23
YoKeR skrev:
Ja men då skulle väll bli samma sak även när inte sinus steget är inkopplat eftersom det är från samma + till kondensatorn? hmm
Nja, det jag tänker på är en plusplint som bla ger spänning till tändlås och andra saker. Om exempelvis någon kabel vid den plinten glappar så kanske vissa saker stängs av när det går en del ström till stereoanläggningen, men att det fungerar när du stänger av anläggningen.

Är det bara stereoanläggningen som stängs av eller är det även kupebelysning/instrumentbelysning/halvljus?

49 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#24
Mycket möjligt att dom var dåliga, men frågan var vad felet kan vara när det stängar av sig med jämna mellanrum, det fungerar ju men lägger av efter 5 sec som allt annn elektronik i bilen men allt fungerar när sinus steget är urkopplat, och tillräckligt med ström får det.


16 197 Inlägg
28 februari 2010
#25
YoKeR skrev:
Mycket möjligt att dom var dåliga, men frågan var vad felet kan vara när det stängar av sig med jämna mellanrum, det fungerar ju men lägger av efter 5 sec som allt annn elektronik i bilen men allt fungerar när sinus steget är urkopplat, och tillräckligt med ström får det.
har du mätt upp hur mycke spänning du har på ISOkablaget när du spelar?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

49 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#26
Drönirettab skrev:
YoKeR skrev:
Ja men då skulle väll bli samma sak även när inte sinus steget är inkopplat eftersom det är från samma + till kondensatorn? hmm
Nja, det jag tänker på är en plusplint som bla ger spänning till tändlås och andra saker. Om exempelvis någon kabel vid den plinten glappar så kanske vissa saker stängs av när det går en del ström till stereoanläggningen, men att det fungerar när du stänger av anläggningen.

Är det bara stereoanläggningen som stängs av eller är det även kupebelysning/instrumentbelysning/halvljus?
Okay, får jag kolla upp. Nej allt stängs av en korrt stund.


49 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#27
evilaudio skrev:
YoKeR skrev:
Mycket möjligt att dom var dåliga, men frågan var vad felet kan vara när det stängar av sig med jämna mellanrum, det fungerar ju men lägger av efter 5 sec som allt annn elektronik i bilen men allt fungerar när sinus steget är urkopplat, och tillräckligt med ström får det.
har du mätt upp hur mycke spänning du har på ISOkablaget när du spelar?
Nej det har jag inte mätt, men mätte på batteriet medans stereon var igång och den låg stabilt på 12 volt tills det dör och sen på 12 v igen.


21 761 Inlägg
28 februari 2010
#28
YoKeR skrev:
men mätte på batteriet medans stereon var igång och den låg stabilt på 12 volt tills det dör och sen på 12 v igen.
Hur menar du här, var spänningen på batteriet fortfarande 12 V när sakerna stängdes av?
Eller sjönk spänningen på batteriet tillfälligt i samband med att sakerna stängdes av?
Mätte du på själva batteripolerna eller på polskorna?

Viktigt att veta. smile
Senast redigerat av Drönirettab (28 februari 2010)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
1 mars 2010
#29
Jag tror nog mest på att du har för lite pulver till steget, ett batteri och en kondning räcker inte till på långa vägar för det steget (såvida du inte har en generator på 150amp ungefär), har prövat lillebror till det steget  och körde med 2 batterier bara för att få en stadig ström. sätt i ett till batteri så ska du se (tror jag iaf) att problemet försvinner!

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Skogsfan
649 Inlägg
1 mars 2010
#30
Är det en och samma jordkabel från både kondensatorn och de båda stegen? Från din beskrivning förstod jag det som:
Steg->steg->kondning->jordpunkt? I sådant fall kanske det kan vara en idé att dra en egen jordkabel ifrån sinussteget och se ifall det hjälper? Hur är din jordpunkt?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

stRaend
1 mars 2010
#31
Streethawk skrev:
Jag tror nog mest på att du har för lite pulver till steget, ett batteri och en kondning räcker inte till på långa vägar för det steget (såvida du inte har en generator på 150amp ungefär), har prövat lillebror till det steget  och körde med 2 batterier bara för att få en stadig ström. sätt i ett till batteri så ska du se (tror jag iaf) att problemet försvinner!
en som håller med iallafall wink

49 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#32
Streethawk skrev:
Jag tror nog mest på att du har för lite pulver till steget, ett batteri och en kondning räcker inte till på långa vägar för det steget (såvida du inte har en generator på 150amp ungefär), har prövat lillebror till det steget  och körde med 2 batterier bara för att få en stadig ström. sätt i ett till batteri så ska du se (tror jag iaf) att problemet försvinner!
Ok förstår vad ni menar men har ej något mondre steg att pröva med och sen så tycker jag att det är konstigt eftersom det har fungerat felfritt innan och hade inga som helst problem med att jag hade förlite ström. Felet bara började en mårgon när jag skulle till jobbet... Gissar på kortis någonstans men vart skulle det kunna vara?


stRaend
1 mars 2010
#33
rita gärna upp en bild på hur du kopplat EXAKT, med säkringar och allt.

49 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#34
problemet fixat. det var troligen dålig jord för lossade och sätte tillbaka jorden på steget, funkar fint nu!
Tack för tipsen iaf!


stRaend
1 mars 2010
#35
stRaend skrev:
något med stereoanläggningen som inte är som det ska iallafall. har du ordenliga kontakter på alla kablar osv?
första svaret ..

1 468 Inlägg
1 mars 2010
#36
kunde juh faktiskt ha varit en dålig generator med wink (kolen)


2 914 Inlägg
1 mars 2010
#37
YoKeR skrev:
problemet fixat. det var troligen dålig jord för lossade och sätte tillbaka jorden på steget, funkar fint nu!
Tack för tipsen iaf!
roligt att höra att det löste sig,

ett steg mår bättre ju mer ström det får... låter konstigt, och jag GISSAR att du har ett 70Ah batteri (95Ah dug ändå inte) så skulle JAG kasta dit åtminståne 1 batteri till bara för att stabilisera strömmen så inte en massa fel börjar komma upp,

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 mars 2010
#38
kalle_kalle skrev:
YoKeR skrev:
problemet fixat. det var troligen dålig jord för lossade och sätte tillbaka jorden på steget, funkar fint nu!
Tack för tipsen iaf!
roligt att höra att det löste sig,

ett steg mår bättre ju mer ström det får... låter konstigt, och jag GISSAR att du har ett 70Ah batteri (95Ah dug ändå inte) så skulle JAG kasta dit åtminståne 1 batteri till bara för att stabilisera strömmen så inte en massa fel börjar komma upp,
Eller så ser man över laddkablaget så att det är frisk och kontaktytorna är bra.
Är de dåliga kan man lika gärna uppgradera sig i kabelstorlek då man ändå byter dem.
Efter det...ett friskt och lite större batteri.
Efter det......ny större generator.
Efter det.......har man kvar problemen då, ja då får man hinka i extrabatterier.

Jo, jag påstår detta iom mina egna erfarenheter med 1.2KW RMS på pappret på steget och kör med ett BILLIGT 95Ah FRITIDSBATTERI och har inga problem med vare sig blinkande ljus eller kroknande steg.
O andra sidan är jag lite galen med 143A gen. och 50mm2-kabel som laddkablage. Men det lönade sig wink

Dessutom bra mkt billigare att bara uppgradera ngr meter laddkablage och ett nytt batteri än att byta grejer eller lämna in på rep. stup i kvarten som en del verkar göra.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök