3189
Sök

Chipning steg 2 och bränsle förbrukning

12 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
jag har hört att bilen drar mindre om man chipar den hur kan det hänga ihop.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 oktober 2009
Mindre säkerhetsmarginaler bland annat.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 207 Inlägg
8 oktober 2009
Försäljningsknep är ett annat. Bilen kan dra mindre iom att den är mer optimerad till det bränsle som används. Men om man skall ta nytta av de extra hästarna så drar givetvis bilen mer.

12 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
för jag hörde att dom omvandlar med från luft än bränsle typ.
men jag kan inte så mycket om det så vill ta reda på så mycket som möjligt innan jag gör nått.

1 207 Inlägg
8 oktober 2009
När du chippar en bil så ändrar du parametrar för bränsle och tändning. Om du har turbo och ställer upp laddtrycket så mappar man bränslet så att det blir samma förhållande, dvs mer soppa. Tändningen brukar också justeras, hur man skall ställa den vet jag dock inte.

12 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
maco skrev:
När du chippar en bil så ändrar du parametrar för bränsle och tändning. Om du har turbo och ställer upp laddtrycket så mappar man bränslet så att det blir samma förhållande, dvs mer soppa. Tändningen brukar också justeras, hur man skall ställa den vet jag dock inte.

ok det är som jag trodde då.. att den drar mer och inte som jag hört att den skulle dra mindre.
jag har turbo ja. och jag hörde att om man bara kör lugnt och inte drar hela tiden så skulle den dra mindre....

925 Inlägg
9 oktober 2009
Att köra på Lambda 1,0 är bäst miljömässigt, men det ger inte lägsta bränsleförbrukning. Det går utmärkt att köra magrare.
Har man bra kvalite på bränslet, som det för det mesta är här hemma, så kan man köra på lite tuffare tändningstider.
Så där har vi två parametrar som ger lägre förbrukning.

Även om man tokgasar så går faktiskt en gatbil mest på dellast. Och det är där man kan spara bränsle. På fullgas är det bara att ösa på soppa. DÅ får man dom där extra hk som krävs för att kunna sälja Chips.

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2009
unknown_lenny skrev:
jag har hört att bilen drar mindre om man chipar den hur kan det hänga ihop.

hepp:  http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p1894916

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
vad brukar det kosta att chippa då??

8 883 Inlägg
15 oktober 2009
unknown_lenny skrev:
vad brukar det kosta att chippa då??

Allt mellan 500:- och 40 000:- beroende på bil och trim leverantör.
Senast redigerat av Hamilton (15 oktober 2009)

Fotograf på tierpidag.se

716 Inlägg
15 oktober 2009
Min bil kosta de 4tusen på bsr. Steg 1. Mycket bra service, tog 4 timmar om ja kommer ihåg rätt. Soppadrickandet har ökat på min bil, kör heller inte normalt :p iofs så är ju ´rätt mycket bytt oxå... me 95oktan bänkades den till 231hk, 98/99oktan ger bilen ett litet push, den går lite bättre, inte så värst märkbart.

Förbrukningen öka kanske en tusenlapp i månaden för mig, från orginal till chippad. Men tro mig, de e värt de...
Senast redigerat av Krille_A4 (15 oktober 2009)

1 207 Inlägg
15 oktober 2009
Krille_A4 skrev:
Min bil kosta de 4tusen på bsr. Steg 1. Mycket bra service, tog 4 timmar om ja kommer ihåg rätt. Soppadrickandet har ökat på min bil, kör heller inte normalt :p iofs så är ju ´rätt mycket bytt oxå... me 95oktan bänkades den till 231hk, 98/99oktan ger bilen ett litet push, den går lite bättre, inte så värst märkbart.

Förbrukningen öka kanske en tusenlapp i månaden för mig, från orginal till chippad. Men tro mig, de e värt de...

En tusenlapp? Hur mycket kör du egentligen? Eller gasar du bara mycket mer?

716 Inlägg
15 oktober 2009
maco skrev:
Krille_A4 skrev:

En tusenlapp? Hur mycket kör du egentligen? Eller gasar du bara mycket mer?

De va bara en liten gissning. Hann bara tanka bilen 1 gng á 400kr innan ja chippa den :p
Köpte den fulltankad :p

I snitt så betalar jag runt 4tusen i månaden för soppa. Vet inte hur de ligger för er, men ja kör varje dag. Och mycket i stan.

7 274 Inlägg
15 oktober 2009
Att det kostar en tusenlapp mer i månaden för dig beror inte på chippningen sålänge som den inte är utförd helt åt helvete.
Tveksamt att man får en större minskning av förbrukningen.
Chippa för att få fler hästar, inte soppaförbrukningen... Dessutom ska bilen köras på 98 oktan då.
Så det jämnar nog ut sig iaf.

12 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
ska man  släng i en ppc box med då kanske vad brukar en sån liga på

716 Inlägg
19 mars 2010
BSR.se

Klicka dig fram till bilen du ska chippa eller skaffa ppc box till.
Lite svårt när du ställer frågor och inte berättar va de e för bil det handlar om.

www.bsr.se

Mvh, Krist.

3 860 Inlägg
20 mars 2010
Ja... Man sparar ju inga pengar på optimeringen, det e ju bara bull! Men, jag kan faktiskt få min att dra marginelt mindre, med ett 3" halvsats o PPC, men det är om man verkligen verkligen försöker köra snålt, och det är väl inte direkt tanken med trimmet heller wink ??? Men minskningen av bränsleförbukningen såg jag först när jag körde en lååång stäcka med farthållaren inne och på ca hastighets begränsning. Då fick jag ner den nuvarnde förbrukningen. Men tittar jag på snittet är det ju mer naturligtvis. Trimmet leder ju klart till en lite tyngre fot wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Sök