När det gäller slutsteg så tas pluskabeln bort först, om jordkabeln tas bort först så kan signaljorden i stereon pajja om det kommer spänning från remotesladden så att steget kan starta.
Det som händer då är att eftersom jordkabeln inte är ansluten så jordas steget i lågnivåkablarna istället och då belastas signaljorden i stereon så mycket att den lilla skärmanslutningen där brinner av med följd att det blir mycket störningar.
Vid montering av kablarna till slutsteget så sätts jordkabeln fast först.
Men när ett batteri ska kopplas in så kopplas jordkabeln sist därför att om man råkar komma åt karossen när tex pluspolskon sätts fast så händer inget eftersom karossen inte har kopplats till batteriminus. På en Volvo 240 tex så sitter batteriets pluspol till vänster på batteriet, det gör att polskon kommer ganska nära framskärmen och det är lätt hänt att man kommer åt skärmen med ett verktyg vid montering, då kan det gnistra en del.
Vid borttagning av batterikablarna så tas jordkabeln bort först.
Senast redigerat av Drönirettab (6 oktober 2006)