Vad är riktig HDR?Den här bilden hamnar lite i den så kallade "Gråzonen".
Full storlek:
http://www.flickr.com/photos/vanadin/44 … 7/sizes/o/Jag betraktar den som HDR, så tillvida att den har ett högre dynamiskt omfång än vad en kamera kan prestera med en vanlig exponering.
MEN, det är bara EN exponering. För att kunna få med både inredningen och miljön på utsidan, tog jag och ljusmätte på utsidan. Sedan över exponerade jag ett steg och tog "bilden"
Hemma vid datorn drog jag ner utsidan ett steg, till korrekt exponering. Sedan drog jag upp inredningen två steg för att den över huvudtaget skulle synas. (Instrumenten.)
Jag skulle över exponerat mera vid foto tillfället. Men nu gjorde jag inte det.
Utsidan hade tålt mera, Inredningen gör det inte. Börjar redan se grynigt ut. Nu klarar jag mig undan med att insidan ändå är lite ur fokus, då jag fokuserat på utsidan.
(Jag över exponerade utsidan, för att få så mycket exponering på insidan, som det bara var möjligt, då jag viste att det ändå var för lite.)
När man fotar i RAW, har man ungefär två exponerings steg till godo åt båda hållen innan det börjar synas i bilden, (Beror på motivet) man kan alltså efter bilden är tagen, ändra exponeringen. (I datorn).
Givetvis är det bäst om man kan ta tre helt skilda exponeringar (Bilder) men ibland kan det bli lite bökigt. Som i fallet ovan, inne i en bil. Försökt att rigga upp ett stativ i bilen? Någon? Så ibland kan det vara läge att försöka hitta alternativ.
Jag använder HDR MYCKET! Alltid till att försöka återskapa vad ögat ser. INTE till att dra villt i reglarna för att göra någonting "häftigt", som ser fullständigt overkligt ut. Och ofta dessutom med väldigt inskränkt dynamik, tvärt emot vad betäkningen antyder.
En del
"Lightroom HDR" är riktigt läckra, som bilder. Men högt dynamiskt omfång (=HDR) har de aldrig!
Tvärt om!
Jag tog bilden för någonting helt annat, men den passar bra som exempel för vad HDR betyder.
Om ni inte tror mig? Försök att ta en likadan bild i dagsljus. Kan ni få både utsidan OCH insidan att synas?
Utsidan skall vara korekt exponerad! Prova!
EDIT:
Jag satt och skrev detta inlägg i denna tråden ->
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4&p=56 men beslöt innan jag postar, att här var mera lämpat. Då den andra tråden är för "riktiga HDR"...