2933
Sök

Koppla in baslåda.

299 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Nu är det såhär att jag inte kan något alls knappt om hur man kopplar in baslådor.
Är det någon som hade kunna vara lite snäll o förklara? big_smile
Är på en Bmw 528i-00.
Det är ju en hyffsat ny bil, men det ska väl gå at koppla in bas i den?
Har inte orkat krångla ut stereon och kollat uttag och så men det måste man kanske göra?
Hade tänkt en två 12"baser..och man måste ha slutsteg va?
Hade vatt super om någon hade kunnat förklara lite hur man ska gå till väga, vad man behöver och vad man ska kolla upp innan man börjar beställa grejer big_smile

3 187 Inlägg
25 mars 2010
thobbeee skrev:
Nu är det såhär att jag inte kan något alls knappt om hur man kopplar in baslådor.
Är det någon som hade kunna vara lite snäll o förklara? big_smile
Är på en Bmw 528i-00.
Det är ju en hyffsat ny bil, men det ska väl gå at koppla in bas i den?
Har inte orkat krångla ut stereon och kollat uttag och så men det måste man kanske göra?
Hade tänkt en två 12"baser..och man måste ha slutsteg va?
Hade vatt super om någon hade kunnat förklara lite hur man ska gå till väga, vad man behöver och vad man ska kolla upp innan man börjar beställa grejer big_smile

ja slutsteg måste du ha, ska du bara koppla in en baslåda så ska du köpa ett monoblock eller ett 2 kanals slutsteg.
sen måste du ha kablar, ström kabel, jord kabel, lågnivå kabel och remote kabel. sen måste du även sätta en säkring på ström kabeln ( max 30cm från batteriet) hur grova kablar du ska ha beror på vilket slutsteg du ska köpa:)

vad är det för basar du ska köpa?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
25 mars 2010
Till att börja med så ta ur din stereo och kolla om du har lågnivå uttag därbak,
annars köper du en ny stereo eller en högnivå till lågnivå omvandlare.

Kopplar du in basar till en stereo utan slutsteg så förstör du antingen basarna eller stereon på en gång så steg är ett måste och som ovan skrev så räcker det med ett mono eller 2 kanals om du bara ska ha bas.

Och om jag inte minns fel så har väl dom flesta nyare Bmw batterierna i bak?
Det förenklar inkopplingen utav steg en hel del då det inte blir lika mycket kabel att gömma undan.

(finns kabel kitt att köpa lite varstans)
Sedan behöver du en plus & minus kabel i samma tjocklek (+21mm2)
lågnivåkablar
säkring och säkringshållare (storleken på säkring beror på tjockleken av kabel)

hoppas det var till någon nytta
Senast redigerat av Streethawk (25 mars 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

299 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Streethawk skrev:
Till att börja med så ta ur din stereo och kolla om du har lågnivå uttag därbak,
annars köper du en ny stereo eller en högnivå till lågnivå omvandlare.

Kopplar du in basar till en stereo utan slutsteg så förstör du antingen basarna eller stereon på en gång så steg är ett måste och som ovan skrev så räcker det med ett mono eller 2 kanals om du bara ska ha bas.

Och om jag inte minns fel så har väl dom flesta nyare Bmw batterierna i bak?
Det förenklar inkopplingen utav steg en hel del då det inte blir lika mycket kabel att gömma undan.

(finns kabel kitt att köpa lite varstans)
Sedan behöver du en plus & minus kabel i samma tjocklek (+21mm2)
lågnivåkablar
säkring och säkringshållare (storleken på säkring beror på tjockleken av kabel)

hoppas det var till någon nytta

Tack för svaret. ja, jag har hört de där med lågniå uttag som man måste ha. Men sen kan jag tyvärr inte kolla så lätt på stereon för hehe är inte bara att koppla ur den lite lätt. måste riva loss en j*vla massa inredning och grejer för att kunna plocka ut stereon på den. Men är tacksam för ditt svar, det hjälpte. ska ta och kolla instruktionsboken för radion, de borde stå där big_smile

2 914 Inlägg
25 mars 2010
du kan bespara dig besväret att ta isär allt för att ta ut stereon och kika, dock kostar det ju,
antingen köpa ett steg som kan ta emot högnivåsignaler, eller så köpa en hög - lågnivåomvandlare,

och koppla in kabeln som går till någon högtalare, exempelvis bak och filtrera bort dom frekvenser som inte basarna klarar av,

Okejbratja
255 Inlägg
25 mars 2010
Behöver du saker kan du få köpa mitt gamla ljud som bara står på hyllan annars,

2st 12" fatboy basar som pumpar på mer än vad du behöver och kommer orka med
1st kondensator
1st Rockford slutseg

Kabel
Kabel/säkrings station
och en massa mer, hör av dig om du är intresserad....

Sök