Okej för mycket koks eller var det något annat som var boven?
Extremt mycket koks, samt slitna oljeringar.
Okej, är det svårt? Jag är inte så kunnig inom detta...
Du får plocka ut kolvar, ringar, stakar m.m. Då kan du lika bra renovera motorn egentligen. Cylinderväggarna ska honas m.m och då måste toppen av... Är en del arbete.
Låter som verktyg som endast verkstäder har? Om inte annat gissar jag på att det är ganska dyra saker så kanske inte värt för mig att tänka på?
Jo, finns bara på verkstäder/firmor vad jag vet. Har för mig att det kostar ca: 1.000Kr+-.
Brorsan sa att det kanske kunde vara bra att ställa alla cylindrarna i noll läge.
Cylindrarnas noll läge = alla kolvar i samma höjd. Vrid runt vevaxeln och mät med en LÅNG pinne i tändstifts hålen
------------------------------------------
1: Tömmer motorn på olja
2: Ställ alla cylindrarna i noll läge.
3: Fyller varje cylinder med ca 2dl (5-56)
4: Låter det stå över en natt eller mer om det behövs
5: Återanvänd den uttömda oljan om den inte är förorenad med grus m.m. Också ett bra tillfälle att använda Wynns engine flush för att rengöra ordentligt. (wynns blandas med motoroljan)
6: Stå på förhöjd tomgång i 15min. ~1000-1500rpm (wynns)
7: Stäng av motorn, töm ut oljan och låt det rinna ut ordentligt. Byt filter och i med ny olja. Ut & kör, hoppas på det bästa
Wynns kan du köpa på Mekonomen. Om du INTE kör med wynns, så byt olja och filter efter 1-5mil. inte så bra med WD40 i oljan, det rinner längs cylinderväggarna och vevaxeln.