3564
Sök

Saab 9-5 99.a blå rökpuff vid gaspådrag

28 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#1
Köpte en saab 9-5.a i helgen.Den har gått 26 000 mil. Går hur bra som helst inga oljud lr något å då jag kör lugnt kommer det inget men gasar jag så jag varvar ur den mkt innan jag växlar så kommer det ett stort blått rök moln. ökar jag farten långsamt kan jag ligga i 140 utan att det händer något. Bara vid snabb acceleration
Oljan är nybytt bara gått ca 40 mil.

Vad kan detta vara.

2 021 Inlägg
30 mars 2010
#2
Turbon är slut, eller iallafall på väg att ge upp.


28 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#3
men borde det inte röka hela tiden då?

______________JDM______________
204 Inlägg
30 mars 2010
#4
Bara när turbon arbetar och det gör den nog inte särskilt mycket på tomgång eller låga varv smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

469 Inlägg
5 april 2010
#5
hade samma fel på min saab 9-5 att det kom både blå och grå rök när jag växlade och släppte upp kopplingen!  jag körde min till saab i v-ås där jag känner en som jobbar i verkstaden och han sa att det var turbon som var nere för räkning :S
Så han fick byta den och nu går den prima smile ska kanske tilläggas att turbinaxeln glappade ca 1cm haha. priset på detta landade på 9400:- med hans rabbat på saab, annars skulle bara delarna kostat 13000:- fast då är det ju en sprillans ny turbo och ingen utbytes-turbo. men räkna med minst 15000:- för material och arbete om du lämnar till aktoriserad-saab-verkstad! Mvh N

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

739 Inlägg
5 april 2010
#6
för mkt 2-takts olja för det var väl mopeden du pratar om!!


514 Inlägg
5 april 2010
#7
exoop skrev:
hade samma fel på min saab 9-5 att det kom både blå och grå rök när jag växlade och släppte upp kopplingen!  jag körde min till saab i v-ås där jag känner en som jobbar i verkstaden och han sa att det var turbon som var nere för räkning :S
Så han fick byta den och nu går den prima smile ska kanske tilläggas att turbinaxeln glappade ca 1cm haha. priset på detta landade på 9400:- med hans rabbat på saab, annars skulle bara delarna kostat 13000:- fast då är det ju en sprillans ny turbo och ingen utbytes-turbo. men räkna med minst 15000:- för material och arbete om du lämnar till aktoriserad-saab-verkstad! Mvh N

Jag köpte min turbo för 4500:- ny och hyrde lift och med lite hjälp så blev slutsumman på 5300:- och ca 4-5 timmars arbete

Aldrig bytt turbo förr därför tog det lång tid

BMW = Bil Med Wasakredit

fälg fantast
1 086 Inlägg
BMW fantast
1 172 Inlägg
5 april 2010
#9
turbon börjar dö ut... säkert glapp i axeln. om och när du bytar turbon så kolla även så vevhusventilationen är uppgraderad...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!


Sök