3090
Sök

Raka rör efter katten?

81 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Hej, jag har en volvo 460 turbo med 2,5 tumms system efter katten med en slutburk, visst den låter bra men jag skulle vilja ha lite högre ljud!
Nu låter den mer doft, men gillar de där lite vassare ljudet, tror ni det blir alldeles för högt ljud
om jag tar bort burken bak och kör med raka rör efter katten? hur blir ljudet då tro? Turbon och katten tar väll en del ljud? Jag vill ju inte attt det ska låta så jag stör hela området jag bor i!!!

81 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
ine som har nåt svar på detta??

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 924 Inlägg
5 april 2010
Du kommer garanterat störa hela området du bor i med raka rör!
... sen kommer din bil nog inte gå lika bra då den behöver lite mottryck (dock mindre än sugmotorer) av ljuddämpare.
Det där vassare ljudet vet jag inte vad du menar men man kan inte få vilket ljud som helst på alla bilar/motorer.
Det krävs att motorn är vass/varvillig med kraftig respons framförallt då oxå.

~ Life is short, have FUN! ~

81 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Vad jag har läst här så ska ju en turbo inte ha nåt motryck alls?
och den dämparn som sitter på nu är väldigt liten, ändå låter det inte mkt alls, inne i bilen låter den som orginal ungefär!
därför är jag lite sugen på att ta bort den, men tänkte om det fanna nån här med erfarenhet av detta och inga gissningar:rolleyes:

81 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Wanegardh skrev:
Nej.

skit i att svara då!!!

699 Inlägg
5 april 2010
Polaren körde med 3tum utan dämpare från katten och bak på sin 850 turbo.. Den var det inte störande högt ljud från iaf och den gick igenom bilprovningen flera år i det utförandet!

Bilgalen elektriker :)

81 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Polaren körde med 3tum utan dämpare från katten och bak på sin 850 turbo.. Den var det inte störande högt ljud från iaf och den gick igenom bilprovningen flera år i det utförandet!

Och den måste låtit gott, dom 5 cyl turbo motorerna låter härligt!

Då ska jag nog prova detta så får jag se hur det blir!
Tack för bra svar...

699 Inlägg
5 april 2010
Ges skrev:
JonasHalt skrev:

Och den måste låtit gott, dom 5 cyl turbo motorerna låter härligt!

Då ska jag nog prova detta så får jag se hur det blir!
Tack för bra svar...

Ja, den lät underbart.. Precis lagom högt anser jag! Lycka till!

Bilgalen elektriker :)

406 Inlägg
5 april 2010
Är väll bara att ta bort den bakre dämparen och starta bilen så har du ju fått svar på frågan:P

Tar väl max 10 min.

MvH Glenn Wiberg

1 758 Inlägg
5 april 2010
Grova rör och stora dämpare ger i regel dovare ljud. Beror ju dock till stor del på flödet.
Hade jag varit du hade jag nog byggt ett system i 2,5" med långa fullflödesdämpare med liten diameter. Brukar resultera i "vassare" ljud.

Turbo lover
555 Inlägg
5 april 2010
Tänk på att bilprovningen blivit hårdare på ljudnivån också. För övrigt tror jag det låter skit men alla gör som de själva vill smile

81 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Klart!
det blev ganska bra, låter fortfarande lite mullrigt fast högre, och lite smatter å smällar på högre varv mellan växlingar!!
Låter inte som jag har hål eller dylikt i avgassytemet iaf, jag var lite rädd för det,  för det låter lite b.
Senast redigerat av Ges (5 april 2010)

Sök