3316
Sök

Ska konvertera Volvo 960 till manuell

10 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#1
Har en 960 som jag tänkte konvertera till manuell från automat. Vad ska jag har för grejjor? Passar det med M47,M90 låda? Måsta man ha M90 för att lådan ska hålla? Vad kan jag ta svänghjul från för motor? 850?

Tacksam för svar smile

Trafikledare
563 Inlägg
13 april 2010
#2
Lättast är väl att ta svänghjul och koppling från en manuell 960 så det passar rätt på.
Växellåda med, då jag inte tror någon annan passar än M90H som sitter i manuella 960.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

10 287 Inlägg
13 april 2010
#3
När är din 960 inreggad för första gången?

Här är anledningen till frågan:

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

/Göran




Wistedt skrev:
Har en 960 som jag tänkte konvertera till manuell från automat. Vad ska jag har för grejjor? Passar det med M47,M90 låda? Måsta man ha M90 för att lådan ska hålla? Vad kan jag ta svänghjul från för motor? 850?

Tacksam för svar smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#4
De är en -91a, så då ska de vara okej?

10 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#5
Melin skrev:
Lättast är väl att ta svänghjul och koppling från en manuell 960 så det passar rätt på.
Växellåda med, då jag inte tror någon annan passar än M90H som sitter i manuella 960.

Jag kollade på bildelsbasen. Där fanns de 3 växellådor. En va M90H. Inget svänghjul.

Har en 3,0l 24v kanske ska nämnas åxå.

876 Inlägg
14 april 2010
#6
Melin skrev:
Lättast är väl att ta svänghjul och koppling från en manuell 960 så det passar rätt på.
Växellåda med, då jag inte tror någon annan passar än M90H som sitter i manuella 960.

Man lådor sitter väl endast på enstaka 960is dock sitter väl dom bara på 2,5l motorerna?


675 Inlägg
14 april 2010
#7
M90H ska det (M90L sitter på 940) vara och de sitter på 960 från -95 på 2.5liters motorerna men även på S90 och V90 från -97 till -98 (De hade endast 3.0liters 180hk motorer till skillnad ifrån Automatarna som har 204hk.) Då det är en vitmotor så passar alltså endast M90H ifrån 960/965/S90/V90.
Mvh/Linkan


10 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#8
Linkan_740 skrev:
M90H ska det (M90L sitter på 940) vara och de sitter på 960 från -95 på 2.5liters motorerna men även på S90 och V90 från -97 till -98 (De hade endast 3.0liters 180hk motorer till skillnad ifrån Automatarna som har 204hk.) Då det är en vitmotor så passar alltså endast M90H ifrån 960/965/S90/V90.
Mvh/Linkan

Okej. Vad är de för skillnad på M90H och M90L? Är sprängkåporna olika?
Från vilken motor kan jag ta svänghjul ifrån?

675 Inlägg
15 april 2010
#9
Wistedt skrev:
Linkan_740 skrev:
M90H ska det (M90L sitter på 940) vara och de sitter på 960 från -95 på 2.5liters motorerna men även på S90 och V90 från -97 till -98 (De hade endast 3.0liters 180hk motorer till skillnad ifrån Automatarna som har 204hk.) Då det är en vitmotor så passar alltså endast M90H ifrån 960/965/S90/V90.
Mvh/Linkan

Okej. Vad är de för skillnad på M90H och M90L? Är sprängkåporna olika?
Från vilken motor kan jag ta svänghjul ifrån?

Ja M90L är ju till Rödblock (Gjutjärn) och M90H är till Vitmotorn (Aluminium) Så det är skillnad på Sprängkåperna i och med att det är till olika motorer smile Svänghjulet Passar ifrån vilken vitmotor som helst med manuell. Men 960 Är väl att rekommendera om du bara ska ha den till vardags. 850R funkar ju med om du ska trimma och vill har värre grejer smile



Sök