3189
Sök

Volvo 740 16v. väldigt konstigt problem

74 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#1
hej.. är det någom som har en ide till mitt problem..
man startar och då går han skitfint..   men ibland när man stänger av när man stannat och ska starta igen, då startar han inte. men tar man ut nyckeln och försöker igen ett par gånger så startar han och går skitfint igen.  när han inte startar så hjälper de inte att nöta på startmotorn ett tag!!  de funkar bara när man dragit ut nyckeln och provat ett par gånger.. i övrigt när dettainte inträffar så startar han snabbt och går skitfint..
några ideer??


10 287 Inlägg
15 april 2010
#2
Är det deterministiskt kopplat till att du stoppar i och ur nyckeln så ligger felet i ett slitet tändningslås.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

74 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Är det deterministiskt kopplat till att du stoppar i och ur nyckeln så ligger felet i ett slitet tändningslås.

/Göran

mjo.. har med funderat på de.   men de är absolut inget annat som störs av att.. inga lysen, varningslampor eller dylikt eller något annat som styrs från tändningslåset.
och har ochså hänt att den startar utan att man tar ur nyckeln.


10 287 Inlägg
15 april 2010
#4
Tändningslåset har två olika utgångar för "tändläget", ett som kallas för "15" på Bosch språk som som skall även leverera ström när man vrider till startmotorläget och en utgång som kallas för "15I" som skall brytas vid startmotorläge.
Det låter på mig som du har tjall på terminal 15. Anslut en mätlampa eller universalinstrument till tändspolen och mät att du har 12V när du vrider till startmotorläget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

74 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Tändningslåset har två olika utgångar för "tändläget", ett som kallas för "15" på Bosch språk som som skall även leverera ström när man vrider till startmotorläget och en utgång som kallas för "15I" som skall brytas vid startmotorläge.
Det låter på mig som du har tjall på terminal 15. Anslut en mätlampa eller universalinstrument till tändspolen och mät att du har 12V när du vrider till startmotorläget.

/Göran

hade inte tillgång till sånt intrument just idag..  men när han började muppa tog jag bort ett tändstift. och gnista fanns.. fin gnista..  men ändå hoppar han inte ista just då



Sök