En vanlig AC kompressor har två lägen, "On eller off"
Vid avläget fungerar AC hjulet bara som ett hjul och snurrar med remmen. När AC'n är i On läget så är det magneter som gör att remhjulet och kompressorn kopplas ihop och AC'n driver runt.
AC hjulet skall alltid kunna gå att rotera ifall du tagit av remmen. Går ej det så har antagligen något lager skurit. Då bör kompressorn gås igenom och få lager osv bytta så att den kan rotera fritt. Alternativt köper du ny AC eller försöker att ta bort den om du inte känner du behöver den. Då måste du se att remmen inte kolliderar något när du tagit bort ett hjul och ersätter remmen med en kortare.
Lagret i min AC på pontiacen skar. Men det började låta frukansvärt illa så jag "opperade bort hela AC'n" då jag känner att jag inte behöver den (targatak) och ersatte den med ett vanligt remhjul istället då serpentinbanan gör att jag inte kan köra med kortare rem i nuvarande konfiguration.
Mvh
Anders
Even with cruise control.. you still have to steer.