Precis som Redbull skriver så är inte 8-ventilaren någon Aero, men kallas det felaktigt av allt för många ändå.
Om jag inte missminner mig så är det original 155hk i 8 ventilaren och 175hk i 16 ventilaren, men något mindre i de senare med katalysator.. 165hk?! Finns säkert någon som kan rätta mig eller utveckla det om jag har fel.
Det finns ju andra olikheter mellan 900 modellerna än motorskillnader också. T.ex nytt bultmönster på hjulen -87, handbromsen flyttad bak -88, ny front -87 osv.
Sen lär ju en äkta Aero stå sig bättre i värde o intresse vid senare försäljning.
Du nämner inget om i vilken prisklass eller årsmodell du är intresserad av men mitt tips är att om du vill ha en prisvärd 900 så köper du en tidig -88 så du slipper katalysatorn men ändå får de "nya" bromsarna, den snyggare fronten osv. Fast smaken är ju som baken, som vanligt.. delad! :-)
Med tanke på att det "bara" är en gammal Saab så är inte försäkringen speciellt billig på en Aero om man råkar välja fel försäkringsbolag.. tänkvärt innan köp! Ring runt o fråga på premien..
OPEL - Ett sätt att ha det bra!