2882
Sök

8 eller 16 ventiler??

32 Inlägg
16 augusti 2005
Trådstartare
Hur stor skillnade prestandamässigt och liknade är det mellan 8 lr 16 ventilers motor. sitter o letar efter en saab 900 och har hittat en billiga aero, men det e 8 ventilers motor. e det mtcket slöare lr??

Moderator+
1 081 Inlägg
16 augusti 2005
Det finns ingen Aero med 8 ventils motor. ALLA 900 Aero lämnade bandet med en 16v turbomotor under huven utan undantag.

T8 Special finns, som har samma kjolpaket som en Aero fast det är just en T8 special och ingen Aero. Beror bara på okunnighet av försäljarna. (eller att dom medvetet ljuger)

8V motorn är inte lika pigg nej, den drar mer bensin samt är inte lika trimvänlig. Förutom möjligen priset och att försäkring är mycket billigare så finns det inga fördelar med en T8 Special imot en Aero.

Tänk på att det ALLTID står Aero i reg-beviset på en Aero.

mvh

Vem jag?

81 Inlägg
17 augusti 2005
Precis som Redbull skriver så är inte 8-ventilaren någon Aero, men kallas det felaktigt av allt för många ändå.

Om jag inte missminner mig så är det original 155hk i 8 ventilaren och 175hk i 16 ventilaren, men något mindre i de senare med katalysator.. 165hk?! Finns säkert någon som kan rätta mig eller utveckla det om jag har fel.

Det finns ju andra olikheter mellan 900 modellerna än motorskillnader också. T.ex nytt bultmönster på hjulen -87, handbromsen flyttad bak -88, ny front -87 osv.

Sen lär ju en äkta Aero stå sig bättre i värde o intresse vid senare försäljning.

Du nämner inget om i vilken prisklass eller årsmodell du är intresserad av men mitt tips är att om du vill ha en prisvärd 900 så köper du en tidig -88 så du slipper katalysatorn men ändå får de "nya" bromsarna, den snyggare fronten osv. Fast smaken är ju som baken, som vanligt.. delad! :-)   

Med tanke på att det "bara" är en gammal Saab så är inte försäkringen speciellt billig på en Aero om man råkar välja fel försäkringsbolag.. tänkvärt innan köp! Ring runt o fråga på premien..

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 augusti 2005
Bara en liten rättelse. 8v finns och heter och är en aero. när 16v kom döptes dom 8v som byggdes efter den om till T8 pga just att den var slöare än den nya å kunde då inte bli kallad för de klassiska saab "speed like aerows" (AERO) .

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 augusti 2005
Ska du ha något av dom alternativen farskost ska du ha en 16v. spelar ingen roll om det är en aero eller inte. motorerna är uppbyggda på samma sätt å trimmas på samma sätt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

81 Inlägg
17 augusti 2005
Lucifer84 skrev:
Bara en liten rättelse. 8v finns och heter och är en aero. när 16v kom döptes dom 8v som byggdes efter den om till T8 pga just att den var slöare än den nya å kunde då inte bli kallad för de klassiska saab "speed like aerows" (AERO) .

En rättelse på rättelsen kanske?! 16 ventilars turbon kom -84 o innan dess fanns ingen AERO. Med andra ord så byggdes inga 8 ventilare som kallades Aero eftersom du själv skriver att dom inte kunde kallas Aero när T16 kom.. eller hur tänkte du nu om jag får fråga..!? :-)

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

Moderator+
1 081 Inlägg
17 augusti 2005
Lucifer84 skrev:
Ska du ha något av dom alternativen farskost ska du ha en 16v. spelar ingen roll om det är en aero eller inte. motorerna är uppbyggda på samma sätt å trimmas på samma sätt.

Hej Lucifer, T16 och 8V trimmas på samma sätt? Jo om man bortser från att det sitter en annan topp, annat styrsystem och lite andra diverse prylar som är olika mellan dom.

Sen finns det ingen 8V aero eller har någonsin funnits, Turbo 16 introducerades 1984 och samma år introducerades även den FÖRSTA Aero-modellen i saabs modellprogram.

mvh

Vem jag?

32 Inlägg
17 augusti 2005
Trådstartare
okej..
jag tror nog att jag förstår skilnaden ny, tack föra alla svar  smile

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 augusti 2005
Redbull skrev:
Lucifer84 skrev:

Hej Lucifer, T16 och 8V trimmas på samma sätt? Jo om man bortser från att det sitter en annan topp, annat styrsystem och lite andra diverse prylar som är olika mellan dom.

Sen finns det ingen 8V aero eller har någonsin funnits, Turbo 16 introducerades 1984 och samma år introducerades även den FÖRSTA Aero-modellen i saabs modellprogram.

mvh

Nej inte T16 å 8v!

16 ventilare saab trimmas på samma sätt. det enda som skilljer aeron mot en 16v utan turbo är turbon å kammarna av innom angivna årsmodeller givetvis, kan ju inte ta en saab 900 92 å trimma på samma sätt som en 84 givetvis. så!

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Moderator+
1 081 Inlägg
17 augusti 2005
Lucifer84 skrev:
Nej inte T16 å 8v!

16 ventilare saab trimmas på samma sätt. det enda som skilljer aeron mot en 16v utan turbo är turbon å kammarna av innom angivna årsmodeller givetvis, kan ju inte ta en saab 900 92 å trimma på samma sätt som en 84 givetvis. så!

Ehm vad svamlar du om nu?

Vem jag?

Sök