3501
Sök

ABS problem, låst däck vid inbromsning

342 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej,
min 9-3:a 2,0t årsmodell 2002 krånglar nu.
Det började med att jag fick punktering i fredags på vänstra framhjulet och har sen dess har jag kört med reservdäcket.
Idag körde jag en strecka på 8 mil tot. för att köpa ett nytt däck. När jag kört ~3 mil plingade det till och ABS-lampan tändes.

Självklart provabromsa jag hårt och i följd av det fick jag ett långt svart däckspår från vänster framhjul. Där reservdäcket sitter.

När jag slår av tändningen försvinner lampan men tycks återkomma när jag kör i lite högre hastigheter, säg 90 och uppåt.

Jag provade även bromsa hårt när lampan var släckt men även då blir det däckspår, fast inte ett helt långt spår, utan 3dm långa med en halv meters mellanrum. --    --    -- Ungefär sådär.

Vad kan ha hänt? Kan det vara sensorn som har gått? kan jag mäta upp den på någon sätt? Multimeter?
Tankar och idéer om vad som kan ha blivit fel välkomnas!!

EDIT:
Har precis haft loss givaren bakom däcket och rengjort den, satt en hel del skit på själva spetsen. Ingen förändring.
Körde en runda på 2km, lampan hann ej tändas men det blev fortfarande små korta svarta sträck efter däcket.
Senast redigerat av olof102 (2 maj 2010)

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 maj 2010
#2
Att det blir små korta svarta streck är helt i sin ordning. En möjlig orsak till att lampan tänds efter ett längre tag kan vara att det skiljer för mycket i omkrets mellan reservdäck-originaldäck på den berörda axeln...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

446 Inlägg
3 maj 2010
#3
reservhjulet har ofta en mindre diameter än original. ABS'en känner att hjulen har olika rotationshastighet och tänder varningslampan.

att läsa ut felkoder kan ge dig lite hjälp om vart problemet är..
men steg 1 är att byta till ett riktigt däck. lampan ska slockna vi nästa uppstart och felkoden försvinner efter ca 15 felfria körcykler.

du kan mäta upp givaren (induktiv) om du är osäker på den, men att mäta med multimeter ger inte mkt info.. det sitter en kontakt på innerskärmen, du hittar den om du följer kabeln från givaren. TÄNDNING AV! lossa kontakten och mät med oscilloskop mellan de två stiften när du roterar hjulet med ca 1 varv/sekund.

om allt är grett så bör du få upp en sinusformad våg med en amplitud på ca 1V

rotera sedan hjulet sakta och titta på oscilloskopet, fattas "toppar" i vågformen så har du ett trasigt impulshjul..
Senast redigerat av VW_67 (3 maj 2010)

1 353 Inlägg
3 maj 2010
#4
VW_67 skrev:
reservhjulet har ofta en mindre diameter än original. ABS'en känner att hjulen har olika rotationshastighet och tänder varningslampan.

rätta mig gärna om jag har fel men...
rotationshastigheten e väl då alltid den samma när du kör med bilen på alla hjulen, såvida du inte har hjulspinn som helvete o framhjulen snurrar 160km/h och bakhjulen 80km/h
sen så har han juh inte bytt till större/mindre nav.. de e juh bara hjulet så ja förstår inte vart den ska känna av att det inte roterar lika mycket,
spelar juh ingen roll om du har 12"hjul eller 24" hjul. 1varv är 1varv oavsett och ja tror inte abs:en mäter i slitbanan på hjulet utan inne i navet..
bara min tanke, annars så köper ja att abs tänds på grund av reservhjulet...


25 Inlägg
3 maj 2010
#5
Ett mindre däck måste ju göra fler varv på en given sträcka. Rotationshastigheten (inne vid navet) blir alltså större.

446 Inlägg
3 maj 2010
#6
Crille88 skrev:
VW_67 skrev:
reservhjulet har ofta en mindre diameter än original. ABS'en känner att hjulen har olika rotationshastighet och tänder varningslampan.

rätta mig gärna om jag har fel men...
rotationshastigheten e väl då alltid den samma när du kör med bilen på alla hjulen, såvida du inte har hjulspinn som helvete o framhjulen snurrar 160km/h och bakhjulen 80km/h
sen så har han juh inte bytt till större/mindre nav.. de e juh bara hjulet så ja förstår inte vart den ska känna av att det inte roterar lika mycket,
spelar juh ingen roll om du har 12"hjul eller 24" hjul. 1varv är 1varv oavsett och ja tror inte abs:en mäter i slitbanan på hjulet utan inne i navet..
bara min tanke, annars så köper ja att abs tänds på grund av reservhjulet...

du måste ha hoppat över fysiklektionerna i skolan tror jag wink

bilen färdas i en viss hastighet framåt.. har alla hjul samma dimension så snurrar de exakt lika fort (förutsatt att man kör rakt fram)

om man däremot har ett mindre hjul så kommer det ha samma PERIFERIHASTGHET som de andra, eftersom alla hjul rullar lika långt så att säga.. men eftersom omkretsen på det hjulet är mindre måste det rotera fler varv för att rulla samma sträcka.

om du inte tror mig kan du ta ett 12" hjul och rulla det 100m, räkna hur många varv det snurrar och sedan prova igen med ett 18" hjul.. tongue ( så stor är ju inte skillnaden mellan original och reservhjul, men det blir väldigt tydligt)

en ganska vanlig tolerans på rotationshastigheten mellan två hjul är +-2%
större skillnad än det kan göra att lampan tänds. (så precisa är sensorerna)

1 043 Inlägg
3 maj 2010
#7
Om du läser på däcket eller fälgen så står det att man inte får köra över 70 eller 80 km/h med reservhjulet pga att man kan skada växellådan och däcket är inte gjort för högre hastigheter.


Sök