3381
Sök

Frågor ang LMM på volvo 740 turbo

602 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej de är så att jag har en volvo 740 turbo -87, bytte motor och lite för en tid sen men hade lite prolem med laddet på den, satte nyss dit en pysventil och de laddar på som fan tills 0,6 då är det något som inte vill hänga med så trycket slår ifrån med en lite smäll i motorn låter de som.
det var en gubbe som skröv med den för att ställa in så den gick gämnare, och han skröv på LMMen, på de stora "kugghjulet" ini den, (LMM med klaff) och jag har hört lite om att är inte LMMen rätt inställd så kan de bli så att den inte orkar med högre ladd. har spänt den lite grann för den var fan sjukt slapp efter att gubben skruvat, och tyckte de gick bättre, men man ska väl hälst inte hålla på med LMMen över huvudtaget. de är ingen som vet hur man spänner den till orginal läge? eller har något annt förslag

Mvh
Senast redigerat av Nyman_ (4 maj 2010)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

518 Inlägg
4 maj 2010
#2
skröv??? aldrig hört/ sett innan , ´skruvat heter det .

det du beskriver är förmodligen en fuel cut som man får om man inte chippat / mappat bilen eller lmm når sitt inställda värde.

läs mer om fuel cut :
http://www.turboforum.se/viewtopic.php?f=5&t=30

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

602 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#3
fuelcut borde väl inte komma redan vid 0,6, och den är chippad oxå.. aj får se

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
4 maj 2010
#4
tycker med att det låter som en fuel cut, antar att du har ET motorn med tanke på att du beskrev lmm med klaff. har du kollat så laddtrycket stämmer i o med att du satt dit pysventil? samt kollat laddtrycksvakten?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

602 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#5
_Butcher_ skrev:
tycker med att det låter som en fuel cut, antar att du har ET motorn med tanke på att du beskrev lmm med klaff. har du kollat så laddtrycket stämmer i o med att du satt dit pysventil? samt kollat laddtrycksvakten?

Japp ET fast med FK block, tycker ändå de borde vara något med LMMen, kan inte komma på vad det annars är, då den laddar 0,6-0,7 orginal.  har inte hittat någon laddtrycksvakt :S

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
5 maj 2010
#6
laddtrycksvakten sitter under ratten vid pedalerna typ, liten klocka med en vakuumslang och en el kontakt på 2 kablar. men har du dubbel kollat aktuellt laddtryck? en annan sak du kan kolla är intercoolern dom brukar spricka jag har varit med om det å då kan det bli som en fuel cut vid högre ladd.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

602 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#7
_Butcher_ skrev:
laddtrycksvakten sitter under ratten vid pedalerna typ, liten klocka med en vakuumslang och en el kontakt på 2 kablar. men har du dubbel kollat aktuellt laddtryck? en annan sak du kan kolla är intercoolern dom brukar spricka jag har varit med om det å då kan det bli som en fuel cut vid högre ladd.

mjo jag har letat men hittar ingen ;/ hade varit lättare om man fick tag i en bild på en, men någon sa att jag skulle följa vakumslangen från orginal laddtrycksmätare, men på den slangen hittade jag inget iaf.
hur då dubbel kollat? min mätare jag har i är iaf på 0,6 när dn bryter.
Okej, jo tänkte om man kan prov trycka hela systemet på något smart sätt

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
5 maj 2010
#8
okej, ja den brukar sitta på samma slang som original laddtrycks mätare. lättast att prov trycka med tryckluft. va gäller intercoolern så gjorde jag som så att jag la den i ett bad med vatten sen tätade anslutningarna å körde i tryckluft bubblade rätt bra där det inte skulle sad annars finns det säkert firmor som kan görat.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

602 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#9
_Butcher_ skrev:
okej, ja den brukar sitta på samma slang som original laddtrycks mätare. lättast att prov trycka med tryckluft. va gäller intercoolern så gjorde jag som så att jag la den i ett bad med vatten sen tätade anslutningarna å körde i tryckluft bubblade rätt bra där det inte skulle sad annars finns det säkert firmor som kan görat.

okej, brukar den sitta långt uppe eller? typ precis innan mätaren? för jag kollade så långt upp jag kunde utan att pilla bland alla kablar som var där.

okej okej får kolla upp det.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
5 maj 2010
#10
den sitter närmare pedalerna på höger sidan mot värme paketet typ

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

602 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#11
_Butcher_ skrev:
den sitter närmare pedalerna på höger sidan mot värme paketet typ

okej, ingen som har någon bild?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone


Sök