2286
Sök

Lådvolym till GAS 10"

Bas älskare
716 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
Tja, skulle nån kunna va snäll att skriva upp hur stor lådan blir om man ska ha den i ca 30-35 liter sluten? och avstämningen då oxå, ska göra ny låda till min GAS 10a som jag har i rummet då den lådan bara är 20 liter sluten och väldigt sliten, vill spela djupt samt även hårt. typ rock,techno och sen djupbas. skulle vilja veta hur stor lådan ska bli i millimeter (höjd,djup och bredd) och sedan avstämningen.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 maj 2010
Med 19mm material blir den tex 3,4x3,4x3,4 för 32,768L innervolym (- basen då, vet inte vad den tar upp). Det är väldigt enkelt att räkna ut måtten/volymen. Ta bara måtten i dm och gångra med varandra (läng x bredd x höjd), åså får du ju lägga på för materialet då. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

37 Inlägg
12 maj 2010
VolvoXet skrev:
Tja, skulle nån kunna va snäll att skriva upp hur stor lådan blir om man ska ha den i ca 30-35 liter sluten? och avstämningen då oxå, ska göra ny låda till min GAS 10a som jag har i rummet då den lådan bara är 20 liter sluten och väldigt sliten, vill spela djupt samt även hårt. typ rock,techno och sen djupbas. skulle vilja veta hur stor lådan ska bli i millimeter (höjd,djup och bredd) och sedan avstämningen.

Det är inte så svårt med sluten låda ? ta bara bredden * djupet * höjden i decimeter.

Sen får du väll bara ta några random mått typ 5*5*5 så märker du att det inte blir 35 liter. då minskar du bara någon / några av sidorna tills du får rätt. Du kan ju då välja hur hög, bred eller djup den ska vara.

Tänk på att högtalaren tar upp plats också. En tio tummare tar väll upp ca 3 liter.

Tänk också på att räkna bort tjockleken på träskivorna du använder.

Jag skulle gissa på ca 3,5 *3,5*3,5 dm

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
12 maj 2010
vafför så stor? , Galant_Power här på garaget har 4st gas 10or i 20 liter/bas och spelar med ett sinus 1500 spelar riktigt gött till djuuuuuuuuupt avstämt men fortfarane rappt så in i helskotta.

jag gillar faktiskt hur bra dom spelar i så liten volym.

Bas älskare
716 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
eller jo 20-25 liter skulle vara perfekt oxå, men vill ju spela djupt, vad blir avstämningen om man kör en låda på 20 liter?

37 Inlägg
13 maj 2010
VolvoXet skrev:
eller jo 20-25 liter skulle vara perfekt oxå, men vill ju spela djupt, vad blir avstämningen om man kör en låda på 20 liter?

Vill du ha djup bas ska du ha basreflexlåda. Men vet inte vad qts och qtc värdet är på den basen så den kanske inte passar i basreflex.

Men du har ju den redan i en 20 liters låda... men ju större låda desto bättre bas.

21 761 Inlägg
13 maj 2010
VolvoXet skrev:
ska göra ny låda till min GAS 10a som jag har i rummet

Bara så att det inte blir missförstånd.

Ska du ha basen i bilen eller fortfarande på rummet?

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
13 maj 2010
ozzian skrev:
men ju större låda desto bättre bas.

lollollol årets citat?

4 693 Inlägg
14 maj 2010
Stickan skrev:
ozzian skrev:

lollollol årets citat?

Då måste ju openair vara superbasar? roll

Booyakasha!

3 187 Inlägg
14 maj 2010
Softis skrev:
Stickan skrev:
ozzian skrev:

lollollol årets citat?

Då måste ju openair vara superbasar? roll

haha:lol:lollol

Bas älskare
716 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
jag ska ha den på rummet fortfarande

21 761 Inlägg
14 maj 2010
Om du gör 30 liter sluten så ska den spela djupare, däremot vet jag inte hur "hårdbasen" påverkas av den volymökningen. Ett annat alternativ är 45 liter basreflex med 4" rör som är 28 cm långt, dämpmatta på lådans innerväggar. Avstämningen är beräknad till ca 40 Hz, trattar borde inte behövas på röret. smile

Nu har jag utgått ifrån ALPHA 1025x, vet inte om det är den basen du har.

Bas älskare
716 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Nej har inte nån ALPHA, den jag har är svart, äldre modell, blå diod lampa i GAS märket mitt i basen som blinkar "PORRIGT"

Sök