3260
Sök

Hur bra ytråhet krävs vid planfräsning av toppen?

34 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#1
Jag har precis försökt planfräsa min topp eftersom den krökt sig.

Eftersom jag är lite av en klant med fräsen så undrar jag nu, hur bra yta behöver jag? Krökningen är åtgärdad, nu skiljer det som mest 0.3 mm istället för 1 mm. Detta skall vara nog enligt Haynes. Men ytan ser inte så bra ut, jag skulle tro att den varierar med 0.05 till 0.1 mm.

Räcker detta eller måste jag göra om allt?

Varför? För att det går...

401 Inlägg
7 mars 2010
#2
varför inte lämna in den ist så blir d rätt gjort o du slipper undra?


34 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#3
För att då lär man sig inget.

Varför? För att det går...

925 Inlägg
8 mars 2010
#4
NEJ, det duger INTE.
Har den varit så krokig som 1,0mm så är det tveksamt om det går att plana den över huvud taget.
Roterar kamaxeln överhuvud taget?

0,3mm är också på tok för mycket.

Mats

MoffeGreven
8 mars 2010
#5
mats757 skrev:
NEJ, det duger INTE.
Har den varit så krokig som 1,0mm så är det tveksamt om det går att plana den över huvud taget.
Roterar kamaxeln överhuvud taget?

0,3mm är också på tok för mycket.

Mats

0.3 är inte så farligt. Kan du inte få tag i en planslip då? Som du kan slipa ytan med?

34 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#6
Jag skall se vad jag kan göra, funderar på att gå över ytan med ett #180 sandpapper på ett plattjärn och sedan ta en omgång med polermedel + trasa. Jag tvivlar på att det går att använda de planslipar som vi har. För det första så ser det inte ut att finnas plats för toppen och för det andra använder de ett magnetbord. Aluminium är inte magnetiskt så hur skall toppen kunna ligga still? Men om någon vet hur man gör så dela gärna med er. Tack för tipsen ändå, det är ju p.g.a. sådana svar som man skriver i forumet för avancerad motorteknik.

Ur Haynes reparationsmanual för volvo 940:

Acceptabel skevhet i längsled är 0.25-0.5mm.

Ja, kamaxeln roterade innan jag tog ur den.

Varför? För att det går...

401 Inlägg
8 mars 2010
#7
ring nån motorfirma o fråga..tror inte att folk här kan sånt här


1 207 Inlägg
8 mars 2010
#8
Saab_Diana skrev:
ring nån motorfirma o fråga..tror inte att folk här kan sånt här

? Du tror inte att det kan finnas någon här som jobbar med att renovera motorer? roll

401 Inlägg
8 mars 2010
#9
maco skrev:
Saab_Diana skrev:
ring nån motorfirma o fråga..tror inte att folk här kan sånt här

? Du tror inte att det kan finnas någon här som jobbar med att renovera motorer? roll

säkerligen men det är inte som att tråden svämmar över av svar..Ibland när det gäller saker som ska bli rätt då kanske det är bättre o ringa någon firma som har dokumenterad erfarenhet av sånt än att bara tro på allt som skrivs här.


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2010
#10
Saab_Diana skrev:
maco skrev:
Saab_Diana skrev:
ring nån motorfirma o fråga..tror inte att folk här kan sånt här

? Du tror inte att det kan finnas någon här som jobbar med att renovera motorer? roll

säkerligen men det är inte som att tråden svämmar över av svar..Ibland när det gäller saker som ska bli rätt då kanske det är bättre o ringa någon firma som har dokumenterad erfarenhet av sånt än att bara tro på allt som skrivs här.

Båda har en poäng.

Om någon börjar plana sin tokskeva biltopp "mot en husvägg" så kommer man inte få seriösa svar, så bara är det.

för att TS skall lyckas väl så är det förmodligen bäst att fiska upp en annan topp från skroten och lämna in den för planing hos någon slipservicefirma. För att lära sig så be att få titta på när de utför jobbet så kommer du få se hur man spänner toppen på magnetbordet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 785 Inlägg
9 mars 2010
#11
m_straat skrev:
Jag har precis försökt planfräsa min topp eftersom den krökt sig.

Eftersom jag är lite av en klant med fräsen så undrar jag nu, hur bra yta behöver jag? Krökningen är åtgärdad, nu skiljer det som mest 0.3 mm istället för 1 mm. Detta skall vara nog enligt Haynes. Men ytan ser inte så bra ut, jag skulle tro att den varierar med 0.05 till 0.1 mm.

Räcker detta eller måste jag göra om allt?

Hur mycket har du tagit bort?

Använd T-röd och ha friska skär i planfräsen så samt rätt hastighet på bord och rotation på verktyget så sköter det sig själv. Räkna fram varvtalen istället för att chansa som många gör när de fräser.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

34 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#12
Tack för tipsen, jag skall komma ihåg det till nästa gång.

Toppen var böjd på mitten, därför har jag tagit bort så mycket att det bara precis putsat ytan på mitten medans det tog ca 1 mm på vardera kanten.

Till er som rekommenderar att jag ger bort arbetet: Detta är, om jag inte minns fel, ett forum för avancerad motorteknik. Att diskutera egen planfräsning borde höra hit. Hade jag frågat om råd angånde att köra toppen i bandslipen så hade jag kunnat förstå era kommentarer, men nu var frågan: Vilken ytfinhet är tillräckligt bra för en planfräst topp och hur gör man i så fall ett bra arbete?

Uppenbarligen finns det ingen som vet exakt vilken ytfinhet som krävs eller så är det inte viktigt så länge den inte överstiger den maximala krökningen, dvs 0.5 mm i detta fall. Det låter ju mycket, men Volvos rödblock verkar ju snarast ha huggits fram med yxa...

Jag tycker att de svar jag har fått har varit bra, det var länge sedan jag arbetade med en fräs så alla små tips är bra. Är man noggrann så borde det gå att göra, även för en akademiker som mig. Går det fel så köper jag bara en ny topp, det blir ett par hundringar.

P.S. Bilen kommer att gå i en serie som heter Gasa-tills-det-rasar. Ni kan själva lista ut vad kraven är då...
Senast redigerat av m_straat (10 mars 2010)

Varför? För att det går...

1 Inlägg
11 mars 2010
#13
När jag planar toppar använder jag ett gammalt folkasvänghjul för principen är ju mera massa du har i plannings verktyget ju bättre blir resultatet + du slipper på fram och tillbaka med en vanlig fräs du bara smyger över. förutsättningarna är också att toppen är rätt invägd.tongue


761 Inlägg
11 mars 2010
#14
Tänk även på att en planslipad yta är för fin, cylinderringarna kan glida vid högt cylindertryck.
Felet är att alla repor och spår är på samma håll.

Jag kör alltid med en excenterslip över hela ytan, och en 80kornigt papper, då blir det repor på alla håll och packningen tätar bättre


1 Inlägg
13 mars 2010
#15
Härlig tråd!!!! *S*      Finns det ingen bild på toppen?

2 Inlägg
19 maj 2010
#16
Slipade en massa toppar på 70-talet när jag jobbade på verkstad. Vi körde i en stor planslip. Jag kan inte måtten för ytfinhet längre men som sagts så skall man inte eftersträva för fin yta utan det är bättre med en viss råhet. När det gället att sätta upp en alutopp så går det utmärkt att göra ett par järnbitar med försänkta skruvar som man skruvar på toppen så biter den i magnetbordet. Någon ovan gav ett gott råd angående fräsning och någon om att riva till ytan, (Vi körde grovriven skiva och åkte över ett par gånger på slutet utan att sänka skivan).  jag tror dock att man måste ha någon form av maskinbearbetning först. Att köra med plattjärn och sandpapper vete tusan. 1 mm låter väldigt mycket. En varmkörd Peugeotdiesel brukade kräva 0,20 någon sällsynt gång 0,25 mm. En Mercedestopp i gjutjärn brukade klara sig med 0,05 - 0,10 mm. Att kolla om kamaxeln snurrar lätt kan nog vara en bra ide. Lycka till.


Sök