10 mars 2010
Trådstartare
Tack för tipsen, jag skall komma ihåg det till nästa gång.
Toppen var böjd på mitten, därför har jag tagit bort så mycket att det bara precis putsat ytan på mitten medans det tog ca 1 mm på vardera kanten.
Till er som rekommenderar att jag ger bort arbetet: Detta är, om jag inte minns fel, ett forum för avancerad motorteknik. Att diskutera egen planfräsning borde höra hit. Hade jag frågat om råd angånde att köra toppen i bandslipen så hade jag kunnat förstå era kommentarer, men nu var frågan: Vilken ytfinhet är tillräckligt bra för en planfräst topp och hur gör man i så fall ett bra arbete?
Uppenbarligen finns det ingen som vet exakt vilken ytfinhet som krävs eller så är det inte viktigt så länge den inte överstiger den maximala krökningen, dvs 0.5 mm i detta fall. Det låter ju mycket, men Volvos rödblock verkar ju snarast ha huggits fram med yxa...
Jag tycker att de svar jag har fått har varit bra, det var länge sedan jag arbetade med en fräs så alla små tips är bra. Är man noggrann så borde det gå att göra, även för en akademiker som mig. Går det fel så köper jag bara en ny topp, det blir ett par hundringar.
P.S. Bilen kommer att gå i en serie som heter Gasa-tills-det-rasar. Ni kan själva lista ut vad kraven är då...
Senast redigerat av m_straat (10 mars 2010)
Varför? För att det går...