3711
Sök

Volvo 240: Får ingen gnista

74 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Tjenna! Har en Volvo 240 från 90 talet. Den har stått ett tag och igår försökte jag köra igång den. Utan resultat.

Skruvade av ett tändstift och höll den mot godset samtidigt som en annan vred på nyckeln och märkte att det inte var någon gnista. Så jag rengjorde fördelarlocket men utan resultat. Nu har jag även bytt ut tändspolen till en som jag vet fungerar! Jag har prövat att dra en direktkabel mellan batteriet och tändspolen.

Jag har även bytt en del som en bekant trodde var felet. Kan ej namnet på den men det är en liten del som sitter på ena sidan av motorrummet med en kabel som är låst med en stålbåge. Har även lagt till en extra jordpunkt mellan Karossen och motorn.

Den bekante är en elektriker så han borde ju veta om problemet.

Någon som vet vad jag ska göra?

Fritidsutforskare på heltid

1 915 Inlägg
16 maj 2010
Är det tändmodulen du har bytt ? sitter bakom batteriet på skärmen.

Har du testat gnistan på alla tändstift ?
Testat byta tändstift ?
Är tändkablarna hela ?
Hör du om bensinpumparna funkar ?

Är tändstift, tändmodul osv hela, så kan det vara svänghjulsgivaren som gett upp.

Kolla felkoder också, ifall det finns någon.
Senast redigerat av Louksor (16 maj 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

74 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Har testat på 1 stift som var trasigt eftersom jag testade det i en annan bil. Tändmodulen böt ja till en som funka, Dator finns nog inte i bilen?

21 761 Inlägg
17 maj 2010
Inte en sån dator som nya bilar har, men bränsle/tändsystemet har en "självdiagnos". Började väl komma på LH2.4 vad jag vet. smile

74 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Okej? Hur får jag reda på självdiagnosen då?

21 761 Inlägg
17 maj 2010
Jag har inte haft någon 240 med det insprutningssystemet och har heller inte provat den där självdiagnosen, men det står tex beskrivet i Haynes reparationsbok hur man ska göra.

Ska sitta en liten "dosa" någonstans på vänster fjäderbenstorn, det är diagnosenheten.

1 915 Inlägg
18 maj 2010
LH 2.4 med felkodsläsare kom till årsmodell 89 (88b)

Kolla här för info om felkoder http://forum.turboperformanceclub.com/v … mp;t=10859

Kolla alla tändstiften oxå. Finns det gnista på nåt tändstift så är det 4st nya tändstift som gäller.
Annars är det säkert svänghjulsgivaren. Leta reda på vilka värden den ska ha och mät upp den.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

74 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Hej igen gott folk. Tändmodulen var det inga fel på, Prövade den i en annan bil och det fungerade.

Fortfarande ingen gnista. Ska kika på svänghjulsgivaren strax.

Sök