2281
Sök

För högt co värde tomgång.( volvo 740)

136 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#1
Tja


fick nedslag på besiktingen " högt co värdet vid tomgång" bilen har en b230 med förgasare och co värdet får högst vara 3.5 mitt värde var 6.8.
föra besiktningen gick den igenom utan problem men sen dess har en gubbe jag känner ställt förgasaren så att bilen skulle gå bättre(genom att skruva på skruven under förgasaren.

Räcker det att skruva ner skruven under förgasaren igen eller är det nått annat tänkte liksom på att värdet verkade sjukt högt?


Smålänning
7 883 Inlägg
24 maj 2010
#2
Den gubben visste nog inte ritkigt vad han gjorde wink

Ja det bör räcka med att skruva på skruven i botten smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

136 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Den gubben visste nog inte ritkigt vad han gjorde wink

Ja det bör räcka med att skruva på skruven i botten smile

Jorå han vet vad han gör bilen går ju så sjukt mycket bättre. Men då borde det gå att först skruva ner skruven så att bilen går skit som innan och sen skruva tillbaka den? smile

kan man helgardera sig med lite E85 eller hjälper det nånting ?


136 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#4
Ingen som har nått mer tips på hur man får ner värdet ? tongue


23 Inlägg
25 maj 2010
#5
jag har själv tidigare kört en b230a med förgasare.

du kan inte skruva justerskruven i botten får då funkar inte bilen,däremot kan du skruva in den så den så att den går lite halvtaskit mens du besiktigar.själv brukade jag ha med en hylsa (8mm om jag minns rätt) på ett lite t-handtag,om det var en just besiktningsman så kunde man skruva ner den under tiden han mäte co-halten.
skulle du skruva den i botten så är grundinställningen 1 1/2 varv ut sen finjustering

25-30% etanol i tanken borde okså hjälpa men tänk på att om motorn blir kall kan den bli svårstartad ha 5l bensin i reservdunk med dig som du kan hälla i efter besiktning.
även gammal motorolja kan påverka avgasvärdena negativt

mvh
t

80 Inlägg
26 maj 2010
#6
Går bilen bra som den gör nu så rör inget på förgasaren, tanka lite e85 så kommer du garanterat igenom besiktningen utan problem. Så här på sommar tid är det inga problem att starta en motor när den är kall på etanol. OBS du kan ej köra endast på e85, ca 30% brukar funka hyffsat.

Second place is the first looser!!

136 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#7
Ante.B skrev:
Går bilen bra som den gör nu så rör inget på förgasaren, tanka lite e85 så kommer du garanterat igenom besiktningen utan problem. Så här på sommar tid är det inga problem att starta en motor när den är kall på etanol. OBS du kan ej köra endast på e85, ca 30% brukar funka hyffsat.

Jag har nu ställt ner förgasaren ett kvarts varv så att motorn går lite halv kasst och tankat i 20% etanol besikting imorgon får se hur det går.


Juste en snabb fråga kan man få nedslag på att handbromspaken går att dra långt upp? har bytt backar och spännt så att backarna presis inte går mot skivan när bromsen är nere så kan inte spänna mera men ändå går spaken långt upp typ 10 hack men när den väl är dragen långt upp så nyper dom som fan.


Whatever :)
1 652 Inlägg
27 maj 2010
#8
740Ragge skrev:
Ante.B skrev:
Går bilen bra som den gör nu så rör inget på förgasaren, tanka lite e85 så kommer du garanterat igenom besiktningen utan problem. Så här på sommar tid är det inga problem att starta en motor när den är kall på etanol. OBS du kan ej köra endast på e85, ca 30% brukar funka hyffsat.

Jag har nu ställt ner förgasaren ett kvarts varv så att motorn går lite halv kasst och tankat i 20% etanol besikting imorgon får se hur det går.


Juste en snabb fråga kan man få nedslag på att handbromspaken går att dra långt upp? har bytt backar och spännt så att backarna presis inte går mot skivan när bromsen är nere så kan inte spänna mera men ändå går spaken långt upp typ 10 hack men när den väl är dragen långt upp så nyper dom som fan.

Nej du kan inte få 2a om kryckan tar för långt upp, så länge du har bra bromsvärden så är de okej..
men de kan du ordna lätt på 20 min.. kolla så att du har spännt riktigt inne i bilen..
Senast redigerat av XeptiQ (27 maj 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

12 Inlägg
27 maj 2010
#9
Destu mer du spänner destu "kortare" kan du dra handbromsspaken.. inte sant?
Och att handbromsbackarna inte går emot skivan kan du lätt fixa med tex en liten punksvets bakom backarna. Det funkade fina fisken för mig..


136 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#10
Reigal- skrev:
Destu mer du spänner destu "kortare" kan du dra handbromsspaken.. inte sant?
Och att handbromsbackarna inte går emot skivan kan du lätt fixa med tex en liten punksvets bakom backarna. Det funkade fina fisken för mig..

ja gjorde det och den gick igenom så allt är löst nu rullar bilen ett år till smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 051 Inlägg
31 maj 2010
#11
bättre att lämna in det till någon som vet vad dom gör
en b230A går aldrig bra med varken för låg co eller för hög

när man ställer in dessa gamla bilar ska man tänka på några saker

man tar en riktig gasmätare som mäter både hc och co
sedan ställer man in co halten och håller sig mellan gränsvärdena volvo uppger
i detta fall skulle jag tippa på en co halt mellan  1%-3.5%
man kollar under inställningen efter vart hc är som lägst och co halten är inom gränsvärdet

på detta sättet får man en motor som förbränner optimalt med dom förutsättningarna som finns

du kommer inse att du just fått en ny bil när du gjort på detta sättet
detta förutsätter så klart att stift rotor fördelare och tändkablar är i bra skick
och att motorn i övrigt är i bra skick

då får du en så snål och bra inställd bil som bara är möjligt

att stå på måfå och skruva på skruven gör bara att bilen går skit och drar en massa bensin

Kör fort så hinner inget hända...


Sök