3773
Sök

Opel Astra -97 blir överhettad

1 224 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#1
Tja! Har ett problem med en Opel Astra 1.6 som blir överhettad varje gång.
Det som redan är gjort på bilen utan vidare resultat är planad topp (2 ggr) och ny topplockspackning, fläkten är också bytt och fungerar, likaså termostaten.
Förslag tack, fler som haft problem med detta?

i-vtec Do you?

Motborgare
1 099 Inlägg
28 april 2010
#2
Mazda6sex skrev:
Tja! Har ett problem med en Opel Astra 1.6 som blir överhettad varje gång.
Det som redan är gjort på bilen utan vidare resultat är planad topp (2 ggr) och ny topplockspackning, fläkten är också bytt och fungerar, likaså termostaten.
Förslag tack, fler som haft problem med detta?

Hur är det med kylaren? Blir den varm bara i ändarna, eller blir den varm även i mitten?
Hur är det med vattenpumpen?

Om du kör med full värme påslagen i bilen, blir det varmt i början och sen kallnar det?
Isåfall är det dåligt flöde. Kan vara luft eller vattenpump.

Blir kylaren varm bara i ändarna är den tät och måste bytas.

-- K

1 224 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#3
Kavli skrev:
Mazda6sex skrev:
Tja! Har ett problem med en Opel Astra 1.6 som blir överhettad varje gång.
Det som redan är gjort på bilen utan vidare resultat är planad topp (2 ggr) och ny topplockspackning, fläkten är också bytt och fungerar, likaså termostaten.
Förslag tack, fler som haft problem med detta?

Hur är det med kylaren? Blir den varm bara i ändarna, eller blir den varm även i mitten?
Hur är det med vattenpumpen?

Om du kör med full värme påslagen i bilen, blir det varmt i början och sen kallnar det?
Isåfall är det dåligt flöde. Kan vara luft eller vattenpump.

Blir kylaren varm bara i ändarna är den tät och måste bytas.

-- K

Bilen kallnar ej när man sätter på värmen, det vet jag. kylaren har jag ingen aning om vart den blir varm.
Är så att en polare har kämpat med detta men kommer ingenstans, så tänkte höra lite här eftersom att mer kunskap finns. Något mer som kan spöka?

i-vtec Do you?

1 224 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#4
Måste också säga att när topplocket fixades till såg det inte bra ut, men det hjälpte inte iallafall

i-vtec Do you?

Motborgare
1 099 Inlägg
28 april 2010
#5
Mazda6sex skrev:
Måste också säga att när topplocket fixades till såg det inte bra ut, men det hjälpte inte iallafall

Du är även säker på att inte vattentempmätaren ljuger?

Om den inte ljuger så har du antigen problem med flödet, eller så har du problem med att dumpa överskottsvärme. Det gäller att ta reda på vilket först.

-- K

1 224 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#6
Kavli skrev:
Mazda6sex skrev:
Måste också säga att när topplocket fixades till såg det inte bra ut, men det hjälpte inte iallafall

Du är även säker på att inte vattentempmätaren ljuger?

Om den inte ljuger så har du antigen problem med flödet, eller så har du problem med att dumpa överskottsvärme. Det gäller att ta reda på vilket först.

-- K

Vattentempmätaren ljuger nog inte då motorn verkligen blir varm, får väl kolla upp hur kylaren fungerar i allmänhet

i-vtec Do you?

583 Inlägg
29 april 2010
#7
Fungerar vattenpumpen? tongue

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 224 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#8
Så här är det, Dom har bytt topplocks packningen och slipat topplocket 2 ggr, bytt termostat, bytt kylaraggregatet, kollat alla slangar som går från kylaren osv, kollat på vattenpumpen. Den blir ändå överhettad. Mekanikern säger att motorn har tagit så pass mycket skada av överhettning att den är körd.. Finns det ingenting man kan göra? Vad kan isåfall vara det bästa att göra, kasta skiten eller vadå? Hjälp snälla!

i-vtec Do you?

4 Inlägg

Sök