2925
Sök

Disskution: Basen X spelar 1x0dB, därför är den bäst! Eller?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#1
Det finns MASSOR med inlägg där folk kastar ur sig att den och den basen är bäst för att de presterar si & så mycket ljudtryck.

Vad säger en dB siffra om en bas?
Jag vill påstå att den säger VÄLDIGT lite, även om man kan antyda vissa saker.

Jag låter er andra börja med era åsikter så fyller jag på med lite exempel senare wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2010
#2
Meh orkar inte kommentera med annat än att jag håller med dig, och att du vet liksom jag vad som krävs bakom wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

170 Inlägg
4 juni 2010
#3
Spelar man 148db med en tusenkronorsbas i rätt låda med rätt peak å 3000w under en sekund i rätt bil måste ju den basen vara bäst på allt tongue

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

451 Inlägg
4 juni 2010
#4
För mig spelar db ingen större roll. Bara det låter bra så är jag nöjd, dvs rent och snyggt men samtidigt bra med tryck. Det är vad jag tycker.
Senast redigerat av Landstrom (4 juni 2010)

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
4 juni 2010
#5
Landstrom skrev:
För mig spelar db ingen större roll. Bara det låter bra så är jag nöjd, dvs rent och snyggt men samtidigt bra med tryck. Det är vad jag tycker.
instämmer en bas med kontrolerade konrörelser betyder mycket mer än att det spelar högt

har en låda som jag misslyckades stående här hemma som jag byggde till min mk2 golf
det spelar brutalt högt och hela bilen skakar och det går knappt att sitta i bilen

men den kastade jag ut direkt!
fanns ingen kontroll bara en massa brum brum

nu sitter det en rockford punch P3L-S12 12" istället
inte speciellt märkvärdig och spelar inte speciellt högt

men gud vilken kon kontroll
hade tänkt hinkat ner min dls sp15 och 2st feta steg men har väntat med detta pga detta fungerar yppligt


när det känns som någon tar handflatan och gör en ronny och ragge smäll i nacken vid varje bas tryck då är jag nöjd

på min uno jag hade för 100år sen typ kunde man inte ens se dom båda 12" röra sig men ont gjorde det när man stoppa fram handen och det spelade oxå sjukt kontrollerat men då spelade det oxå relativt högt
143db med musik med ett steg på 2*25watt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

560 Inlägg
4 juni 2010
#6
He He He big_smile

DC4 skrev:
Spelar man 148db med en tusenkronorsbas i rätt låda med rätt peak å 3000w under en sekund i rätt bil måste ju den basen vara bäst på allt tongue

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2010
#7
Ursäkta mig gott folk......

Men handlar denna tråd om SPLs vara eller icke vara?

NEJ!

Droppa era kommentarer om att det skall spela kontrollerat när ämnet ej innefattar det wink

Herregud människor.....tänk innan ni skriver.
Visst jag håller med er men håll er till ämnet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 074 Inlägg
4 juni 2010
#8
En DB siffra säger väl mer om jobbet bakom än basen?
jag menar en bas som ligger i bakluckan presterar ju inge vidare.
Det är lådan och det runt i kring som gör högtalaren/basen enligt vad jag fått lära mig.
en bas för 199kr med perfekta förhållanden kan spela skiten ur en 10.000kr bas med kassa förhållanden.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

trucken
563 Inlägg
4 juni 2010
#9
ursäkta mej, men jag fattar inte trådens innebörd. hur högt en bas lirar är ju inte basens förtjänst, de är ju allt runtikring.
är man nybörjare så kanske man tycker en sak fast de kanske är helt fel. men alla är nybörjare nån gång.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

10 287 Inlägg
4 juni 2010
#10
En ensam räv från Lerum,
Tycker den som skriver först och tänker sen är dum.
Han ger frekventörerna på forumet detta råd,
att inte diskutera papphattens kontroll i denna tråd,
utan smala vägen vandra och hålla oss till ämnet utan mer flum.

/Göran



Lonefox skrev:
Herregud människor.....tänk innan ni skriver.
håll er till ämnet.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

170 Inlägg
4 juni 2010
#11
Idag är alla nybörjare det genuina intresse som fanns på 90 talet då man räknade ut lådor manuellt med 20tal parametrar är som bortblåst, idag handlar det om pris och effekt enbart och om rykten i kompiskretsar vilka märke som är av eller på, samma chinajunk alltihop.....nä det var bättre förr, då var det på riktigt!

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#12
Tråden dog innan den hann börja...

Men anledningen till att jag startade den var att det finns MASSOR med inlägg där man skriver att basen "MEGA BASS 5000" är bäst för jag såg en kille som spelade 150dB med den!

Jag har själv varit med om att bygga en bil som spelade 147.7dB första gången vi mätte upp den, detta var med 4st Kicker KX 1200.1, en Kicker Solo X 18", tio batterier och i en Extreme-bil med 75meter stål, 7.5cm tjocka rutor o.s.v...

Om man skulle utgå från enbart SPL i detta fallet så borde det innebära att Solo X basen är bland det sämre man kan köpa!

Andra gången bilen mättes upp så spelade den 160.7dB med EXAKT SAMMA prylar, innebär det då att basen helt plötsligt blivit såååååå mycket bättre?

Svaret är givetvis NEJ, däremot så hade basen fått betydligt bättre förutsättningar att prestera ljudtryck i.o.m att vi byggde om porten och mittkonsollen i bilen.

I våras så spelade jag 142.2dB med basar som jag hade betalat 59:-/st för (hade 8st 8"are), ett resultat som är helt okej med tanke på priset som var under 500:- för alla 8.

Innebär det då att dessa basar är bättre än någon bas som presterade mindre SPL ? Nej knappast, dessa basar är INTE bra, prisvärda är de utan tvekan men de är långt från bra.
Senast redigerat av ExtraKim (5 juni 2010)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 035 Inlägg
5 juni 2010
#13
Är som sagt inget MDSfan men släng i en mds tolva för 1000 spänn å spela 149dB.

Biljudsveteran sen 1984!


Sök