Hej!
Tanken är att jag ska polera upp bilen lite granna. Bilen är Saab 9-3 -06.
Produkterna jag äger är:
![http://www.sonax.se/extension/sonax_international_site/var/storage/images/media/products/products/207200/138897-2-swe-SE/207200_sonax_medium_padded.jpg]()
SONAX Xtreme Polish+Wax
Polish+Wax fanns i 1-3. Siffran 1 motsvarar nya bilar och 3 står för äldre lite mer slitna lacker. Jag köpte 2.
Anledningen att det blev Polish är att det ska vara mer "nybörjarvänligt". Förhoppningen är på sikt att lära mig tekniken och sedan kanske testa cleaner och även rubbing längre fram.
Jag råkade springa på Sonax Xtreme Wax 150ml som är ett väldigt koncentrerat wax där man bara ska behöva 25ml/gång.
![http://www.sonax.se/extension/sonax_international_site/var/storage/images/media/catalog/packshots/sonax-xtreme-wax-1-full-protect/547279-3-swe-SE/SONAX-Xtreme-Wax-1-full-protect_sonax_medium_padded.jpg]()
En kompis har en polermaskin med dubbla polerhuvuden som jag tänkte låna o köpa nya kuddar till den bara...
Jag har läst diverse guider och även FAQ som finns här på forumet, men några småfrågor återstår...
Först skall jag tvätta bilen grundligt, gärna med avfettning. Asfaltsfläckar och annan skit skall iaf vara borta..
Därefter skall jag använda mig av min Polish & Wax. Hur mycket skall man ta? Produkten ovan är ungefär som vanligt hårschampoo i konsistensen. Ska jag ta ytterst lite och polera tills allt är borta och fylla på efterhand?
Eller ska man ta något rikligare och sedan ta bort överbliven polish? Med frotéhandduk eller fibermicroduk?
Ska man applikera direkt på lacken eller ska man lägga små duttar på kuddarna?
Nästa steg är waxet... Där har jag läst om andra waxer att man ska lägga ut wax på huven och vänta 10 min för att sedan ta bort allt med en handduk... Men detta är nåt nytt wax som jag antar att jag inte ska göra likadant med? Har någon testat just detta wax? I paketet ingick en svamp + polerduk.
Waxet tänkte jag gnida in för hand. Rekommenderas?
Och produkterna är redan inköpa så tips om andra produkter är tyvärr försent...
Tack för mig!