3458
Sök

Import från usa.

En gång till nu
760 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Är de någon som är haj på dedär med skatter osv när man plockar reservdelar från staterna?
tänkte nu när dollarn ligger i botten kanske man kunde göra nått klipp.

har hört:
1 att de är 25%moms på varan.
2 att om företaget skickar de som "gift" så kan man klara sig på skatten.
3 vissa sidor har "toll free shipping" om man köper över en viss summa tex en sida som ja såg var de  150 dollars gräns som man måste över.

nån som vet hur de är att skicka te eu land osv? nån som gjort det?

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Meister
6 763 Inlägg
En gång till nu
760 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
E de på hela bilar eller bara en totalsumma på enskilda delar som man samlar på den sidan då? va heter sidan?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 april 2008
Sök i forumet ffs!!

Detta har varit uppe i typ hundratals trådar redan, börjar bli tjatigt att dra samma visa om och om igen tongue

Iaf:

1. ja det är 25% moms som slängs på så fort grejorna kommer in i tullen. Dessutom tillkommer en tullavgift på en viss procent av värdet.

2. Att skicka som gåva funkar enligt lag och rätt *endast* om varuvärdet inklusive frakt inte överstiger 500kr vilket är ungefär 80 dollar.

3. Inga sidor i usa kan göra så att du slipper skatta här i sverige (om det är det du menar), däremot kanske det finns vissa sidor som bjuder på frakten över en viss ordersumma men är det tunga grejor så tvivlar jag på att dom skulle bjuda på frakten då den ofta kan gå på flera hundra om det är riktigt tunga eller stora och klumpiga grejor du handlar.

Med det sagt:

Tullen missar ofta att sätta moms osv på paket skickade som gåva även om det deklarerade varuvärdet överstiger 500kr *men* det är ingenting du ska räkna med kommer hända, räkna *alltid* med att du kommer att få betala skatt med på grejorna, slipper du den sen ska du betrakta det som en bonus.

Många säger att man ska ta priset gånger tio för att få fram det slutliga priset här i sverige och det ska tydligen vara relativt exakt (om man nu åker på att betala skatt alltså).

Jag har köpt både Gtech's, diverse småprylar och nu sist en cd-växlare från USA (eBay) och dom har jag sluppit att betala skatt på pga att jag lärt mig någorlunda hur man ska slippa skatten.

Att smita undan momsen är egentligen olagligt (inte för att allt för många bryr sig om det) och att fuska med skatten är inte en rättighet utan en *risk* man måste vara villig att ta för att tjäna dom där extra kronorna på affären.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 113 Inlägg
7 april 2008
jaa ämnet har varit uppe allt för ofta.. lås tråd o klistra TBOC_Razor's fina uppsats? wink

Semper Fi

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 april 2008
cebT skrev:
jaa ämnet har varit uppe allt för ofta.. lås tråd o klistra TBOC_Razor's fina uppsats? wink

Haha, brun-näsa tongue

Men seriöst, ett riktigt klister om det här skulle fanimej behövas här på garaget, känns nästan som om sånna här trådar ploppar upp varannan vecka eller någe.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 april 2008
Första gången ja sett en, måste va blind

En gång till nu
760 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Sök i forumet ffs!!

Detta har varit uppe i typ hundratals trådar redan, börjar bli tjatigt att dra samma visa om och om igen tongue

Iaf:

1. ja det är 25% moms som slängs på så fort grejorna kommer in i tullen. Dessutom tillkommer en tullavgift på en viss procent av värdet.

2. Att skicka som gåva funkar enligt lag och rätt *endast* om varuvärdet inklusive frakt inte överstiger 500kr vilket är ungefär 80 dollar.

3. Inga sidor i usa kan göra så att du slipper skatta här i sverige (om det är det du menar), däremot kanske det finns vissa sidor som bjuder på frakten över en viss ordersumma men är det tunga grejor så tvivlar jag på att dom skulle bjuda på frakten då den ofta kan gå på flera hundra om det är riktigt tunga eller stora och klumpiga grejor du handlar.

Med det sagt:

Tullen missar ofta att sätta moms osv på paket skickade som gåva även om det deklarerade varuvärdet överstiger 500kr *men* det är ingenting du ska räkna med kommer hända, räkna *alltid* med att du kommer att få betala skatt med på grejorna, slipper du den sen ska du betrakta det som en bonus.

Många säger att man ska ta priset gånger tio för att få fram det slutliga priset här i sverige och det ska tydligen vara relativt exakt (om man nu åker på att betala skatt alltså).

Jag har köpt både Gtech's, diverse småprylar och nu sist en cd-växlare från USA (eBay) och dom har jag sluppit att betala skatt på pga att jag lärt mig någorlunda hur man ska slippa skatten.

Att smita undan momsen är egentligen olagligt (inte för att allt för många bryr sig om det) och att fuska med skatten är inte en rättighet utan en *risk* man måste vara villig att ta för att tjäna dom där extra kronorna på affären.

haha do'h ska la leta hårdare nästa gång ^^.
tackar så mycket för din info! tongue

OEM <3
6 957 Inlägg
9 april 2008
I nya Bilsport som kom igår (om man prenumenerar) så var de en finfin artikel om import
från USA, köp den när den kommer i veckan

Mvh

OEM <3

133 Inlägg
17 maj 2010
upplivar en gammal tråd...är det skatt på inköpspriset man betalar eller är det skatt på inköp + frakt?

så om jag skulle beställa för säg 1300$ inkl frakt från usa så skulle tullen lägga på 325$ i skatt? tillkommer det ngn mer avgift?

2 Inlägg
12 juni 2010
Totalt med moms och frakt blir det runt 30%. Och gift funkar inte så bra om man har beställt ifrån företag, men det är klart ibland slipper man, det har funkat för mig smile

Vissa sidor skickar inte till Sverige, har dock ett litet tips för det...

När jag handlar från USA har jag använt www.viadress.com vidarebefodring med paket i några månader nu och jag är väldigt nöjd med dem... Jag använde dem för att handla
från amazon.com och ebay.com och det funkerar fantastiskt!

Man registrerar sig gratis på www.viadress.com. De ger dig en personlig USA-adress som du kan använda för att handla från vilken shop som helst i USA och sedan vidarebefodrar viadress paketet till ditt land.

Om USA-shoppen inte accepterar internationella kreditkort så kan viadress även köpa produkterna åt dig utan extra avgift, och sedan vidarebefodra paketet. Du betalar bara för frakten.

Sök