2442
Sök

Intyg vid registrerings besiktning t5??

39 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#1
Hejsan

jag håller på med att byta motor i min 940 -91 till en 850 t5 motor och 960 växellåda. Det problem som har uppstått nu är att jag behöver ett komponentsintyg på motorn och dess kringutrustning att visa upp vid regg besiktningen.

Motorn håller sig inom volvos effekt och vridmoments gränser men eftersom besiktningsmannen omöjligt kan kolla så att det är rätt komponenter som sitter på motorn så kräver dom detta intyg och det är tydligen bara volvo som har utrustning för att kolla upp detta. Men dom skriver inga intyg sen 3år tillbaka så jag vore väldigt tacksam om någon har en ide hur jag ska gå tillväga för att få ett intyg?


KHRacing
31 maj 2010
#2
Bakhjulsdrift = kul skrev:
Hejsan

jag håller på med att byta motor i min 940 -91 till en 850 t5 motor och 960 växellåda. Det problem som har uppstått nu är att jag behöver ett komponentsintyg på motorn och dess kringutrustning att visa upp vid regg besiktningen.

Motorn håller sig inom volvos effekt och vridmoments gränser men eftersom besiktningsmannen omöjligt kan kolla så att det är rätt komponenter som sitter på motorn så kräver dom detta intyg och det är tydligen bara volvo som har utrustning för att kolla upp detta. Men dom skriver inga intyg sen 3år tillbaka så jag vore väldigt tacksam om någon har en ide hur jag ska gå tillväga för att få ett intyg?

endast Volvo själva får skriva detta intyget, så troligen är du rökt om de inte skriver ut dem längre

men, du kan ju alltid kolla en extra gång med någon återförsäljare...smile

502 Inlägg
2 juni 2010
#3
hör på turboperformanceclub, det är ju "några stycken" som gjort samma operation. Att ha regnumret på bilen motorn kommer ifrån kan vara en bra grej så de kan kolla upp effekt osv

8 253 Inlägg
2 juni 2010
#4
Bakhjulsdrift = kul skrev:
Motorn håller sig inom volvos effekt och vridmoments gränser men eftersom besiktningsmannen omöjligt kan kolla så att det är rätt komponenter som sitter på motorn så kräver dom detta intyg och det är tydligen bara volvo som har utrustning för att kolla upp detta. Men dom skriver inga intyg sen 3år tillbaka så jag vore väldigt tacksam om någon har en ide hur jag ska gå tillväga för att få ett intyg?

Motorn håller sig inom original gränserna? Det kan ju tolkas som att motorn inte är original vilket lär vara skälet till att dem kräver kontroll antar jag?

Volvo skulle kunna skriva ut instyg om dem ville, men det gör dem väldigt sällan. En riktig komponentkontroll förutsätter ju att dem i prsincip river ner motorn i beståndsdelar och kollar så att allt är original. Normalt sett så krävs ju bara en förenklad kontroll, vilket innebär att besiktningspersonalen tittar på motorn så att den ser original ut och har katalystor.


10 287 Inlägg
2 juni 2010
#5
Det här är ju ett intressant principfall. Sannolikt så skiljer det mellan olika stationer och jag tror att man måste kontakta SBP centralt för att få reda på vilka riktlinjer som gäller.
Det finns dock viss risk att man hamnar i ett moment 22.

Jag kan kolla lite med min kontakt på SFRO och kolla vad dom vet och har hört.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
17 juni 2010
#6
SFRO tillfrågat och svar erhållet.

Se sidan 3 i stora principtråden om motorbyten:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök