2912
Sök

Köpa bil där ägaren saknar registreringsbevis , Nytt beställt

47 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
Hej!

Skall kolla på en bil som är en bit bort, registreringsbeviset är beställt men har ännu inte kommit fram, jag har inte tid nästa vecka eller nästnästa heller, inte säljaren heller, räcker det med ex blockets köpekvitto där det stå personnummer namn adress mm inkl underskrift vid köpet? har även en person med mig, så skulle det hända något så har ju jag ett vittne, har även kollat upp vem som äger bilen.

kan det hända något?
Senast redigerat av An0nym (24 juni 2010)

Badass
89 Inlägg
24 juni 2010
Gå inte på den... Åk inte hem utan ombesörjt ägarbytet.... Kvitto vittne eller vad... Vill du ha bilen så vänta..... Det är mitt råd

Signaturtext..

8 883 Inlägg
24 juni 2010
Ett ägarbyte går inte att genomföra utan reggbeviset sen får man skriva hur många kvitton man vill.

Fotograf på tierpidag.se

1 738 Inlägg
24 juni 2010
Du kan ju gå både vinst och förlust! vinsten är ju att du kör runt på bilen när han står som ägare o om du då skulle krockar får ju han stå för kalaset! Men om han är riktigt överjävlig och säger att han inte har nått regbevis bara för att luras o tjäna pengar så kan han ringa o anmäla bilen stulen när du tror att du är nya ägaren till bilen, då är det inte lika kul för dig!!

Jag hade väntat! Eller lämnat en rimlig handpening för att hålla sitt ord på att komma när båda har tid samt att han har regpappret i handen, men summan ska ju inte var allt för stor förlust om det nu är en blåsning!!! Handlar bara kanske MAX om en 1000 lapp eller mindre

Tänk innan du handlar för det finns många bedragare i denna värld, va inte dum o gå på den fast det låter så bra
Senast redigerat av 940RDALLE (24 juni 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 juni 2010
Vänta...eller köp en annan bil. Verkar ju inte direkt vara en "pärla", för isf hade du nog hittat tid och möjlighet till att vänta in den där veckan?
Luktar blåsning..även om du vet att personen är densamma som står på bilen kan du ju få ett jävla massa onödigt meck o väntande. Risken finns ju ändå att du inte får igen pengarna, trots att han fälls, kan ju ha massvis med skulder som ska ha betalt först
Senast redigerat av Mortalis (25 juni 2010)

4 005 Inlägg
26 juni 2010
Ta även en koll att chassinr stämmer överallt.

Edit: Sweet, inlägg 3333
Senast redigerat av linuslinje (26 juni 2010)

772 Inlägg
26 juni 2010
Skagersten skrev:
Hej.Man ska ALDRIG betala en bil utan att få regpappren ifyllda och lagda på lådan.
Det enda man ska göra om man vill vara säker på att få bilen är att lägga en handpenning.
Säljaren får då ej bruka bilen och är skyldig att sälja bilen till dig.
tyvärr så kan man även där bli lurad men det är inte lika vanligt.
Har du kollat om han beställt regbevis?
man ska även kolla upp så bilen är den som säljs ,att den är till fullo betald och att det är ägaren du köper av.
mitt råd är om du verkligen vill ha bilen att lägga en handpenning på några tusen och hämta den när du kan.
glöm inte att kolla upp bilen och skriv även upp mätarställningen på handpenningskvittot.
så skulle jag gjort i denna situation.
mvh Stefan Skagersten fd bilhandlare.

Är det inte väldigt vanligt nu för tiden att många lägger handpenning och sen aldrig får köpa bilen eller ser igen pengarna? Det är vad jag har förstått iaf. Att man ska aldrig lägga handpenning till en privatperson.

Saaboholic
3 129 Inlägg
26 juni 2010
PoulZen skrev:
Skagersten skrev:
Hej.Man ska ALDRIG betala en bil utan att få regpappren ifyllda och lagda på lådan.
Det enda man ska göra om man vill vara säker på att få bilen är att lägga en handpenning.
man ska även kolla upp så bilen är den som säljs ,att den är till fullo betald och att det är ägaren du köper av.
mitt råd är om du verkligen vill ha bilen att lägga en handpenning på några tusen och hämta den när du kan.
glöm inte att kolla upp bilen och skriv även upp mätarställningen på handpenningskvittot.

Är det inte väldigt vanligt nu för tiden att många lägger handpenning och sen aldrig får köpa bilen eller ser igen pengarna? Det är vad jag har förstått iaf. Att man ska aldrig lägga handpenning till en privatperson.

Jag la en handpenning på 10% vid köp av min senaste bil och det var inga som helst problem. Allt fler tar ju handpenning för att slippa folk som lovar dyrt och heligt att dom ska köpa bilen och sen helt plötsligt slutar svara i telefon.

Tyvärr finns det även bedragare som utnyttjar detta.

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 562 Inlägg
26 juni 2010
kan ju knappast ta mer än 3 dar å få de nya så är väl bara å vänta-

Streetracer
80 Inlägg
26 juni 2010
PoulZen skrev:
Skagersten skrev:

Dom flesta håller på bilen när dom fått handpenning för då har man genomgått ett avtal som gäller juridiskt.
Jag vet ingen som blivit blåst på handpenningen men vet flera som blivit blåsta på pengar då dom köpt bil utan att kolla att den är till fullo betald.Då följer skulden bilen..
mvh Stefan..
ps.har du kollat bilregistret om han beställt papper?

5 198 Inlägg
26 juni 2010
Jag skulle då aldrig lägga hp till en privat person man inte känner. .allt för många blir blåsta påså vis,står ju i media var och varannan dag att folk blir blåsta

12 086 Inlägg
26 juni 2010
gamlingen skrev:
Jag skulle då aldrig lägga hp till en privat person man inte känner. .allt för många blir blåsta påså vis,står ju i media var och varannan dag att folk blir blåsta

Dom varnar oxå för att man absolut inte ska betala i förskott då en inköpt pryl ska skickas med post, vilket folk gör till mig hela tiden.

Sök