2437
Sök

Volvomotorer effekt kontra varvtal

31 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej, ny på forumet.

Grabben är inne på att bygga a-traktor. Vill givetvis ha 760, turbo osv osv, vilket han inte får bygga på för mig. Min undran är vilken av B200/230/21/23-motorerna som har max effekt vid lägst varvtal? man får sätta varvtalsregulator vid 10% under effekttoppen, och detta varvtal vill jag givetvis hålla så lågt som möjligt för bränsleförbrukning och ljudnivå... (ingen farfarskörning lixon)

Man kan strypa med ringar i block osv, men jag inbillar mig ändå att det är bäst att börja i den här änden.

Andra fordonsalternativ tas också, exv mazdapickis osv, men helst volvo, lättast är 740 (och billigast)

Bli inte förvånade om frågan dyker upp på fler forum :-)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 juli 2010
#2
b230f med m-kam skulle jag tro har bäst botten vrid

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

31 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#3
Hmm.. Var det 230F som hade förgasaren från helvetet? Hade en -87:a för länge sedan som det bara var trassel med, Pierburg P7B eller vad den nu hette...

Tillägg...
Glöm det, kollade wikipedia och det var nog B230K som var skräcken...
Senast redigerat av unsolved (12 juli 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 juli 2010
#4
unsolved skrev:
Hmm.. Var det 230F som hade förgasaren från helvetet? Hade en -87:a för länge sedan som det bara var trassel med, Pierburg P7B eller vad den nu hette...

är nog 230K du tänker på

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juli 2010
#5
unsolved skrev:
Hej, ny på forumet.

Grabben är inne på att bygga a-traktor. Vill givetvis ha 760, turbo osv osv, vilket han inte får bygga på för mig. Min undran är vilken av B200/230/21/23-motorerna som har max effekt vid lägst varvtal? man får sätta varvtalsregulator vid 10% under effekttoppen, och detta varvtal vill jag givetvis hålla så lågt som möjligt för bränsleförbrukning och ljudnivå... (ingen farfarskörning lixon)

Man kan strypa med ringar i block osv, men jag inbillar mig ändå att det är bäst att börja i den här änden.

Andra fordonsalternativ tas också, exv mazdapickis osv, men helst volvo, lättast är 740 (och billigast)

Bli inte förvånade om frågan dyker upp på fler forum :-)

Låter precis som om du hade behövt en diesel...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

31 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#6
Tyvärr får man inte varvtalsbegränsa dieseln....  Och Nitrous, såg ditt inlägg efter min editering :-) Ger mig kalla kårar den där förgasaren.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juli 2010
#7
Jag hade en 245a med en B230F med insprutning, satt nog M-kam på den också, 87:a.

Väldigt stark på låga varv, gick att få den att gå på 5ans växel på tomgång. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 juli 2010
#8
Du måste ha en förgasarmotor för att få strypa ner varvtalet 10% under effekttoppen, alltså b21a, b23a, b230a som gäller. Skulle gå med b19a också, ju mindre motor desto mindre förbrukning? Pilla dit brytarlös tändning också så kommer den gå finfint


31 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#9
Då kanske jag skulle försöka övertala honom till att bygga på en 240 istället? Rent B19-mässigt alltså... Inbillar mig att det är enklast på alla sätt (hos sbp) om man inte krånglar med motorbyte osv..

31 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#10
Nja, min plan och förhoppning är att man ska kunna få ner varvtalet/bränsleförbrukningen så mycket som möjligt, besiktiga med så små drivhjul/däck som möjligt ( hastighet 32-33 km/h) för att sedan öka på storleken där så det blir lite snabbare än 30 utan att varva järnet. Får titta på lite olika diffar och sådant också. Tänkte att chansen är större att polisen är lite mer förlåtande om man gör så, tycker han ska vara rädd om kortet framöver... Då kan det vara rimligt också att inte ha ngn ryckspärr, bara en snyggt konstruerad varvtalsregulator. Men det är en senare fråga, första steget är att hitta rätt utgångsobjekt åt honom.

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juli 2010
#11
b23E e är högkompad å har fin botten.
sen 3.31 utväxling från 940 lättrycksturbo, de är  volvos lägsta utväxling som sitter standard om jag inte missminner mig, skulle tippa bilen gör 30 vid 1500 varv då.


54 Inlägg
14 juli 2010
#12
Du kommer ju behöva dubblalådor till besiktningen, Men efter det så tar du en rasad m40 eller en som inte är det och rensar ur alla drev och skär upp lite där ingående och utgående axel sitter, så sätter du den bakom den lådan du kör med, Så får man bygga så det ser ut som dubblalådor, Jag vet att det inte var detta du sökte men min kompis hade det på sin traktor och de kollade under och sa alltid ja här var det dubblalådor ,
Bara ett tips,


P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 juli 2010
#13
unsolved skrev:
Då kanske jag skulle försöka övertala honom till att bygga på en 240 istället? Rent B19-mässigt alltså... Inbillar mig att det är enklast på alla sätt (hos sbp) om man inte krånglar med motorbyte osv..

240 med a-motor eller 740 med a-motor är ju enklast i så fall wink Om du ska ha en b19 så är det nog enklast att köpa löst för det är ovanligt med såna i 240 men dom sitter ju i 340 etc...



Sök