4027
Sök

sorgligt med dom som inte har satt på vinterdäck ännu.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
2 november 2006
Krucial skrev:
racing-jimpa skrev:
"Tega" ska nog kolla lite ordentligare i körkortsboken! from 1:a december är det vinterdäck som gäller OAVSETT väglag!

Precis. Det är ett MÅSTE att ha vinterdäck vid den tidpunkten.

Jag tar inte väglaget på så stort allvar då sommardäcken är rätt nya och ej burnat med.

Givetvis tar jag det lugnt ute i trafiken tills jag bytt däck (tar det lugnt i vanliga fall också iofs).

Hänvisar dig till mitt förra inlägg...

Rallyförare
1 075 Inlägg
2 november 2006
Konstigt att trafiken står still när folk kör som arslen, särskillt kärringar & gamla gubbar!
Folk som kör med bakhjulsdrivna bilar utrustade med sommardäck/odubbade vinterdäck borde man ta lappen av... Fan så mycket värre än att skita i t.ex stopp-plikt eller köra mot rött.
Framhjulsdrivna bilar klarar sig bättre med sommardäck/odubbade vinterdäck men dubbdäck är att rekomendera.
Sen har vi den roliga situationen som jag såg igår, lastbilar bussar & araben som körde bmw 316 compact hade lite vild bakvagn, i köerna fick dom stanna och sen när de försökte åka igen så gick ekipagen i sidled, tacka fan för att det blir olyckor när kärringen i filen brevid definitivt skulle förbi, trots att bilen brevid sladdar mot kärringens fil... Kärringen borde man oxå rycka lappen av...
Senast redigerat av carnageman (2 november 2006)

213 Inlägg
2 november 2006
Jag körde av vägen igår, med 18" och lågprofilsdäck.

Första dagen det var minusgrader här, så man har ju inte ens tänkt på vinterdäck än...

Rallyförare
1 075 Inlägg
2 november 2006
fel, OM VINTERVÄGLAG RÅDER
Men å andra sidan kan man ju säga att alla ni som HAR dubbdäck men är för slöa för att sätta på dom borde få en regäl näve i nyllet!
Min däck är på väg, de är försenade en månad från leverantören men beräknas komma på fredag, jag har inget val, ni som har det borde tänka till och byta.
Börjar det glida på is med odubbat så klarar inte ens den den bästa rallyförarn situationen...

Startsida Fordon Fordonsfakta Bil och buss Däck »Lathund vinterdäck

Lathund vinterdäck
Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.

Dubbdäck får användas
1 oktober – 30 april

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag
Bil                 Släp
Dubbade      Dubbade
Odubbade    Odubbade eller dubbade

Broschyr: Bra att veta om vinterdäck (PDF-fil, 335 kB)

Uppdaterad 2006-11-02 Skriv ut
|
|
racing-jimpa skrev:
"Tega" ska nog kolla lite ordentligare i körkortsboken! from 1:a december är det vinterdäck som gäller OAVSETT väglag!
Senast redigerat av carnageman (2 november 2006)

VW-driver
291 Inlägg
2 november 2006
Tega skrev:
Krucial skrev:
racing-jimpa skrev:

Jag tar inte väglaget på så stort allvar då sommardäcken är rätt nya och ej burnat med.

Givetvis tar jag det lugnt ute i trafiken tills jag bytt däck (tar det lugnt i vanliga fall också iofs).

Jag såg det, men det låter inte vettigt. Har hört att det är ett MÅSTE oavsett vilket väglag det är.

Dubbat är så jobbigt när det råder barmark, ett jävla dånande från dubbarna i asfalten. Jag har lätt klarat mig undan något märkvärdigt med mina original odubbade vinterdäck i flera år.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
2 november 2006
Krucial skrev:
Tega skrev:
Krucial skrev:

Jag såg det, men det låter inte vettigt. Har hört att det är ett MÅSTE oavsett vilket väglag det är.

Dubbat är så jobbigt när det råder barmark, ett jävla dånande från dubbarna i asfalten. Jag har lätt klarat mig undan något märkvärdigt med mina original odubbade vinterdäck i flera år.

Mycket möjligt att det inte är vettigt, men sådan är lagen(kolla denna länk återigen:)
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx
Så oavsett vad du eller jag tycker så är lagen sådan.

Det handlade om vad LAGEN säger. Hänvisar främst till "racing-jimpa" som tycker att jag borde lära mig det...

186 Inlägg
2 november 2006
Själv skulle man ta sig från Nacka till Årsta igår kväll, startade kl 19:00 var framme ca 21:30 Avstånd: ca 15 km..... och då var det bussar, lastbilar och personbilar med sommardäck som hade spärrat hela skiten... Det var rena cirkusen när folk ville av motorvägen och körde upp på "påfarterna" alltså i motsatt riktning och en annan som tagit sig till andra sidan och skulle backa hela vägen. Det fanns folk intill motorvägen som liftade och andra som bjöd på kaffe..
Första timmen tog jag det lugnt och garvade, men efter ett tag blev jag skogstokig och satt och skrek på idioter som gjorde fel i trafiken. Sen var det en som inte ville släppa in mig i kön för att jag "råkade" köra i en bussfil som var 30 m lång. Då fick man dra ner rutan och förklara snällt att man inte kan se att det står BUSS under snön, så blev man insläppt. Tog mig ca 1,5 timme att komma hem igen och då var det fortfarande en massa bilar och köer på gatorna, fast då stannade jag och en kompis till vid Sicklas parkering för att använda oss av snöns positiva sidor: snygga bredställ, som vi med FWD har lite svårare för på somrarna.. vi körde tills vi mådde illa och var hemma runt halv 1 tiden! aa det var en lite annorlunda dag igår kan man säga...

Catch me if you can!

348 Inlägg
2 november 2006
jinxs skrev:
igår i stockholms snöstorm, så hade alla lastbilar problem att ta sej upp för alla backar för att det var för halt.
-förutom en,han gick som en pansarvagn.
Jag fick bara ett foto av ekipaget.

Det är en trailer dragare och han hade snökedjor på trailern och drivande hjulen.
http://i110.photobucket.com/albums/n117 … nkedja.jpg

Ett sant exempel på "Alltid redo" big_smile

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
2 november 2006
jinxs skrev:
igår i stockholms snöstorm, så hade alla lastbilar problem att ta sej upp för alla backar för att det var för halt.

Det är en trailer dragare och han hade snökedjor på trailern och drivande hjulen.

Åhh helvete! Ja jag kan förstå varför han gick som en pansar vagn!

Allt för den där jävla hatten!

15 Inlägg
2 november 2006
det har inte med däcken att göra det har med dom som håller i ratten. har kört säkert 20 mil med mina slicks på vinterväg nu =p

Vatten är livsviktigt för alla dock ej brustabletter!!

VW-driver
291 Inlägg
2 november 2006
Tega skrev:
Krucial skrev:
Tega skrev:

Mycket möjligt att det inte är vettigt, men sådan är lagen(kolla denna länk återigen:)
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx
Så oavsett vad du eller jag tycker så är lagen sådan.

Det handlade om vad LAGEN säger. Hänvisar främst till "racing-jimpa" som tycker att jag borde lära mig det...

Ja, då har man inget val än att följa lagen. Jag har även innan detta nyvetande vetat att det är tvunget att ha vinterdäck vid den tiden så jag har alltid vinterdäcken på i slutet av november.

Här nere är det minusgrader, men ej mycket snö. Så ingen rejäl stress att byta, speciellt inte när det väntas 10 grader plus på lördag.

380 Inlägg
2 november 2006
jinxs skrev:

Fler borde ta å lära sig av denna chaffis så blev det unte sånt jävla kaos,skulle inte förvåna mig om chaffisen va norrlänning,dom fattar vad snö innebär smile

4 571 Inlägg
2 november 2006
Samma visa varje år, Snökaos lamslår sthlm!

Hade folk bara sett till att ha vinterdäck och ta en kurs på halkbana eller liknande hade det inte varit ett problem.

Folk skyller på halkigt hit och halkigt dit och att allt är vägverkets fel.
Jag skulle mer än gärna se de personerna på en helt random norrländsk småväg när det toksnöat i 3 dygn och plogbilen bara hunnit kört åt ett håll samt att det är lite snörök samt lite is i botten.

Patetiskt att kalla 6cm för KAOS! i min mening det är vardagsmat norr om dalaälven wink

4 554 Inlägg
2 november 2006
tycker de är så himla irriterande att folk gnäller på vv och kommunerna att dom inte sandade i tid innan de kom snö och is då smhi varnat länge att de ska bli sämre väder.. hur i helvete kan man va så dum å gnälla på dom.. det är lika mycke ens eget fel att man lika väl visste de och varför atte man inte på vinterdäcken så hade man ju kommit fram.. och varför är det alltid stockholmarna som de ska vara mest synd om.. samma är det med strömavbrotten.. när ett höghus blir av med strömmen 1timma är de stora rubriker och ett himla pådrag.. när halva landsbygden är utan ström 1dag bryr sig ingen.. inte först fören efter 2veckor börjar de hända grejjer (tänkter främst på dalsland som inte verkar ha de lätt.. tycker folk i städerna har det för bra!

Sök